Opladen van batterijen...

Ik weet dat mijn vraag hier waarschijnlijk al meermaals is voorgekomen, maar graag zou ik in deze post een totaalantwoord kunnen neerplanten zodat alles hierin terug te vinden is.Mijn vraag luidt als volgt:

Met welke stroom mag ik onderstaand type batterijen opladen (en dit om zo optimaal mogelijk van een accu gebruik te kunnen maken).
Is er bovendien een verschil bij het opladen van een zender NiMH (met dus dunne batterijen) en ontvanger/motor packs (zoals een dikke 3300GP).

Daarnaast zou ik tevens graag te weten komen aan welke stroom je deze batterijen eens om de 6 maand (?) ontlaadt en wat dan tevens het geschikte voltage is waartot er ontladen wordt (heb nl. een ultramat en daar dien je een voltage in te geven)...

Graag zou ik dus een schema opstellen dat er als volgt zou gaan uitzien:

Opladen Ontladen Voltage
NiCd xA max xA max xV max
NiMH xA max xA max xV max
Pb xA max xA max xV max
LiPo xA max xA max xV max

Alvast bedankt,
Groetjes Roel

PS Eventueel ook vermelden welke batterijen last hebben van geheugeneffect en gemiddeld aantal ladingen voor ze dood zijn...
Dat zou al een mooi overzichtje moeten geven.

Ik snap de bedoeling van je verhaal niet.
Bijvoorbeeld:

<td width="100">NiMH</td>
<td width="100">xA max</td>
<td width="100">xV max</td>
</tr>

Er staat van alles maar wat wil je daar mee?

Ernst Grundmann zei:
Ik snap de bedoeling van je verhaal niet.
Bijvoorbeeld:

<td width="100">NiMH</td>
<td width="100">xV max</td>
</tr>

Er staat van alles maar wat wil je daar mee?

Ik wou een mooie tabel vormen maar die code werkt hier blijkbaar niet ;)
Is aangepast...

Zo'n lijst maken is zinloos omdat je er dan vele zal moeten maken. Er zijn accu's die gemaakt worden voor toepassingen die lage stromen gebruiken. Je hebt ook accu's die veel meer stroom kunnen leveren en accu's die echt veel stroom kunnen leveren. Al die accu's hebben zo hun eigenschappen.
Daar komt dan nog eens bij dat er ook duidelijke verschillen zijn tussen de diverse merken c.q. fabrikanten. Dus een penlight cel (AA cel) van merk A zal andere eigenschappen kunnen hebben dan een zelfde cel van merk B.
Je kunt wat algemene richtlijnen geven maar meer dan algemeen zijn die niet!

NiCad:
Minimum celspanning: 1V
Maximum celspanning: 1,35V
Absolute maximum celspanning: 1,5V daarboven wordt de celchemie instabiel en is de kans op definitieve schade aan de cel heel groot.
Minimum ontlaadstroom: 0mA
Maximale ontlaadstroom: 2C tot, bij sommige, wel 20C. Er zijn zelfs cellen die wel 50C kunnen leveren.
Minimum laadstroom: 0,1C.
Maximum laadstroom: normaal 2C maar sommige gaan wel tot 5C.
Aantal oplaad en ontlaad cyclussen: heel sterk afhankelijk van het gebruik. Het kan slechts 50x zijn maar ook 1000x.

NiMH:
Minimum celspanning: 0,9V
Maximum celspanning: 1,35V
Absolute maximum celspanning: 1,45V daarboven wordt de celchemie instabiel en is de kans op definitieve schade aan de cel heel groot.
Maximale ontlaadstroom: 2C tot, bij sommige, wel 10C. Er zijn al cellen die wel 30C kunnen leveren.
Minimum laadstroom: 0,1C.
Maximum laadstroom: normaal 1C maar sommige kunnen al met 3C geladen worden.
Maximum temperatuur inwendig in de cel: 70°C. Boven deze temperatuur komt het waterstof vrij uit het metaalhydride en kan ontsnappen. Dit gaat absoluut ten koste van de capaciteit en de levensduur van de cel.
Aantal oplaad en ontlaad cyclussen: heel sterk afhankelijk van het gebruik. Het kan slechts 50x zijn maar ook 500x.

Loodaccu:
Minimum celspanning: 1,8V
Maximum celspanning: 2,45V
Absolute maximum celspanning: 2,55V daarboven gaat de cel kapot.
Maximale ontlaadstroom: Niet te zeggen want dat hangt heel sterk af van de constructie van de accu. Gebruik de opgaven van de fabrikant.
Minimum laadstroom: 0mA.
Maximum laadstroom: Laden gebeurt met een constante spanning en een gelimiteerde stroom. De hoogte van die stroom hangt sterk af van de constructie van de accu. Gebruik de opgaven van de fabrikant.
Aantal oplaad en ontlaad cyclussen: Heel sterk afhankelijk van het gebruik. Het kan slechts 100x zijn maar ook 500x. Hoe verder de accu ontladen wordt hoe MINDER vaak hij geladen kan worden.

LiPo's:
Minimum celspanning: 3V
Maximum celspanning: 4,215V
Absolute maximum celspanning: 4,215V daarboven gaat de cel echt snel kapot.
Maximale ontlaadstroom: Niet te zeggen, daar wordt nog steeds mee geëxperimenteerd en het wordt steeds meer.
Minimum laadstroom: 0mA.
Maximum laadstroom: Laden gebeurt met een constante spanning en een gelimiteerde stroom. De hoogte van die stroom hangt sterk af van de constructie van de accu. Gebruik de opgaven van de fabrikant.
Aantal oplaad en ontlaad cyclussen: Heel sterk afhankelijk van het gebruik. Het kan slechts 1x zijn maar ook 500x. Hoe verder de accu ontladen wordt hoe MINDER vaak hij geladen kan worden.

Geheugeneffect, alleen NiCad een heel klein beetje. Zo weinig dat je het kan verwaarlozen.
Ik zei al heel erg algemeen maar beter kan ik het niet.

Kijk daar heb ik wat aan!
Hartelijk bedankt Ernst ;)

Mijn vraag ontstond feitelijk doordat ik een zendbatterij met de bijgeleverde lader steeds aan 50 mA diende te laden.
Ik heb dan een 2500 mAh batterij gekocht voor deze zender en ben vanaf dan dus de batterij uit de zender gaan laden.
Alleen wist ik niet of ik dan wat sneller mocht laden want aan 50 mA duurt dat wel héél erg lang. Ik hou het op max 500 mA daar het snoer niet zo dik is (draadje zo dik als dat van een servo). Ik denk dat ik daarmee wel op het maximum zit. Maar nu weet ik tenminste wat gedaan!

Hartelijk bedankt nogmaals ;)

Ontladen is niet goed en niet nodig voor NiMH, lood en LiPo.

Alleen bij NiCads die herhaaldelijk tot dezelfde capaciteit zijn ontladen waardoor het geheugeneffect optreedt, kan dit weer worden opgeheven door te ontladen.
Andere accu's hebben andere chemische reacties en hoeven daarom niet volledig gecycled te worden.
Het is zelfs af te raden: overladen en volledig ontladen leiden tot ongewenste chemische reacties die de capaciteit en levensduur negatief beïnvloeden.

mGerben zei:
Ontladen is niet goed en niet nodig voor NiMH, lood en LiPo.

Alleen bij NiCads die herhaaldelijk tot dezelfde capaciteit zijn ontladen waardoor het geheugeneffect optreedt, kan dit weer worden opgeheven door te ontladen.
Andere accu's hebben andere chemische reacties en hoeven daarom niet volledig gecycled te worden.
Het is zelfs af te raden: overladen en volledig ontladen leiden tot ongewenste chemische reacties die de capaciteit en levensduur negatief beïnvloeden.
Dat geheugeneffect is zo erg klein dat je het eigenlijk gewoon kunt vergeten. De ENIGE manier om een meetbaar geheugeneffect te krijgen is je accu vele tientallen keren tot PRECIES het zelfde punt te ontladen en daarna weer op te laden. De manier waarop wij de accu's gebruiken is zo dat dit nooit gebeurt dus zal dat gevreesde geheugeneffect zo goed als helemaal niet optreden.
En dat hele kleine beetje dat dan misschien toch ontstaat raak je al kwijt door je accu één maal geheel te laden en daarna weer te ontladen. Als de accu tijdens het gebruik al af en toe helemaal ontladen wordt is het speciaal ontladen niet eens nodig.
Dus stop nu met het steeds weer tevoorschijn halen van dat geheugeneffect spook. Het maakt sommige mensen alleen maar onnodig bang.

Leuk om te horen!

Lader op automatisch dus, opladen tot hij zelf afslaat en dan gaan met de banaan...

Bedankt voor de reacties allemaal!

Als je met 10% of minder laad dan hoef je je niet zo druk te maken om de laadtijd, na een uur of 15 (bij 10% vd capaciteit laden) is hij dan vol en kan je hem zonder problemen aan de lader laten liggen. in jouw geval dus 250 mAh of minder laden is geen probleem. Als je met 500 mAh gaat laden moet je wel zorgen dat hij na een uur of 7 a 8 van de lader gaat, anders beperk je de levensduur van je accu aanzienlijk.

Hoe zit dit met kleine NiMH cellen?
Ik gebruik 4 cellen van 150mAh in een pack voor mijn ontvanger van een DLG. Mbv een Multicharger (LN-5014) van Multiplex laad ik deze op. Normaal slaat de lader vanzelf af als de accu's vol zijn, maar met deze cellen blijft hij maar door gaan met laden. Zelfs na 4 uur is hij nog niet klaar ?!
Helaas kan ik de lader niet onder de 100mA instellen, dus ik kan niet op de 0.1C gaan zitten bij het laden.

Het zijn gloedje nieuwe cellen, dus ik begrijp het niet zo goed. Zijn ze al beschadigd ofzo? (ik hoop het niet)
En hoe lang kan ik zo'n pack aan de lader laten hangen voordat ik hem zou beschadigen?

Jurgen

maaskie zei:
Hoe zit dit met kleine NiMH cellen?
Ik gebruik 4 cellen van 150mAh in een pack voor mijn ontvanger van een DLG. Mbv een Multicharger (LN-5014) van Multiplex laad ik deze op. Normaal slaat de lader vanzelf af als de accu's vol zijn, maar met deze cellen blijft hij maar door gaan met laden. Zelfs na 4 uur is hij nog niet klaar ?!

Het zijn gloedje nieuwe cellen, dus ik begrijp het niet zo goed. Zijn ze al beschadigd ofzo? (ik hoop het niet)
En hoe lang kan ik zo'n pack aan de lader laten hangen voordat ik hem zou beschadigen?
Jurgen

Bij mijn Graupner Ultramat staat in de handleiding dat hij niet geschikt is voor kleine aantallen cellen. Hij kan dan de delta-peak niet detecteren; hij is bedoeld voor 6-10 cellen.

Als je 4 losse cellen hebt ben je mogelijk veel beter af met een huis-tuin-keuken lader (snellader is altijd goed natuurlijk). Die is er op gemaakt om losse cellen te laden.

En dan nu het slechte nieuws:
Als je lange tijd je cellen overladen hebt met een grote laadstroom is dat slecht voor de cellen. Mogelijk zijn ze kaduuk.

Hmmm... bedankt voor je antwoord mGerben.

Ik heb net nog even in de handleiding van de Multicharger gekeken en hier wordt aangegeven dat hij NiMH en NiCd van 1 t/m 14 cellen kan laden. Dit zou dus moeten werken lijkt me.
Maar misschien is 25 euri uitgeven aan een huis-tuin-en-keuken ladertje niet zo'n slecht idee als ik deze celletjes langzaam wil laden.

Ik heb trouwens met de Multicharger de mogelijk overladen cellen een keer ontladen en hij gaf aan dat hij er nog 140mAh uit kreeg, dus dit lijkt me nog in orde.

Nu dus maar even laden met de wekker erbij. Niet meer dan 2 uur op 100mA :)

Back