Opleiding helicopter piloot

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door nwolsink, 1 jun 2009.

  1. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik speel al een paar jaar met de gedachte maar wil nu toch knopen gaan doorhakken.

    Dwz ik wil een helicopter "brevet" halen, ik heb uiteraard al wat gegoogled maar kan nu niet wijs worden wie een goede opleiding aanbied. Het uitendelijke doel is om "commercieel" te gaan vliegen.

    Wie kan mij daar mogelijk wat meer wegwijs in maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jun 2009
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  3. Airmartin

    Airmartin

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Langbroek
    Dan heb je ongeveer 10 jaar (net als ik) te lang nagedacht.
    De illusie om na je 30ste nog een succesvol commercieel piloot te kunnen worden,
    is mij na enkele intake-gesprekken ontnomen.

    Na opleiding en lesgeef-uren zul je 35 zijn met ongeveer 10 jaar achterstand
    (6000 tot 10.000 uur ) op het aantal vlieguren van je concurenten.
    En 35 is ongeveer de maximum aanname leeftijd bij een luchtvaartbedrijf.

    Offshore vraagt meen ik 8000 uur Turbine
    Rescue iets van min 6000.
    Cattle (Vee) drijven (een eigen heli en een heel groot hart)

    Tenzij je of heel veel geluk hebt of een eigen bedrijf opzet, gaat het je nog lukken.
    Maar er zijn laatbloeiers die het wel is gelukt.

    Martin.
    Aanbevelen kan ik:
    Chinook Helicopters - Helicopter Pilot Training

    www.heliflitetoo.com

    En natuurlijk:
    Lelykopters, voor uw helikopter vliegopleiding, proeflessen, helikoptervervoer en evenementen
     
  4. nwolsink

    nwolsink Guest

    Bovenstaande links had ik reeds al eens gezien, donderdag a.s. ga ik naar de info dag van heli holland. Maar goed als je de opleiding zelf betaald kan het natuurlijk altijd ;)
     
  5. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Schrik niet als je hoort wat een brevet je kost :puppydogeyes: Voor commercieel vliegen heb je nog wat meer nodig dan voor de hobby. Bedenk wel dat de markt in Nederland ontzettend klein is en dat je achter aan sluit.

    Amerika of Australië stijgen je kansen al wat. Nu alleen nog toegang krijgen tot de staten of Australië. En ja, voor dat laatste ben je ook al veel te laat ;) Weet er alles van :rolleyes:

    Een realistische droom is hobby vliegen. Dat is goed te doen. Als je dat haalt, kijk dan eens verder wat de mogelijkheden zijn, maar wees realistisch. Dromen zijn mooi, maar ze komen zelden uit :D
     
  6. nwolsink

    nwolsink Guest

    Tsja, dat zeiden ze ook toen ik voor mezelf begon en dat is door hard werken ook goed uitgepakt, de kosten voor een opleiding in Canada zijn nog te overzien, alleen is dit logistiek wel wat lastiger.
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Tja, dan zou ik zeggen, begin je eigen helicopter bedrijf ! ;-)

    Ik zat laatst ook even te kijken bij de luchtmacht om dezelfde reden en ik was heel snel uit de droom toen ik de maximale leeftijd zag, die ik al heel ver ben ontstegen .... :-(

    in ieder geval succes !

    Bas
     
  8. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Dan heb je al een grote stap genomen :D Ging er eigenlijk van uit dat je (zoals vrijwel iedereen in dit land) werknemer was.

    Ben zelf ook zelfstandige dus in dat licht moet je mijn reactie ook zien. Vanuit een veilige loondienst situatie in Nederland zoiets willen gaan doen is vrijwel onmogelijk. Niets te nadele van werknemers, maar er komt heel wat kijken bij een dergelijk avontuur aan eigenschappen die het merendeel van de werknemers niet heeft.

    Vanuit een nu al zelfstandige positie met de wil om alles te doen wat nodig is (ook evt. verhuizen naar Canada) wordt je droom al heel wat realistischer :thumbsup:

    Hoop van harte dat je je droom waar kunt maken.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.484
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je het kan bekostigen, kun je dus je brevet halen in NL. dat is stap 1 ;)
    Daarna kun je kijken wat de mogelijkheden zijn en heb je in ieder geval een droom waargemaakt.
     
  10. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Als niets je bindt in Nederland, dan lijkt me een tijdelijke uitstap van 6 maanden tot een jaar naar de USA of Canada toch een groot voordeel. Ga ergens waar het weer intensief vliegen toelaat, en op een half jaar kan je enorm veel uren halen voor veel minder geld dan hier. En dan kan je hier nog verder gaan.

    Zelf heb ik het nooit gedaan. Ik heb mijn vliegbrevet gehaald (vliegtuig), en daarna wat luchtdopen gevlogen, maar omdat het me teveel kostte ben ik gestopt. Langs de ene kant betreur ik dat, omdat het vliegen er altijd ingezeten heeft, langs de andere kant heb ik enkele kameraden gezien die het wel geprobeerd hebben en genekt werden door de vreemde conjunctuur in de luchtvaart : als je de tienduizenden euro's geïnvesteerd hebt voor je brevet, en klaar bent voor een carrière, en als er dan net nauwelijks plaatsen zijn, zelfs piloten aan de deur gezet worden, kan dat behoorlijk pijn doen...

    Als helipiloot heb je dan nog de extra beperking dat er minder beschikbare plaatsen zijn, die vaak ingepikt worden door ex-militaire piloten of piloten van andere overheidsdiensten met veel ervaring.

    Als budget geen probleem is, en je hebt de nodige wilskracht kan je er geraken, zonder twijfel, maar het blijft een risico.
     
  11. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi,

    een jaar of 2 terug heb ik ook gekeken voor het halen van dit brevet na een initiatievlucht op de Robinson R44. Maar de instructeur wist mij te vertellen als je niet genoeg budget hebt dat je je zelf automatisch uitrangeert.

    Het brevet halen in België komt neer op ongeveer een 25000 euro, hier krijg je een PPL (private pilot license), deze is geldig om alleen te vliegen, wil je passagiers meenemen moet een andere brevet gaan afleggen.

    Dan zei de instructeur ook nog dat je minimaal per jaar 20 vluchturen moet hebben om terug je brevet te mogen afleggen het jaar erop, want je helibrevet moet ieder jaar hernieuwd worden. Voor één vlucht moet je al vlug gaan rekenen op 300 euro. Dus als je de optelsom maak 20 x 300 euro, dan heb je al minimaal 6000 euro nodig. De instructeur vertelde me ook als je sowieso al niet veel kan vliegen en je boekt een vlucht op een bepaald tijdstip en juist die dag is het slecht weer (waarin je nog niet gewoon bent om te vliegen) dat je vlug de neiging zal hebben om de vlucht af te zeggen en dat je je op deze manier zelf uitrangeert.

    Helaas had ik dus het geld niet om dit te kunnen volbrengen ..... :(

    Nu Nwolsink hopelijk heb jij de nodige fondsen en lukt het je, ik gun het je van harte !

    Succes,
    grtz,
    Dirk
     
  12. nwolsink

    nwolsink Guest

    Als ik ervoor zou kiezen om de commerciele training te doen in Canada dan kost het $ 85.000 welke je dan wel geheel zelf moet betalen.

    In NL kost het € 100.000 waarbij er in sommige gevallen de mogelijkheid bestaat dat je toekomstige werkgever een groot deel meebetaalt .
    Echter hangt dat o.a. van leeftijd af waardoor dit voor mij al lastig wordt.
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.247
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Vanuit een weloverwogen werknemers standpunt, ieder zijn ding toch... ;)

    Als dat je droom is, je kan er alles voor achterlaten, en als je bovenal geen andere verantwoordelijkheden hebt t.o.v. anderen die eventueel nadelige gevolgen kunnen ondervinden van de risico's van je beslissing...
    Dan zou ik zeggen ga ervoor!!

    Grt,
    Eric
     
  14. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    emst
    nick , ik heb in australie gewoond .
    ik weet niet hoe het zit met helivliegen , maar weet wel dat de dingen daar vrijwel zonder uitzondering goedkoper en simpeler in elkaar zitten .
    zo kon ik daar een brevret halen voor een ultralight voor ik meen 300 dollar ofzo . ik weet niet wat het hier kost maar hier heb je niets voor 300 euro . als je praat over 100.000 euro aan kosten hier , zou ik zeker over de grens gaan kijken , al moet je er een jaar tussenuit . tenminste als je dat kunt lijden .
    ga ervoor man , voor je t weet ben je oud
    mvg ferry
     
  15. nwolsink

    nwolsink Guest

    Dat ik in het buitenland moet zijn daar ben ik reeds uit, dit zowel financieel maar ook qua tijd, in NL duurt het gewoon te lang.

    Op mijn lijst staan dus nu:
    -Canada
    -Amerika
    -Australie

    Het is iig mogelijk om daar binnen 6 maanden klaar te zijn, dat is dus goed te overzien zonder te hoeven verhuizen e.d.
     
  16. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    emst
    nick , 1 tip ; AUSTRALIE !
    nooit in de usa geweest , maar australie is niet te evenaren qua mentaliteit , levensstandaard en gewoonweg de hele samenleving .
    meningen zijn meningen natuurlijk , maar dit is de mijne .
    mvg ferry
     
  17. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Eens, maar een ding moet je in de gaten houden: ga niet in loondienst in Australie ;) Wordt je niet vrolijk van :rolleyes:
     
  18. Mantra

    Mantra Guest

    Even wellicht een domme opmerking/vraag van mijn kant.

    Je hebt een vliegbrevet behaald in,, zeg even Canada op een Schweizer 300C.

    Mag je dan in Nederland vliegen? zo ja dan alleen met een 300C of ook met een R22??
    Even buiten of het nu een Hobby brevet of commercieel brevet betreft.
    Ik zo me zo kunnen voorstellen dat die heli,,,,, vlieger niet op gaat en dat je op z'n minst opnieuw moet (les / af)vliegen hier in Nederland en voor het betreffende toestel.

    Grt,
    Ben
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.523
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Nope......

    Je mag dan in principe alleen op een Canadees geregistreerd toestel vliegen.
    Voor Nederland komt er dan nog bij theorie examen en praktijk examen. Wat je in principe dan al eens heb gedaan in Cananda , theorie zal alleen de wetgeving op een paar puntjes iets anders zijn. Vliegen zal je al kunnen, dus waarschijnlijk een enkel lesvluchtje om de omgeving te leren kennen en het (andere??) toestel.

    Geen idee of je voor die toestellen een aparte type rating nodig heb.

    Succes,
    Cor



     
  20. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.012
    Locatie:
    emst
    ajh ; ja loondienst in bv de metaalsector is daar erger dan werkeloos zijn he :] ik was in no time contractor , hard werken maar veeel verdienen , weinig regels , nauwlijks papierwinkel etc etc :]
     

Deel Deze Pagina