Opnieuw beginnen: tamiya sand scorcher vraag

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Tammie, 26 dec 2014.

  1. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Hallo allen.

    Hier komt een verhaal, heb je er geen zin in, er onder is mijn vraag :)

    Ergens in de 80's heb ik jaren plezier gehad aan tamiya. Ik had oa de subaru brat, de sand scorcher, de monster beetle, de falcon, the grasshopper…
    Er is een boel verkocht aan mijn neef die vermoedelijk alles nog heeft liggen 'voor zijn kinderen'.
    Ik ontdekte per toeval vandaag dat in 2010 de sand scorcher is heruitgebracht. My favo kar destijds. Ik ben vergeten of er een techni gold motor in pastte, en het ding reed ook niet super maar was dolle pret.
    Ik overweeg er terug eentje te kopen. Ik heb hier trouwens nog een nooit gereden mx5 tamiya liggen. Batterij en lader en stuurservo erbij. Verder ben ik nooit gekomen (als 41 jarige met een straatmodelletje rijden, zie ik niet zitten)
    Ik was altijd into off road.

    Mijn vraag:

    * Wat heb ik nodig om een tamiya sand scorcher te doen rijden, als ik die compleet koop. Ik heb nog een stuurservo liggen en 7,2 volt batterijen (die vermoedelijk niet gaan passen) en een ladertje. Een snelheidsregelaartje vd mazda miata (mx5) kit heb ik ook net, net zoals dat bijgeleverde motortje.
    * Zijn er extra's die het overwegen waard zijn om te kopen als upgrades? Ik hield wel van dat speelse weggedrag.
    * Heeft de sand scorcher een harde kap of zo'n flapper kap die je 'langs onder' moet lakken? Ik hou van verse kleurtjes enz, dus ik wil een harde kap.

    Mocht er iemand een zender en ontvanger te koop hebben die kan dienen om zo'n sand scorcher te sturen, laat maar weten. Hoeft geen high tech te zijn, ik heb liefst de old skool: zender met sticks.

    Dank

    Stefan
     
  2. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Stefan, de rereleasse is bijna identiek aan de oude.
    Ik schrijf bijna, omdat er kosmetisch wat veranderingen zijn in de harde kap.
    Het meest duidelijk zijn de spatborden.
    Het ligt er een beetje aan waar je de kit koopt, vaak zijn de regeklaar en motor inbegrepen.
    Wat je wel zeker mee moet bestellen is een set kogellagers, standaart zitten er nog steeds van die koperen glijlagers bij.
    Rij je veel op een harde ondergrond dan zou het diff een upgrade kunnen zijn, alhoewel je hier veel probleem reacties over leest.
    De schokdempers zijn er ook niet veel beter op geworden als in de jaren 80.
    Al met al nog steeds een prachtige wagen, maar niet te vergelijken met de moderne wagens kwa rijgedrag.

    Grt Rob
     
  3. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Nu dacht ik dat de kit zo duur was omdat de lagers er al bij zaten...
    Ik ga nog een goed kijken naar de verschillen kap oud vs nieuw.
    Past er een sterker motortje in? Ik denk dat de technigold motor te groter diameter had voor t huis. Ging wel op bv monster beetle.
     
  4. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Elke 540 motor past er in, er zijn er zelfs die er een brussles in gemaakt hebben.
    Enkel het chassie is gewoonweg niet ontworpen om er een flinke motor in te doen kwa wegligging.
    Wil je hard, koop dan gewoon een moderne wagen.
    Een rereleas tamiya koop je om de details en afwerking en het gevoel, niet om de geweldige prestaties.
    Elke standaart rtr rijd er een rereleas van tamiya vol hupops gewoon uit.

    Grt Rob
     
  5. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Ik heb ondertussen een sand scorcher gekocht 2e hands.
    2 batterijen (nieuw) erbij 'met de bult' 2700 mAh 7,2 volt NiMh
    Er zou een sport tuned motortje inzitten. Ik had ook een torque tuned motortje gekocht (dacht dat er een gewone 540 in zou zitten)
    Ik heb 2 batterijen leeg gereden vandaag - pret voor 10 maar mag wel wat meer zijn.
    Hoe maak ik 'm sneller en krachtiger?
    Ik had vroeger een technigold motor en herinner me dat 't niet op de sand scorcher past.
    Ik heb 2 ESC in huis: de sand sc kwam met een ascoms AT-7en heb nog een tamiya Teu-101bk liggen. Momenteel dient de ascoms.
    Ben al aan 't kijken of er ruimte kan gemaakt worden voor een andere batterij.
    Ik herinner me dat ik vroeger één witte schumacher accu had. Gekocht in de speelgoedwinkel en die batterij was erg krachtig.
    Heeft er iemand een performance tip voor me? Batterij, motor of beiden (of ben ik dan al sowieso toe aan een sterkere ESC)
    Dank :)
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Je zou kunnen kijken naar een 2 cell Lipo accu om in de sand scorcher te doen. Die zijn in vrijwel alle maten te krijgen. Nominaal 7.4v, wat niet zoveel beter lijkt als de originele accu's. maar onder belasting kakken Lipo's niet in, waardoor de spanning dan dus ook hoog blijft.
    Nadeel is dat je dan ook een andere lader nodig zult hebben. (en een losse lipo buzzer/cut-off plaatsen. )
     
  7. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    De auto rijdt beter nu: ik heb blijkbaar vorige keer het laatste geperst uit de bijgeleverde motor, een sport tuned. Had een nieuwe torque tuned motor gekocht en geplaatst en auto rijdt erg goed, snel en batt houdt 't langer uit. 3 * winst :)

    Heb de indruk dat de koets veel sneller beschadigd dan de originele, ik heb al een heleboel scheuren in de koets. Of ik rij veel wilder, dan kan natuurlijk ook. Heb ABS lijm gekocht en denk er aluminium in te lijmen rond de gelijmde scheuren met warme pistool lijm. En stilaan uitzien naar ander kapje… Het geleverde was geel blauw en dat vloekt een beetje in mijn oog (los van eventuele lokale voetbalploeg kleuren fans enz)
    Heeft iemand ervaring met de andere kap die te koop is voor de sand scorcher? In die plooi kunststof ipv hard ABS?
     
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Een lexan kapje scoren om te rijden en harde abs kap om op de kast te zetten zou ik doen.
    Verder is een lipo zeker aan te raden vanwege alle voordelen,maar een lader kost dan ook weer iets en je moet ze zeker goed behandelen,anders is het snel over met de pret.
    Een lexan kever kapje vinden voor 1/10 is niet zo simpel maar het is er wel.
    Ik dacht 1/10 beetle crawler body ofzoiets.Als je daarop zoekt zou je iets moeten vinden.
     
  9. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Heb je een link voor me naar een batterij en lader, en eventueel zo'n beeper als de batt leeg is zodat ie niet stuk gaat wegens te leeg rijden? Ik vind vanalles online maar durf niet zomaar wat te bestellen.
    Lexan kapje vind ik makkelijk op feebay.
    Thx

    Nog een vraagje: na wat zand en water actie (ook al voor ik eigenaar was, vermoedelijk) ben ik geschrokken van hoeveel vuil er in de motor en tandwielhuis zat. ook de wielen die ronddraaien geven krakend geluid (kan koppeling zijn, asjes, lager, enz enz)
    hoe zorgvuldig poetsen jullie een RC na een zandtripje? Ik heb de indruk dat ik minstens de plastic covers vd motor en tandwiel moet kitten. Ik zag online een bronco op SC chassis en die had dust vovers over de kniegewrichten naar de wielen. Ik vind dat echter niet, of is dat DIY?
     
  10. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Tandwielcover kitten...wat ga je dan doen als je een tandwiel stuk hebt???
    Niks kitten,open maken en schoonmaken na elke rit godverd.... :D
    Deze hobby is niet enkel rijden,er moet gekuisd en gesleuteld worden ook en veel meer dan je zou denken.
    Anders kan je toch beter een wagentje van de bart smit halen.
    Bij mij is rijden en onderhoud ongeveer 50/50.
    Als je echt zorgvuldig te werk wilt gaan wordt dit zelfs 30/70.
    Wees blij dat je maar 1 auto te onderhouden hebt,ik heb er een pak meer en zelfs dat valt nog mee tegenover sommige anderen hier.

    De bieper vind je op google onder "lipobuzzer" en als je er 2s achter zet (van 2 cel lipo) krijg je zeker de juiste.

    Accu bestellen doe je door te meten,je hebt lipo's die de juiste afmetingen hebben van een nimh stickpack,dus ook afgeronde hoeken enz.

    Ladertje: Imax B6,prijs kwaliteit zeer goed

    Wil je bij 1 shop bestellen en snel in huis hebben,kijk eens op conrad naar deze spullen.
    Kan je wat langer wachten en wil je minder betalen,dan kan je best kijken op hobbyking.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2015
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Kit wordt wel vaker gebruikt om vuil uit de tandwielkasten te houden, maar wat ook kan is een beetje vet. Dat houdt stof ook buiten, maar je hebt geen kans dat er wat aan elkaar gaat plakken. Onderhoud is nodig, maar in sommige gevallen is de afdichting zo slecht, dat je tijdens een rit al troep uit je tandwielen kan vissen. Net alsof er geen kast omheen zit, net als een Lazer ZX-5 (ouder type met motor achterin) waar er helemaal geen afdekking over de tandwielen zit.
     
  12. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    ik herinnerde me plots dat er op de SC die ik in de 80's in leen had, er kit zat om de randen vd plastic afdekking. Als je zachte neemt en erg dun smeert is dat makkelijk te verwijderen.
    Ik reed in de 80's met een SC met teflon 'lagers' en een zelfgeplooide kuip in aluminium - de originele heb ik nooit gezien - en er kwam al wel eens een wiel los, dus onderhoud ken ik zeker wel - dat was toen nog met weerstand en gewone snelheidsregelaar. Maar ik reed toen niet in 't nat, nu met die dichte 'kuip' keek ik minder nauw.
    Toch herinner ik me 't gekraak niet van de auto, toen. Ik zal 'm deze week eens een boel TLC geven en helemaal nakijken. Heb daar zeker ook plezier aan.
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    De originele had idd kit tussen de plastic tandwiel cover en de alu gearbox, misschien zelfs tussen de splitline van de gearbox, daar zou ik nog eens naar moeten kijken maar zal op de originele tekening ook wel aangegeven staan. Ik weet het zeker want ik heb er vroeger (80 iets) 1 gebouwd die ik pas weer van zolder heb gehaald om op te frissen. :D

    De originele had geen hoezen om de kruiskoppeling naar de wielen, weet ik ook zeker want die was ik vroeger altijd aan het schoonmaken en oliën.

    Ps. de mijne is een Super Champ, iets ander model, zelfde serie.
     
  14. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Ik wil graag wat sterkere dempers achteraan, of een sterkere veer. De bodem raakt soms de grond op terrein en vervolgens komt er vaak een crash. Mijn kap heeft al een boel scheuren.
    De onderkant vd overbrenging, die bult is t laagste punt waar hij door te raken begint te rollen.
     
  15. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Je kan ook preload clips ertussen steken misschien.
     
  16. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    momenteel heeft ie geen veren dus de spacers die je vermoedelijk bedoelt hebben nu geen nut. En ze zijn standaard dun, er past dus vanalles NIET blijkbaar. Men adverteert zelfs dat vintage spul niet past op de re re.
     
  17. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    Er zijn wat kleine dingen aangepast/verbetert op de rere, ligt er dus net aan wat je zoekt.
    Je kan de achtervering wel wat extra preload geven door de torkstaaf te verdraaien.
    Op het eind zit er een stukje dat dwars onder de elektro bak door gaat.
    Door dat wat omhoog te draaien verhoog je de preload.
    Kwa schuren in je kap, dat wordt veroorzaakt door de flex in het chassie.
    Je kunt proberen of een butterfly chassie dit probleem oplost, maar de oorzaak ligt meer bij te veel power.

    Grt rob.
     
  18. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    Ik had de kap gelijmd en vervolgens rond de scheur extra aluminium gelijmd met hete lijm maar na één batterij leeg te rijden was dat al terug los.
    De vraag is of ik nu een boel onderdelen koop, of een extra compete sand scorcher en al wat ik niet nodig heb onaangeroerd te koop zet. Dat is afh vd vraag naar nieuwe onderdelen, mogelijk veel goedkoper dan alles los kopen. Mijn rijstijl is 90% vd tijd volgas. Nee, ik lieg. 98% vd tijd. Ik ga nog veel schade rijden, maar het is zo verdomd tof om te knallen met dat ding. Ivm power, ik rij maar met de torque tuned en een NimH 7,2 volt batt hoor.
    Ik overweeg om 'm een dubbel dak te geven, met revetten en lijm, langs de buitenkant gelijmd. Nog 4 ritjes en de kap is gescheurd tot aan de zonneklep en blijft vast niet meer op zijn plek op de 'rolbar'
    Ik dacht nog aan lexan maar dat is zo lelijk he. En het oog wil toch echt wel wat.
    Voor 'op de kast' te zetten moet ik geen investering doen, heb toch geen 'kast' plaats om 'm op te zetten.
     
  19. Big kevertje

    Big kevertje

    Lid geworden:
    8 feb 2015
    Berichten:
    22
    Hoi
    De sand scorcher is inderdaad een fraai exemplaar, wij hebben er zelf ook twee.
    Wel heb ik de volgende aanpassingen gedaan.
    - Betere schokbrekers gemonteerd
    - metalen grondplaat gekocht in Engeland
    - de snellere zwarte rs motor gemonteerd
    - aluminium bumpers aangeschaft, als ook idem velgen.
    Deze wagens worden in Brunssum regelmatig afgerost op de off-road baan daar.
    Heb de auto's gekocht in Duitsland modelbouw Seidel ik meen 274 euro, vele malen goedkoper als bij ons en een super snelle service.
     
  20. Tammie

    Tammie

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    13
    ja ik bestel daar ook mijn gerief. Maar hun SS is uitverkocht momenteel.
    heb je details vd upgrades? De dempers, en die bodemplaat, scheelt dat effectief (minder schade aan 't koetswerk?)
    Ik heb het balldiff in huis, extra kap en nog wat prullekes. Moet ik nog plaatsen… Met 't mooi weer wel zin om te gaan rijden, maar mijn dak moet eigenlijk eerst versterkt worden want de laatste repairs zijn alweer los gekomen…
    Mijn auto gaat veel te vaak overkop: meestal doordat de 'boite' achteraan de grond raakt en dan doet ie frontside loop. Ik wil dus 'meer' hoogte zodat die achterkant geen 5 keer per batterij de grond op kwakt, met een roll als gevolg.
    Ik had een rs motor bij mijn 2e hands aankoop, die is al overleden. Ik weet niet of je zoiets een beurt kan geven of 't 'vuilbak' is.
    Ik dacht een koop te doen, maar die kerel heeft er NUL extra onderdelen bij gedaan, geen vijsje, geen klemmetje, nul noppes.
    Ik rij trouwens op een stuk grond naast de snelweg, vooral zandbergen met hier en daar een vlakte met mos of zand, maar hier en daar ligt er een steen en zulke dingen geven die roll overs...
     

Deel Deze Pagina