Oplichting tijdens aankoop rc auto?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door I Xyzyx I, 30 sep 2006.

  1. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    vorige week zondag heb ik met veel trots mijn fg sportsline gekocht ( voor 425 euro ). mijn eigenlijke bedoeling was om een marder tekopen maar de verkoper vertelde dat je de fg sportsline ook als rally auto kon gebruiken.
    dit hield in dat je er marder banden op kon zetten als je een stukje van de bodem plaat af zaagde. Toen ik na een paar dagen na de aankoop op zoek ging naar marder banden viel het me op dat ze niet een klein stukje maar behoorlijk wat groter waren dan de normale banden, het schoot mij tebinnen dat in de buurt iemand soms met een marder reed, ik ben er heen gegaan, hij was erg hulpvaardig en samen probeerden we de marder banden er op te krijgen

    wat bleek:
    1. hij liep aan tegen de bumper
    2. hij liep aan tegen de uitlaat
    3. hij liep aan tegen de bodem plaat ( maar dat wisten we al )

    hij had gezegd dat er marder banden op konden, later bleek dat dat dus niet kon, maar dat is niet alles

    hij beloofde een 100 procent goede auto, hij was wat overgeprijsd, maar omdat hij 100 procent goed was hebben we hem maar gekocht

    na nog geen half uur rijden doken de volgende problemen op:

    1. pootje afgebroken van servoplaat
    2. gas servo stoort
    3. de oplader die er bij zat is voor 9 volt, de accu die er in zit is 7.2
    4. de benzine tank lekt (als je hem oppakt)
    5. hij stuurt opeens naar links/rechts
    6. het filter valt er de hele tijd van af, hijs nu vast gedraait dus dat is verholpen ( gelukkig reed ik over asvalt waar geen troep lag)
    7. na ongeveer half uurtje rijden schoot de rem kabel los waardoor niet meer te rijden viel


    er werd beloofd dat er marder banden op konden zodat je er op gras kan rijden ( er is hier weinig asvalt namelijk )
    er werd beloofd dat hij 100 procent goed is, hij blijkt gwoon bagger te zijn ( ik heb de motor nog niet bekeken, ben bang voor wat ik aantref, al loopt hij best goed maar valt hij hele tijd uit )


    Vandaag gebeld naar een nummer waar je advies kan krijgen voor problemen, prive en zakelijk, waaronder problemen als dit
    helaas waren er geen juridische mensen aanwezig maar er werd wel vertelt dat ik eventueel aangifte kon doen van oplichting en zo mijn geld terug te krijgen...

    mijn vraag aan jullie: wat is jullie mening, is dit oplichting? ja of nee? en zo ja/nee, waarom wel/niet?

    ( als dit het verkeerde forum is verplaats het dan aub. ben een soort van newbie op dit forum :roll: )
     
  2. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Sja, misschien is het oplichting, maar dat vind ik wel een zwaar woord hier. Het is ook een koper die geen verstand van zaken heeft en de spullen niet goed heeft gecontroleerd (en dat is je niet kwalijk te nemen, maar het is wel zo). Netto is het dus gewoon heel vervelend en pech.
     
  3. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    geen verstand van zaken zou ik niet zeggen. hij loopt te handelen op marktplaats met allemaal rc autotjes, en hij rijd zelf ook veel.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Puur juridisch is dit geen oplichting, je weet wat je gekocht hebt aangezien je er zelf bij was. Het feit dat er uiteindelijk geen Marderbanden op kunnen hoeft ook nog geen oplichting te zijn maar kan louter te wijten zijn aan slecht advies van de verkoper die mogelijks niet wist dat het niet kon.

    Je hebt dus bijgevolg geen poot om op te staan. Wat je wel hebt is brute pech maar dat wist je vermoedelijk zelf al.

    Heb je al opnieuw contact opgenomen met de verkoper? Misschien is hij nog zo slecht niet en komt hij je wel tegemoet met één of andere oplossing al gooi je door hem te betichten van oplichting wel een openstaande deur dicht zou ik zeggen. Het is dus altijd een beetje oppassen om iemand openlijk van dergelijke zaken te betichten.

    Stevo
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Jaap had het ten andere wel over de KOPER, jij dus in dat geval en niet de verkoper.

    Stevo
     
  6. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    als je bijv. een beeldscherm voor je pc koopt, en de verkoper zegt dat hij er op past, en dat blijkt dan later niet te kunnen... dat is toch ook oplichting want hij vertelt iets wat niet kan

    de kilometer stand van een auto terug te draaien waardoor hij interessanter word is toch ook oplichting?
     
  7. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    oh verkeerd gelezen, maar daar werkte alles goed, alles ook gecontroleerd, maar het is niet zozeer de problemen die er bij zitten, maar het feit dat er geen marder bandjes onder kunnen. de enige plek hier waar je kan rijden met onroad bandjes is achter de school, en het zal niet de eerste x zijn dat mijn auto word afgepakt ( mijn nitro autotje was 1 week geconvisceert, of hoe je het ook wil noemen:/ )

    en hij had duidelijk gezegt dat er marder bandjes onder kunnen, citaat uit de mail:

    "Dat heb ik je toen ook gezegd, marder wielen passen eronder ,alleen moet je dan een stuk van de bodem plaat afhalen omdat anders bij het sturen de banden aanlopen omdat deze in diameter groter zijn."
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Je vergelijkt appels met peren, misschien is die verkoper dermate onbekwaam dat hij niet weet welk scherm bij welke PC hoort maar dat maakt hem nog geen oplichter.

    In het tweede geval is het inderdaad oplichting maar ik zie de link niet met je aangekochte RC auto.

    Nogmaals puur juridisch is het geen oplichting, oordeel zelf, een citaat uit het wetboek voor strafvordering (Belgie welliswaar maar waarschijnlijk pal het zelfde in Nederland onder een andere bewoording) :

    Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruikmaken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enig andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van lichtgelovigheid wordt gestraft met een gevangenisstraf van ..........


    Met andere woorden moet hij moedwillig de intentie gehad hebben om jou door een list of een bedrieglijke manier van handelen nadeel te berokkenen of je iets afhandig hebben gemaakt. Ik neem als praktisch voorbeeld die remkabel, hij werkte wel bij aankoop, dat hij na verloop van tijd versleten is en doorknapt is gewoon een feit maar daarom weet de verkoper nog niet wanneer hij zal knappen. Dat het na een half uur rijden is gebeurt is sneu voor je maar daar houd het ook op (daarom kun je ook beter een soort garantie vragen bijaldien er problemen zouden zijn).

    Ik heb in het verleden ook meerdere keren slecht advies gegeven omdat ik er ten stelligste van overtuigd was dat mijn advies juist was terwijl achteraf bleek dat het niet zo was maar dat maakt mij nog geen oplichter. Vergelijk het met je banden, jij zult nooit kunnen aantonen (bewijslast) dat hij je moedwillig een auto heeft verkocht waar die banden uiteindelijk niet op passen terwijl de verkoper wist dat ze niet zouden passen. Daarom blijf ik erbij dat je geen poot hebt om op te staan.

    Stevo
     
  9. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    ik had hem een mailtje gestuurd met de problemen die er mee waren en dat hij niet aan de eisen voldeed en dat ik me geld terug wilde.

    zijn antwoord:

    "Ik word je gezeur nu een beetje zat, dit is ook het laatste mailtje die je van mij krijgt, succes met de verkoop."

    persoonlijk vind ik dat een reactie van een kleuter die een flinke schop onder zijn reet verdient. en daarom probeer ik het nu op een andere manier op te lossen.
     
  10. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    ik vind: "misbruik te maken van het vertrouwen of van lichtgelovigheid wordt gestraft met een gevangenisstraf van .......... " wel interessant klinken, hij vertelde namelijk dat hij veel ervaring had met die auto's ed waardoor het niet ongeloofwaardig was dat er marder banden op konden

    maar 1 ding is zeker, ik laat niet over me heen lopen
    ben persoonlijk benieuwd waar het op uit zal lopen...
     
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hmmm... Je bent niet opgelicht. Jij bent goedgelovig.

    Jij wil een Marder kopen, en koopt een onroad. Dat is je eigen fout. Dat je nu niet tevreden bent met je aanschadf, dat kan gebeuren, want je hebt niet gekocht wat je wou.

    Nu zoek je dingen om de koop ongedaan te maken, omdat jij niet tevreden bent met jouw aankoop. Dat Marder banden niet passen is logisch, en dat had je zelf kunnen informeren. Had hier even een vraagje voor aanschaf gepost, dan had je dat kunnen weten.

    De problemen die jij beschrijft (luchtfilter los, gebroken kabeltje en onderdeeltje gebroken) zijn gewoon dingen die gebeuren bij het rijden met een RC-Car, zeker als je een half uur rijdt; de auto's hebben gewoon veel en vaak onderhoud nodig.
    Dat de servo's en ontvanger niet altijd 100% werken kan liggen aan de accu's van de ontvanger, check die eens, en laad ze 100% op. De storingen die jij beschrijft komen voor bij (bijna) lege accupacks.

    Verder vind ik (net als de verkoper) dat je nogal zeurt. Het is je eigen schuld dat jij je hebt laten overtuigen om een onroad te kopen, terwijl je een Marder zocht....
     
  12. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    hij heeft een marder, hij had hem alleen uitgeleend ofzo :roll:
    en ik heb duidelijk gezegd dat het mogelijk moest zijn om over gras te rijden anders hoefde ik de auto niet.

    (citaat uit mail: is het trouwens mogelijk (als je er bijv. rallybanden op zet ) om op gras te rijden? aangezien hier in de buurt vrij veel gras is en op de weg rijden auto's, het lukte met 1:10 nitro autotje wel, maar je weet maar nooit ")

    Ik heb het gevraagd op een forum, daar werd verteld dat het mogelijk was, ook heb ik het bij een winkel gevraagd, werd ook verteld dat het kon alleen dat zij de bandjes niet konden leveren

    en veel vragen stellen is niet zeuren, zeuren is als je 100 x achter elkaar vraagt of je een koekje mag.

    met mijn tamiya nitro autotje had ik nauwlijks problemen.

    en het gaat er vooral om dat je er niet offroad mee kan rijden.
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nogmaals, misbruik van vertrouwen is het juridisch ook niet, ik hoop dat het goed voor je komt maar ik blijf erbij dat je geen poot hebt om op te staan, daarvoor kan ik berusten op een jarenlange ervaring in de wereld van de wet want ik doe beroepshalve niet anders :wink:

    Stevo
     
  14. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    tja, kga iedergeval mijn best doen om mijn geld terug te krijgen, ben niet van plan mijn laatste geld kwijt te raken aan zown rommel verkoper.

    (na aankoop van nieuwe pc, nieuwe speakers en scooter bleef er niet veel over :| )
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Je geeft zelf het antwoord op je vragen, dat is hij misschien ontegensprekelijk maar ook niet meer. Vergeet niet dat ook jij in de fout bent gegaan door zijn "rommel" goedkeurend te hebben aangekocht.

    Stevo
     
  16. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    er zijn 2 regels in het leven

    1. ik heb altijd gelijk
    2. heb ik dat niet, dan treed regel 1 in werking

    nou hopen dat ze van pas komen *rolleyes*
     
  17. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    daar werkte het wel goed, het probleem is dat je er niet mee op gras kan rijden, klussen aan zown auto vind ik best leuk om te doen, maar als je er niet mee kan rijden, wat heb je er dan aan.
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Hey, het zijn jouw woorden niet de mijne :wink:

    Stevo
     
  19. bstar

    bstar Guest

    Ik denk dat je gewoon beter had moeten kijken wat je kocht, testrit make etc. het gaat natuurlijk wel om een flink bedrag!

    enne, je zei wel dat daar alles werkte en dat je alles gecontroleerd had, maar dat had je dus niet omdat er een pootje van de servo plaat af was!

    maarja.. van mijn part sleep je hem voor de rechter, maar reken er op dat hij dan gelijk krijgt!

    succes!

    Groet Aad
     
  20. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    yup dat is waar, heb nu een bod van 300 euro exclusief zender, klinkt best ok, k kan voor 225 euro marder kopen die half uit elkaar ligt ( edit: hij is nog niet helemaal in elkaar gezet ), heb alleen het gevoel dat het weer troep zal zijn, maja ff wachten op foto's ed

    kan ik iedergeval weer kloten en het gazon verneu... minder mooi maken :roll:

    (maja eerst proberen geld terug te krijgen, dan heb ik 225 euro over ipv 75 euro)

    zijn er dingen om op te letten bij aanschaf marder? (hoe je motor controleerd weet ik wel).
     

Deel Deze Pagina