Opnieuw een Graupner Taxi 1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hmeijdam, 20 dec 2019.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    35 jaar geleden heb ik mijzelf leren vliegen (lees repareren) met behulp van een Graupner Taxi 1. Op enig moment verdween die Taxi achter de horizon, omdat er een draadje van de accu scheen te zijn losgegaan. Daar kwam ik dan weer achter na mijn oproep in de plaatselijke krant, wie er een kanariegeel modelvliegtuig had gevonden.

    Een poos terug zag ik op Marktplaats een gestrand Taxi 1 project. De romp en een vleugelhelft waren gebouwd en hadden vervolgens een paar decennia als stofvangers op zolder gelegen. Omdat het niet ver weg was en voor een buitengewoon schappelijk prijsje werd aangeboden leek het me leuk om hem verder af te bouwen en nog eens een keer met de oer-Taxi te vliegen.

    P1130084.JPG

    Een heel bouwverslag van een Taxi lijkt me niet spannend om te lezen, doch mocht je vragen hebben over bepaalde onderdelen, voel je vrij.

    De romp was destijds al gebouwd voor een brandstofmotor en ik heb besloten hem weliswaar op electro te gaan vliegen, maar hem zo te houden, dat de brandstofmotor later eventueel ook nog geplaatst kan worden.
    Dat ziet er dan zo uit.

    P1130083.JPG

    Door middel van drie M3 draadeindjes ligt er een 28mm buitenloper precies tussen de motordragers. De domping en zij-trek zijn zo ook makkelijk te verstellen.

    Voor de bekleding heb ik gekozen voor Solartex, vanwege de nostalgische looks.

    Het vel met water-transfers uit de bouwdoos vertrouwde ik niet helemaal meer, dus ik heb de letters T.A.X.I. met een scalpel uit Solartex gesneden en de twee "Graupner" stickers in spiegelbeeld met de inkjetprinter op een transparant vel geprint en dat met dubbelzijdig plakfilm op het model geplakt. Dan is de tekst meteen slijtvast beschermd.

    Het originele linnenband scharnier heb ik vervangen door zig-zag scharnieren te maken van strookjes Solartex. Dat werkt super. Ik kwam op het idee door dit berichtje over foliescharnieren, maar heb dat aangepast door de foliescharnier te maken zoals bij een linnenbandscharnier.

    Ik heb getwijfeld of ik het vaste neuswiel niet door een sturend exemplaar moet vervangen, maar heb het maar even origineel gelaten.

    Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een vliegklaar gewicht van 1300 gram en zwaartepunt volgens tekening (met een 3S 1500 mAh accu) of 1350 gram met een 2200mAh accu en een iets voorlijk zwaartepunt.
    Dat is lekker licht, ondanks de Solartex en de standaard servo's die ik heb gebruikt. Toch wel een heel verschil met vroeger, want de Taxi is ontworpen voor 1300 gram zonder besturing bij 2000 gram vlieggewicht. 700 gram voor de besturing was toen kennelijk gewoon.

    Nu wachten op een beetje rustig weer om hem in te vliegen.

    P1130081.JPG

    P1130080.JPG

    P1130077.JPG
    P1130082.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
    H.B.Busking, strutter, Hans V en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Gouda
    Erg mooi afgewerkt.
    Het was in 1973 ook mijn eerste kist. Ook mijzelf mee leren vliegen.
    Er stond een 3.5cc Webra in.
    Besturing was een zelfbouwertje.... een bouwpakket van Microprop. 27MHz. (27.095...oranje)
    Zo een eerste kist blijft toch een beetje je lieveling.
    Geweldig dat je deze bouwdoos in redelijke oorspronkelijke staat bent tegengekomen.

    Mijn tweede kist was een Mosquito zwever (electrisch). Deze is, na vele jaren, weer in mijn bezit gekomen.


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is toch wel heeeeeeel erg extreem licht.....
    En ook niet heel erg veel "brandstof", met 2200 mAh kom je mischien op 8 minuten? Kist kan volgens mij gerust twee van die accu's hebben, zit je nog maar op 1600 gram ongeveer, nog steeds vedergewicht.

    Maar inderdaad, mooi afgewerkt kistje!
    De bijpassende Webra kan ik je nog wel aan helpen als het moet, in (al zeg ik het zelf) meer dan uitstekende conditie, bijna nieuwstaat.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    Ja van het ene uiterste (Aerofly van 12 kilo) naar een superlicht gebouwd kistje. Het hout van de Taxi is op de vuren liggers en motorophanging na dan ook allemaal balsa. De romp en kielvlak zijn van balsatriplex (3 x 1mm). De vleugel weegt net 300 gram. Het meeste heb ik gelijmd met dunne Aliphatic lijm. Het middendeel van de vleugel heb ik wel iets verstevigd met een dun glasmatje om de kracht van de elastieken goed op te kunnen vangen. Verder wist ik nog van mijn 1e Taxi dat de sterkte van het balsa stabilo onvoldoende is, dus daar heb ik aan boven- en onderzijde van de voor- en achterlijst in het midden 20cm lange stukjes koolstofroving gelijmd. Dan is het stabilo veel sterker en drukt de elastiekbevestiging van de staart ook niet meer in het balsa.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. Theo P

    Theo P

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Borne
    TheNorb, H.B.Busking en eric_laermans vinden dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Schitterend! Mooi 'echt-strak' afgewerkt zeg!
    Wat is je recept voor e-brommificatie (niet Brutificatie... haha) Kv van de tor, en de prop?
    Maarten X had destijds ook een hele mooie gebouwd, die Taxi is nu bij een nieuw MBF-baasje.
    Op zolder heb ik nog steeds een Taxi op drijvertjes staan. Wel een oud besje hoor... maar kosjer
    Die kan pardoes elektrisch... had 4S in gedachten 2200mA... oooit... want er is genoeg te bouwen :)
     
    Theo P vindt dit leuk.
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb hem gebouwd met spullen uit de onderdelenbak.
    De motor is een KDA2220L met 1000KV Er zit nu een 10x5 propeller op, maar als ik hem ga invliegen neem ik de doos propellers mee naar het veld en dan kan ik je vraag eigenlijk pas beantwoorden.
    Er zit een merkloos budget 30A regelaartje in en naast het regelaartje zie je een eigenbouw amperesensor zitten voor mijn FRSky telemetrie. Da's ook handig voor het invliegen, want dan weet ik meteen hoeveel Amperes er verbruikt worden en hoe vol mijn lipo nog is tijdens het vliegen.
     
    Theo P en H.B.Busking vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op 3S is dat volgens mij "zwaar erover"... Beetje afhankelijk van de prop (merk en type) rond de 300W (natte vinger schatting) en dus redelijk dicht tegen de limiet van de ESC aan.
    Daarnaast heb je met dat vedergewicht bijlange na niet zoveel vermogen nodig.

    Een 9 x 5 zou volgens mij een betere keuze zijn voor die motor, maar een motor rond de 850 kV met 10 x 6 is denk ik voor de "algemene beleving" optimaal.
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    ?????
    Ik heb zojuist gemeten en met een 3S lipo op storage niveau (11,2 volt) verbruikt hij met de 10x5 prop nu 14 Ampere.
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Best stevig verbruik? Maar statisch trekt meer dan vliegend.
    14A? Dat vliegt mijn Rascal 40 op grofweg 2/5 vermogen. Max is 37 tot 38A gasknuppel voluit... 13x10... laagste gasstand waarbij het nog vliegt is 6,9A. Wel 4s en een reductiekast er tussen...
    Span 1,8 gewicht 2950 grammekes...
    Met 20A kan er al lekker gestuurd worden... hoewel... het is een zondagsvlieger...


    Eerst maar een een rondje jagen. Kijken hoe het de schoolslagen maakt...

    Met prop is nog wel wat te winnen in vermindering verbruik? Beetje vliegmassa is nimmer slecht... overgewicht wel... kijken of het naar 9 tot 10A te reduceren is.

    Wel is het zo dat een riante regelaar... efficiƫnter is. Van terug regelen minder warm wordt.

    Maar alles is scratch uit de lades... en dat is altijd leut immers...
    Veel plezier met de maiden!
     
    Theo P vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je OF een lichter lopende prop dan waar ik mee reken (ik ga meestal uit van gewone APC props) of je motor haalt die 1000 kV niet echt?

    Ik rekende met 11000 toeren (uitgaande van 12,6V) en dan kwam ik op 300 Watt, give or take.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.617
    Locatie:
    Oordegem
    Die 14A klopt redelijk goed met de berekening uit eCalc met een 10x5. Ik heb een soortgelijk motortje genomen met quasi dezelfde parameters, wel met APC elektroprops gerekend. Die draaien wat lichter.

    upload_2019-12-25_23-53-1.png

    Voor trainers gaan we er bij electro vanuit dat we ongeveer 150W/kg nodig hebben om rond te kunnen vliegen. Met die 120 W/kg berekend zit je wat "marginaal" maar gaat het wel vliegen. Ik zou er een 10x7 opleggen, beter was een 11x6 maar die gaat er al niet meer oppassen denk ik.

    Hoe dan ook, het motortje uit de schuif met die 30A gaat lekker werken voor deze Taxi

    upload_2019-12-26_0-2-19.png




    Onder belasting hou je maar ongeveer 3.7 V over, niet de onbelaste 4.2V per cel. Dus 11.1V. Wanneer je de motor nominaal belast (met een geschikte prop) mag je het theoretische toerental vermenigvuldigen met pakweg 0.7-0.8. Dan ga je al redelijk in de buurt zitten van 8000 toeren.
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me stug.... Ik draai vergelijkbare accu's onder dezelfde belastingen (3S, 2600 mAh, belast met rond de 13A) en die blijven minstens 10 minuten ruim boven die 11,1 Volt. Meestal eindig ik een lesvlucht met 11,3~11,4V, en sowiso de eerste paar minuten ruim boven de 12V zelfs.
    Maar goed, ik had inderdaad de specs van de motor er niet bij gepakt, en dat had ik wel moeten doen.
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    120 Watt per Kilogram is inderdaad wel erg mager. Ik heb er nu een 10x7 APC thin electro op gezet, het pack even een beetje bijgeladen en gemeten. De celspanning zakte bij volle belasting naar 3,6 volt en dan had ik 18 Ampere (piekamperage was 22A). Deze waarden kloppen met je berekening, dus ga ik hem met de 10x7 invliegen. Een 11x6 past ook nog wel, maar daar heb ik alleen een houten Turnigy electric van.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn Chartertje haalt dat niet eens.... die vliegt met in de buurt van de 100W per kilo, maar komt zonder al te veel problemen van gras af.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  16. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.718
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Taxi heeft bij uitstek een lift vleugeltje?
    Gewoon testen...
    Dat ding van mij heeft volgens eCalc zo een 200W/kg... maar half gas gaat ie al keurig los...
    Sinds ik de staart had verbeterd...
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.201
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij wel....
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.573
    Locatie:
    Barneveld
    De 10x7 was een prima advies, want daarmee vliegt hij uitstekend en blijft het stroomverbruik onder de 20A.

     
    Von W, H.B.Busking, Hans V en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.740
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Helemaal zoals zo'n kistje hoort te vliegen. :thumbsup:
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.617
    Locatie:
    Oordegem
    Netjes!

    :bier:
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina