Opladen zenderaccu 6EX

• Topicstarter Topicstarter DVant
  • Startdatum Startdatum
D

DVant

Guest
Heej lezers,

Zoals de titel al deed vermoeden heb ik een probleempje met het opladen van mijn zenderaccu. Het is een originele robbe accu (4548) en de zender is een Futaba 6EX 2.4 Ghz.

De lader is een ('oude') robbe infinity (8153)

Wanneer ik de zender aansluit op de lader door middel van 'charging jack' op de zender, 'ziet' de lader geen accu, en kan ik dus ook niet laden. De accu is dus niet rechtstreeks aangesloten op de lader, zou dit het probleem kunnen zijn? Moet ik een aparte stekkerlader kopen?

Bij voorbaat dank voor je/uw reactie

Ik had de lader op 1,0 Amp gezet. Dit was volgens de gebruiksaanwijzing van de zender de hoogst mogelijke laadstroom.

Met eens de accuspanning via het laadkabeltje dat al in je zender zit, maar nog in je lader moet. Dan weet je dat het niet aan de lader ligt, maar aan de zender of het kabeltje zelf.

Die lader is een snellader die tijdens het laden steeds even "kijkt" naar de accu. In heel veel zenders zit een diode als beveiliging tegen kortsluiting en verkeerd aansluiten van de laadkabel. Die diode zorgt er helaas ook voor dat de lader de accu niet kan "zien" dus zal hij nooit inschakelen en gaan laden.
Je zal dus of die diode moeten overbruggen of de accu buiten de zender moeten laden. Zoek ook even verder op dit forum, er is al veel meer over deze diode geschreven.

Als ik de spanning meet over de draadjes, meet ik niets. Ook rechtstreeks in de oplaadbus meet ik niets. Hoor ik hier normaliter iets te kunnen meten?

Waarom zit er dan überhaupt een laadbus op de zender als je hiermee de accu toch niet kan opladen?
Dan moet ik dus elke keer de accu uit de zender halen om deze op te laden...

Zenderaccu's niet snel-laden maar met 0,1C. Dan 'kijkt' de lader niet naar de accu-spanning en heeft daardoor geen probleem met de veiligheiddiode. Die is van levensbelang, mocht je de laadkabels een keer kortsluiten.
Wat zegt de handleiding van de zender over het laden?
De servicedienst heeft hier ooit een paar leuke foto's van zenders geplaatst waarbij het mis was gegaan, veel druipkaarseffect, zenders total-loss.

In een T6EX zit een beveiligingsdiode in het laadcircuit. Deze zit direkt onder de laadplug. Door de aanwezigheid van deze diode is verkeerdom laden van de accu niet mogelijk en ook kortsluiting maken via het laadsnoer behoort tot de onmogelijkheden.

Bij gebruik van een snellader moet deze diode worden overbrugd. Zo'n lader wil namelijk de accuspanning rechtstreeks zien. Dat lukt niet als er een diode tussengeschakeld zit. Dat heb je zelf dus ook al gemeten, want op de laadplug is er inderdaad geen spanning te meten.

Zoals Ron al opgeeft, leidt het snelladen van zenderaccu's veelvuldig tot problemen, waarbij de zender er ook opeens heel anders uit gaat zien. Hier bij de servicedienst worden dan ook achterwanden en batterijdeksels van zenders op voorraad gehouden. Dit voor de zenders, die nog reparabel zijn nadat de accu te heet is geworden of is geëxplodeerd.

In de handleiding staat dat je de accu kunt opladen door de zender aan te sluiten op de AC adapter (die volgens de gebruiksaanwijzing is meegeleverd, maar niet te vinden is mijn pakket:confused:) of door de accu rechtstreeks aan te sluiten op de AC adapter. Het laden zou dan 15 uur duren. Inderdaad geen snelladen dus.

Op zich vind ik t niet erg dat t 15 uur zou duren, maar dan heb ik dus zo'n adapter nodig. Is er iemand die weet wat zoiets kost en of die adapeter meegeleverd zou moeten zijn in het pakket?

Ik heb nog een poging gedaa door de lader in te stellen op 0,1 Amp maar de lader 'ziet' nog steeds niets. Bij het aansluiten van de 'vliegaccu' (rechtstreeks) hoor je een soort relais-klik. De lader zegt dan 'Ready'. Dit gebeurt niet bij het aansluiten van de zender.

btw, bedankt voor alle snelle reacties :worship:

Ik heb nog een gedaa door de lader in te stellen op 0,1 Amp maar de lader 'ziet' nog steeds niets. Bij het aansluiten van de 'vliegaccu' (rechtstreeks) hoor je een soort relais-klik. De lader zegt dan 'Ready'. Dit gebeurt niet bij het aansluiten van de zender.

btw, bedankt voor alle snelle reacties :worship:

Hoe vaak en hoeveel uitleg moet je nog hebben?

In heel veel zenders zit een diode als beveiliging tegen kortsluiting en verkeerd aansluiten van de laadkabel. Die diode zorgt er helaas ook voor dat de lader de accu niet kan "zien" dus zal hij nooit inschakelen en gaan laden.

In een T6EX zit een beveiligingsdiode in het laadcircuit. Deze zit direkt onder de laadplug. Door de aanwezigheid van deze diode is verkeerdom laden van de accu niet mogelijk en ook kortsluiting maken via het laadsnoer behoort tot de onmogelijkheden.

De lader zal de accu NOOIT zien door die diode m'n beste.
Laden via een AC -adapter kan wel maar dan moet je er één hebben van 12V en maximaal ongeveer 100mA. Je moet dan zelf opletten dat je lang genoeg maar ook niet te lang laadt want zolang de adapter aangesloten is zal hij blijven laden.
Te kort laden is vervelend want dan kom je eerder met een lege accu te staan. Te lang laden is funest voor je accu en molt hem na verloop van tijd.
Dus je moet de diode overbruggen zodat je lader de accu kan zien. Maar laad de accu niet te snel. Als ik het zou doen dan zou ik laden met maximaal 1A. Hopelijk zal je lader de delta piek zien en netjes stoppen als de accu vol is. Bij die relatief lage stroom kan dat lastig zijn.
Dus toch snel laden? Oké, dat kan maar dan wel buiten de zender! Doe dat liever niet in je zender want wat er dan kan gebeuren is te zien aan een stel heel mooie foto's waar Jan (forum naam Corrien) al naar verwezen heeft.

Ik zou toch achter die adapter aangaan, die werkt het makkelijkst, zonder risico. En als je daarmee eens een keer een paar dagen te lang laadt, levert dat geen problemen op.

Bij laden met automatische afslag (d.m.v. delta-piek detectie) gooit de diode roet in het eten. De genoemde AC adapter zal gewoon 0,1C leveren, zonder steeds tussentijdse metinkjes te doen (om spannings-dip/delta-peak bij 'accu vol' te detecteren), hier werkt de diode gewoon prettig mee.
De vraag is nu of de je huidige lader bij die 0,1C wel of niet delta-piek detectie/afslag gebruikt. Doet hij dat wel, dan gooit de veiligheidsdiode roet in het eten.
Een bezoekje aan de accu-faq kan verhelderend werken:
Modelbouw FAQ's
-> Accu's en laadtechnieken

Alleen in Amerika wordt de T6EX geleverd met een netadapter, die berekend is op een NiCd-accu van 800 mA.

Voor langzaam laden kan men hier in Europa beter de Unicharger 6 van Robbe aanschaffen:

P1001_1-8500.jpg

Dit probleem is heel makkelijk te omzeilen, en dan kun je nog steeds gebruik maken van je oude infinity.
Deze lader kijkt inderdaad of er een accu aanwezig is, echter totdat er een accu gezien word. Daarna gaat hij opensturen tot de ingestelde laadstroom, en monitort dan zijn eigen laadspanning zonder de laadstroom kort te onderbreken, tot hij op "delta-peak" afslaat, en onmiddelijk overgaat naar duppelladen. Zodra het laadproces gaande is, gooit de diode dus geen roet meer in het eten, aangezien deze continue open gestuurd staat door de laadspanning.

De truuk die ik toepas en die volledig veilig is gebleken (tenminste, er is bij mij nooit een accu ontploft o.i.d.):
Ik sluit de zenderaccu aan op de instelbare laaduitgang, en stel de laadstroom in. De lader ziet nu nog geen accu, en doet dus niks. Vervolgens sluit ik een externe spanningsbron (andere accu o.i.d. spanning volledig onbelangrijk, zolang het lager is dan de te laden zenderaccu, ik gebruikte meestal de ontvangeraccu) even kort parallel aan, net lang genoeg voor de lader om te reageren. De lader "ziet" nu een accu, en begint open te sturen. Ook al koppel je daarna gelijk de externe accu los, de lader wil (via een opbouwende curve) naar zijn laadstroom toesturen, verhoogt de spanning tot boven de (zenderaccuspanning+diode-schakelspanning) en begint vervolgens vrolijk te laden, met behoud van de "delta-peak" monitoring. Zodra deze afschakelt, gaat de lader over op druppellading (ik meen 40 mA) en dit blijft zo tot he de zender afkoppelt.

Maar wat ik niet zo goed begrijp: de oude Infinity heeft toch ook een aparte laaduitgang voor zender en ontvanger, die geen last heeft van deze beveiligingsdiode, omdat hij altijd 250 mA probeert te geven, ongeacht of er een accu gezien word of niet? Dan gebruik je die toch?
Want ik gebruikte bovengenoemde methode alleen als ik haast had met het laden van de zender....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back