oplopen toerental in idle up

Ik heb al eerder gemerkt dat mijn PFD niet geheel werkt bij TT motoren:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf
De kleine naald afstelling van de TT motoren moet je echt op de hover temeratuur instellen. Niet met de pinch test.
En ja, hij loopt dan misschien te vet in de Idle.

Stap 1:
Eerst de kleine naald proberen af te stellen in hover *

Stap 2:
Hetere plug proberen

*Let op:
Zodra de motor heet wordt moet je eerst wachten totdat hij koel is anders blijf je aan het afstellen.

Ik ben sowiso absoluut geen voorstander van die "pinch test".... het resultaat daarvan is namelijk ook nogal sterk afhankelijk van hoe de motor in de heli hangt: als de motor na stoppen van de brandstoftoevoer nog even doordraait, betekent dat dat hij loopt op brandstof die IN de motor aanwezig is. Dit is afhankelijk van of de as omhoog of omlaag wijst, de cylinder rechtop of hangend ingebouwd is, en of de uitlaatpoort zijdelings of naar beneden of naar boven wijzend ingebouwd is. En zelfs of de motor een krukas-, draaischijf-, of membraaninductie heeft, kan hier invloed op hebben.

Buiten dat is het geen vriendelijke test als de motor op dat moment wat heet is (wel draaien, minder smering)


Een methode die ik toepas en die wél goed werkt ongeacht de inbouw, ongeacht het carburateur of inductietype, en waarbij je "meting" niet beïnvloed word door de tijd die je nodig hebt om de rotor stop te zetten (zoals bij het voelen aan het carterdeksel), is een minuut hooveren, de heli neerzetten en in een klap stationair zetten. Als de motor dan slecht in toeren wil zakken en wat najengelt voordat hij naar stationair toerental zakt, is hij te heet en staat hij in hoover te mager. Ook al loopt hij vervolgens vet stationair, dan moet tóch die kleine naald verder open.
Enige twee voorwaarden voor deze test is dat je vrijlooplager goed ontkoppelt, en de hoofdnaald goed staat....

Want WAT je ook doet, EERST moet die hoofdnaald goed staan voordat je de midden (stationair) naald afstelt.... Zolang je dat nog niet voor elkaar hebt, moet je een vette afstelling kiezen zodat je motor geen gevaar loopt.

Groet, Bert
 
pinch test was toch een manier om je mixture schroef af te stellen?
Even uitgaande van een 3 schroef carb
 
PS: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar welke olie gebruik je? Want ik heb begrepen dat er van Klotz twee varianten zijn, een dikke die voor vliegtuigen goed voldoet maar waar heli's niet mee af te stellen schijnen te zijn, en een dunne, die het veel beter doet in Heli's qua afstellen.[/QUOTE]


ik gebruik geen olie!
 
tornado helimix 15 %, heb onlangs mijn blik weggegooid dus ik kan met kijken welke olie ze hierin gebruiken.;)

Tornado is bij mijn weten gemengd met Carbulin, en dat zou niet echt problemen moeten geven.

Zoals ik al zei, probeer eens wat te spelen met de verhouding gas/pitch, dat kan ook maar zo een hoop schelen.

Groet, Bert
 
Raptor TT50

Ik heb 3jaar met deze motor gevlogen in de Raptor Titan naar volle tevredenheid.
Wel moet de motor brandstof met min.15% nitro hebben om goed te draaien.Plug Enya 3
Er is ook een modificatie voor de sproeier naald van deze motor die ik toegepast heb en dit om onderstaande redenen.
Als je de naalden indraait raken die elkaar en beschadigen de punten.
Helaas in het Engels maar dat kennen de meeste vliegers wel.

Is the engine run-in yet? From my Raptor days, I recall that the TT50 ran with 2-1/2 turns on both needles (2-3/4 during run-in). Your exact setting may vary, but that is a starting point.

Note that on the TT50, fully closing both needles at the same time while attempting to set their default settings from scratch, will result in the needles colliding head-on with a false "full in" start position and wrong settings thereafter, not to mention possible needle damage.

Also, there have been threads (here in RR and elsewhere) on a needle modification that makes this engine easier to tune.

That said, at some point (oh yeah, after the conrod let go and the TT50 exploded mid-flight), I switched to an OS Hyper 50. Only then did I realize how underpowered my Rappy 50 was with the TT engine. The Hyper's immense power was almost scary until I got used to it.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top