Ik weet dat mijn vraag hier waarschijnlijk al meermaals is voorgekomen, maar graag zou ik in deze post een totaalantwoord kunnen neerplanten zodat alles hierin terug te vinden is.Mijn vraag luidt als volgt:
Met welke stroom mag ik onderstaand type batterijen opladen (en dit om zo optimaal mogelijk van een accu gebruik te kunnen maken).
Is er bovendien een verschil bij het opladen van een zender NiMH (met dus dunne batterijen) en ontvanger/motor packs (zoals een dikke 3300GP).
Daarnaast zou ik tevens graag te weten komen aan welke stroom je deze batterijen eens om de 6 maand (?) ontlaadt en wat dan tevens het geschikte voltage is waartot er ontladen wordt (heb nl. een ultramat en daar dien je een voltage in te geven)...
Graag zou ik dus een schema opstellen dat er als volgt zou gaan uitzien:
Opladen Ontladen Voltage
NiCd xA max xA max xV max
NiMH xA max xA max xV max
Pb xA max xA max xV max
LiPo xA max xA max xV max
Alvast bedankt,
Groetjes Roel
PS Eventueel ook vermelden welke batterijen last hebben van geheugeneffect en gemiddeld aantal ladingen voor ze dood zijn...
Dat zou al een mooi overzichtje moeten geven.
Met welke stroom mag ik onderstaand type batterijen opladen (en dit om zo optimaal mogelijk van een accu gebruik te kunnen maken).
Is er bovendien een verschil bij het opladen van een zender NiMH (met dus dunne batterijen) en ontvanger/motor packs (zoals een dikke 3300GP).
Daarnaast zou ik tevens graag te weten komen aan welke stroom je deze batterijen eens om de 6 maand (?) ontlaadt en wat dan tevens het geschikte voltage is waartot er ontladen wordt (heb nl. een ultramat en daar dien je een voltage in te geven)...
Graag zou ik dus een schema opstellen dat er als volgt zou gaan uitzien:
Opladen Ontladen Voltage
NiCd xA max xA max xV max
NiMH xA max xA max xV max
Pb xA max xA max xV max
LiPo xA max xA max xV max
Alvast bedankt,
Groetjes Roel
PS Eventueel ook vermelden welke batterijen last hebben van geheugeneffect en gemiddeld aantal ladingen voor ze dood zijn...
Dat zou al een mooi overzichtje moeten geven.