Op vakantie geweest naar Spanje en getankt in franfrijk... Op de heenreis moesten we tanken, erafgegaan bij een erg groot AGIP station. Ik zit nog achter het stuur en mijn vriendin is aan het tanken... Er zat nog 1 streepje boven de reserve in de tank. Tank inhoud:45 liter. Terwijl er nog bijna een kwart in zat ging er over de 45 liter in?.... Waarop ik uitstap en dat zeg tegen vriendin, die stopt met tanken, ofwel er had zelfs nog meer bij gekunnen. Al klonk hij bijna vol. Nu heb ik hem weleens leeg gereden tot dat hij echt ver leeg was en toen ging er met moeite 43 liter in. Ofwel geknoei aan de pomp..... Vond het wel apart dat er een betalingshokje zat in plaats van een groot station, voor de stuk of 12 tank plaatsen. het manneke in dat hokje aangesproken en haalde zijn schouders op.... Erg vaag, boekjes auto na gekeken 38 liter tank en nog 7 liter reserve, +- 45 liter. Ga de anwb en Agip een berichtje sturen al verwacht ik daar weinig meer van. Denk dat er zeker een 10L teveel inging. Sta er niet van te kijken als zon kerel met een knop een fransman normaal kan laten tanken en een buitenlander wat kan sjoemelen. Heb bonnetje bewaard en foto pomp cijfers. Iemand ooit meegemaakt?
Heb ik hier in NL ook regelmatig. Op papier gaat er incl. reserve (5l) 40l in de tank van mijn auto. Ik tank meestal zodra het reserve lampje gaat branden of iets eerder, ligt er maar net aan hoe het uit komt. Dat zou betekenen gemiddeld 34 á 35l per tankbeurt als ik de inhoud volgens het boekje aanhoud. De ene keer tank ik maar 31l en is hij vol, de andere keer 38l, zelfs 1x een uitschieter naar 41l gehad. Het gebeurt eigenlijk nooit dat ik echt 34 á 35l tank. 90% van mijn tankbeurten gebeuren overigens bij hetzelfde tankstation.
Dat je niet op lpg rijd. Het scheelt met mijn kleine autootje 8000 tot 10.000 euro. Dus met alle kosten er af getrokken. Ben jarenlang een dief van mijn portemonnee geweest denkend dat je veel meer wegenbelasting moet gaan betalen. Dat verschil heb ik er met een tankbeurt uit. Met mijn smartphone verstuurd
Waarschijnlijk stond de pomp niet op 0 toen je vriendin ging tanken. Heb wel vaker gehoord over dit soort praktijken waarbij bewust de pomp niet op 0 wordt gezet na de vorige tank beurt. Hierdoor komt jou getankt aantal liters bovenop wat er al op de pomp stond toen je vriendin begon met tanken. Volgens mij een erg bekende oplichtings truc. Altijd controleren of de pomp op 0 staat voordat je begint met tanken.
Ik weet niet hoe klein jou autootje is, en de afgelegde afstand per jaar is. Als de roverheid de huidige spelregels niet wijzigt. En ik neem een klein autootje, citroen C1 of zo en zet daar een LPG3 installatie in. Dat kost een paar knaken. Die karretjes zijn gemaakt om max. zo'n 20k per jaar te rijden. Pas als het karretje zo'n 60.000 km op LPG heeft afgelegd, begint het rendabel te worden. Vervolgens duurt het nog zo'n 16 jaar om de 8000 euri te besparen. Ik heb geen rekening gehouden met de vaste lasten, zoals verzekering, afschrijving en onderhoud.
Ik rij 20.000 per jaar. 1 op 19 is 1050 liter keer 1,65 is 1737 euro benzine. 1 op 17 (lpg rijd iets duurder) keer 0.55 cent is 647 euro lpg per jaar. Dat is 1090 euro verschil per jaar. Ik reken 200 euro extra kosten dan hou ik 890 euro over. Als ik een jaar of 14 met mijn karretje rij is dat 12460 euro. Haal daar 1500 euro van de installatie van af dan scheelt het me 10960 euro op de leeftijd van mijn auto. Laat hij dat nu ongeveer nieuw gekost hebben scheelt het dus een totale nieuwprijs. Al zou het de helft schelen deed ik het nog. Helaas heeft anderhalf jaar gelede Rutte 7 cent extra belasting op lpg gedaan het scheelde dus nog meer. Met mijn smartphone verstuurd
In Nederland ook wel eens gehad dat er 52 liter in de tank ging terwijl ik normal max 49 tankte. Maar ja, auto vd zaak was dat dus waarom druk maken. Ook ik heb even een auto op gas gehad, heerlijk om voor nog geen 40 euro de tank vol te gooien. OK aan wegenbelasting was het 5 tientjes per maand meer dan de benzine versie maar ik bespaarde al 60 euro op 1 tank per maand dus met 1 tank speelde je al kiet. De auto was ook een afdankertje voor 250 euro en heeft het niet lang vol gehouden maar het was even ook een tussenstap tot iets beters. Helaas blijkt een normale middenklasser op gas moeilijk vindbaar en ik vind de kofferbakruimte ook erg belangrijk dus rij ik nu weer gewoon benzine.
Bij zit hij ipv mijn reservewiel. En ik heb het wagentje nieuw gekocht. Verder ben ik het met een eerdere poster eens ze worden alemaal geijkt en heb het een poos terug nog bij radar gezien dat het echt klopt. De ene keer slaat hij door het schuim gewoon sneller af hij zit dan echter nog niet vol. Lpg zet wel uit daarom is dat in de zomer goedkoper dan in de winter. Met mijn smartphone verstuurd
Een erg optimistische berekening. Als je voor euro95 de bruto adviesprijs hanteert, dan moet je dat bij LPG ook doen. Met een geplande revisie/vervanging van de cilinderkop, die treed een (paar) keer op als je 14 jaar met zo'n klein gebakje rond kachelt op LPG. Het voorbeeld autootje in mijn eerder schrijfsel, kost aan slijtdelen op benzine, ongeveer 1.7 cent per km. Met LPG is dat 2.5 cent (merk dealer). Op LPG is het inderdaad goedkoper rijden, het is ongeveer de helft van je erg optimistische berekening. Voor mij niet echt interessant, ik vertoef in de grensstreek met Duitsland.
Wel een beetje heel negatief over gas. Ik kachel in een V70 op benzine maar bij ons op de club rijden er wel met lpg en zonder problemen of kop revisies naar de 400000 km of meer. Kop revisies krijg je bij slechte installatie's die te arm zijn afgesteld waardoor er veel meer warmte ontstaat. Een goede installaties gaat vele echt vele kilometers mee.
10 jaar lang in een Mazda 626 met een G3 LPG-installatie gereden. Meer dan 500.000 km. De enige onderdelen die ik heb moeten vervangen waren een brandstofpomp en een startmotor. En om de drie jaar een nieuwe accu. Prima auto geweest, maar verkocht omdat ik bang was dat er binnenkort grote reparaties aan zouden komen.