Ik heb al eerder gemerkt dat mijn PFD niet geheel werkt bij TT motoren:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf
De kleine naald afstelling van de TT motoren moet je echt op de hover temeratuur instellen. Niet met de pinch test.
En ja, hij loopt dan misschien te vet in de Idle.
Stap 1:
Eerst de kleine naald proberen af te stellen in hover *
Stap 2:
Hetere plug proberen
*Let op:
Zodra de motor heet wordt moet je eerst wachten totdat hij koel is anders blijf je aan het afstellen.
Ik ben sowiso absoluut geen voorstander van die "pinch test".... het resultaat daarvan is namelijk ook nogal sterk afhankelijk van hoe de motor in de heli hangt: als de motor na stoppen van de brandstoftoevoer nog even doordraait, betekent dat dat hij loopt op brandstof die IN de motor aanwezig is. Dit is afhankelijk van of de as omhoog of omlaag wijst, de cylinder rechtop of hangend ingebouwd is, en of de uitlaatpoort zijdelings of naar beneden of naar boven wijzend ingebouwd is. En zelfs of de motor een krukas-, draaischijf-, of membraaninductie heeft, kan hier invloed op hebben.
Buiten dat is het geen vriendelijke test als de motor op dat moment wat heet is (wel draaien, minder smering)
Een methode die ik toepas en die wél goed werkt ongeacht de inbouw, ongeacht het carburateur of inductietype, en waarbij je "meting" niet beïnvloed word door de tijd die je nodig hebt om de rotor stop te zetten (zoals bij het voelen aan het carterdeksel), is een minuut hooveren, de heli neerzetten en in een klap stationair zetten. Als de motor dan slecht in toeren wil zakken en wat najengelt voordat hij naar stationair toerental zakt, is hij te heet en staat hij in hoover te mager. Ook al loopt hij vervolgens vet stationair, dan moet tóch die kleine naald verder open.
Enige twee voorwaarden voor deze test is dat je vrijlooplager goed ontkoppelt, en de hoofdnaald goed staat....
Want WAT je ook doet, EERST moet die hoofdnaald goed staan voordat je de midden (stationair) naald afstelt.... Zolang je dat nog niet voor elkaar hebt, moet je een vette afstelling kiezen zodat je motor geen gevaar loopt.
Groet, Bert