Oprijplanken elektrisch bedienen hoe?

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Martijn en nog niet heel lang bezig met de modelbouw van trucks. Ik heb eersg altijd auto met benzine moters en nitro gedaan maar daar keek ik een beetje opuit en toen zag ik het mooie werk van mensen die trucks bouwden enz.

Nu heb ik zelf een scania gebouwd en een dieplader er achter gemaakt hier wat foto's:

f484f36b690ff6ad7d0d2d880815a8f1.jpg

4964aaae81b752979ab692f911697924.jpg

0850f8b69df4da2f4b06ceb183859f0f.jpg

1716a99e2d33049a364dbed1c86c25a7.jpg

Nu zou ik graag de oprij planken elektrisch willen bedien omdat ik nog een kraan erop wil hebben. Ik
heb op internet gezocht maar kan niet echt veel vinden hoe ik dit moet doen en als ik wat vind word ik er niet echt wijzer van.

Zou iemand mij willen helpen en vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken en wat ik daar precies allemaal voor nodig heb?

Ik hoop graag wat te horen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Francois99

Bedankt voor de reactie alleen heb ik net gekeken op de site maar kan hem niet vinden heeft u er misschien een link van of waar ik hem dan kan vinden?

Groetjes Martijn

1 servootje in het midden van het chassis met een stuurstangetje tussen servohevel en rijplaten. Afhankelijk van de geometrie, boven of onder het scharnierpunt. Onder is mooier weg te werken, maar moet wel uitkomen qua lengte uiteraard.

Vanaf dat punt is het een kwestie van instellingen op de zender. Zet je het op een schakelaar zal het heffen/neerlaten waarschijnlijk te snel gaan, daar kun je dan weer een servo-vertrager voor gebruiken.

Tenzij die rijplaten enorm zwaar zijn. Dan zul je moeten gaan kijken naar andere oplossingen.

Hoi Eenpitter

Bedankt voor uw info en welk servootje kan ik dan het beste pakken denkt u? En wat bedoelt u met geometrie? Ik ben daar niet echt in thuis haha.

Groetjes

Hallo ik heb een dieplader gemaakt van 2 bruder diepladers. Nu wil ik de rijplanken bedienbaar maken heffen/zakken. Heeft iemand een goed idee dit te doen?

Ik heb al gelezen om een servo met een stuurstang te gebruiken maar wat voor een servo kan ik dan het beste gebruiken?

Of heeft iemand een ander idee?

Hier een afbeelding van mijn 6 asser dieplader.

53ada25e181b810e7856f5545c6e1cd8.jpg

Oke demian1290 en hoe is het handigste om dit dan vast te maken aan de oprijplaten aan de onderkant ervan?

Oke heeft u misschien ook een site waar ik dit kan vinden met een beschrijving? Met het tandwiel spreekt mij ook wel erg aan.

Bedankt voor de site ziet er goed uit alleen vraag ik me af of dat gaat werk met dat stangetje aangezien hun een 3 asser hebben en die van mij een 6 asser dus dan word het stangetje wat lang denk ik.

Je kan een M5 of M4 draad nemen (bij de bouwmarkt per meter verkrijgbaar) = vrij stevig
Die oplossing in je andere topic met dat motortje met wormwielis dan misschien een mooiere oplossing.

Ja dat zou een oplossing zijn ik ga eens even kijken want met het wormwiel vind ik zelf ook een wat mooiere oplossing alleen even kijken wat voor een motertje ik dan nodig zou hebben ik heb nog een motertje liggen van de vrachtwagen die er orgineel bij zat bij mijn tamiya scania zou dat wat zijn?

Of zeg ik dan iets heel raars.

Ik ben vrij nieuw in deze hobby vandaar dat ik zoveel mogelijk vraag.

Achteraan een omkeer hevel monteren, dan wordt de lange stang een trekstang in plaats van een drukstang.
En anders kan je toch die lagere stang wat geleiders geven?
Cor

Zou ik voor dat tandwiel project gewwon het motertje die standard bij de truck zat kunnen gebruiken? Bij de tamiya scania?

Misschien is het overzichtelijker als je het gewoon bij één topic houdt? Nu stel je exact dezelfde vragen op twee verschillende plaatsen.

Back