oproep aan gebruikers van Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Richard Branderhorst, 30 dec 2010.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Lang geleden, toen zeilvliegers nog op een stek bij Zandvoort vlogen, is het voorgekomen dat er een lichte kettingbotsing was tussen auto's op de weg over het duin. De dienstdoende koddebeier vond toen eigenlijk dat die botsing veroorzaakt werd door die zeilvliegers, die de aandacht van de automobilisten afleidden... maar van die kromme gedachtengang hebben we verder nooit consequenties ondervonden :rolleyes:
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Oke, oke, blijkbaar ben ik nogal naief.

    Bart, toestromend publiek recht omhoog over het duin heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet als we met meerdere modelvliegers stonden. Ik denk dat dat wel mee zal vallen.
    Ik loop overigens meestal wel netjes achterom (op een drafje) om een model van het strand te halen, ik weet hoe moeilijk de situatie is (en zal blijven). Maar ook landingen op het duinvlak komen soms voor.
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ad 1: het Hoogheemraadschap heeft daar absoluut geen begrip meer voor. Belopen van het duin is feitelijk strafbaar. Belopen van het duin kan leiden tot opzeggen van de vergunning. Ja je kan je kist bij een onbedoelde landing ophalen maar riskeert dan wel een boete.

    Ad 2: Er komt een nieuw bord. Formeel hebben alleen piloten toegang tot de stek. Dat wil het Hoogheemraadschap ook, zij willen geen onbevoegden op de startplek. Aan die regel zal men zich moeten houden

    Ad 3: En dat is nu precies wat we NIET willen. Gewoon omlopen dus, heb ik ook regelmatig moeten doen en dat ging prima. Er is slechts éénmaal iemand aan een kist gekomen en die kwam de kist gewoon brengen.

    Ad 4: Sorry Bart maar dat getuigt van weinig inzicht in de situatie ter plekke. Maar goed ik heb je er ook nog nooit gezien....

    Ad 5: Het gaat niet om moeder natuur. Er is nu een vergunning voor de zeilvliegers. Er zijn meerdere instanties die daarover gaan. Uitbreiding van de startplek gaat niet gebeuren omdat de verantwoordelijke instanties daar nooit akkoord mee zullen gaan, zo is mij verzekerd. Het is al bijzonder dat deze plek er is. Dat kan alleen behouden worden wanneer er niet buiten de starbox wordt gelopen - behoudens calamiteiten- . Over het omgaan met elkaar op "drukke dagen" - en dat zijn enkele dagen per jaar - worden ook regels opgesteld. Het zal allemaal wel formeler worden maar dat is in belang van ons allemaal om de plek te behouden.
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dag Erik, goede vraag. Je kan je kist wel ophalen maar je riskeert dat je door een handhaver wordt aangesproken. Als je kan uitleggen dat het een crash of onbedoelde buitenlanding is zal het mogelijk zo'n vaart niet lopen.
    Risico op een boete blijft als de betreffende handhaver het streng oppakt (boete is goedkoper dan een zwever....) Voorheen was het zo dat er wel gepland buiten de startbox werd geland. Ook werd er wel ongepland buiten de startbox geland omdat er toch niet op gelet werd - dat deed ik ook -. Je kon dus wat risico nemen met vliegen. Dat wordt -als de vergunning er komt - straks wel anders omdat er echt binnen het hek moet worden geland. Daar moet je dan wel rekening mee houden ten aanzien van het materiaal waar je mee vliegt. Je moet het wel binnen het hek kunnen landen en niet alle kisten lenen zich daarvoor. Verder stelt het landen binnen het hek hogere eisen aan de bekwaamheden van de piloot.
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Goed bezig

    Mijn vliegervaring op LVS is tot op dit moment beperkt gebleven tot 1 (fantastische) middag. Het is een prachtige plek voor onze hobby; daarom wil ik hier nogmaals mijn waardering uiten aan Maarten voor zijn (doorgaande) inzet voor deze plek.

    Jacob
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, ik kom er anders al zo'n 35 jaar - inderdaad, dat was aanvankelijk illegaal... sinds ik, behalve aan zeilvliegen, ook aan modelvliegen doe ben ik er nog maar een handvol keren met een model geweest.
    Maar wat bedoel je met "weinig inzicht in de situatie ter plekke"... bedoel je dat we het publiek moeten gaan terugsturen? Heb je al een blauwe pet gekocht? :) Van sommige dingen zullen we gewoon moeten afwachten wat er gebeurt. En geloof me, ik weet erg goed wat er gebeurt sinds het, ik schat 15 jaar geleden, werd toegelaten als zeilvliegstek.

    Maarten, ik probeer me alleen maar een voorstelling te maken hoe het zal zijn met 3 belangengroepen in plaats van 1 of 2. Je kan over bepaalde aspecten wel zeggen "dat gaat niet gebeuren", maar dat was ook de eerste reactie van het Hoogheemraadschap, pakweg 15 jaar geleden. Je kan je beter afvragen welke dingen er zullen gebeuren waar je geen invloed op kan uitoefenen... zoals, vliegers en/of toeschouwers in het duin, zeilvliegers die komen landen op die postzegel die vol staat met toestellen...
    Begrijp me goed, ik heb grote waardering voor de tijd en moeite die jij en anderen erin steken (en die nog weer anderen er al lang geleden in hebben gestoken, dat was o.a. lobbyen in de 2e kamer.) Ik ben inderdaad nog nooit bij het soort overleg geweest waar jij nu aan deelneemt, maar die stek ken ik als mijn achtertuin... en ik heb er ook begrip voor dat jij nu in de modelvliegwereld de voorwaarden van HHR moet verkondigen.
    Alleen... die eisen waren er 15 jaar geleden ook, ik betwijfel of er iets aan veranderd is, en ik ken ze precies, heus.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    ...en hoe aantrekkelijk ik het ook vind om op Langevelderslag naar keuze met een zeilvlieger of een model te komen vliegen, het is natuurlijk wél zo dat de eisen die je moet stellen aan een modelvliegstek heel anders zijn dan die voor een zeilvliegstek; ik heb hier al eens uitgelegd dat je een model op heel veel plaatsen langs de kust op een duinovergang kan starten zonder buiten het prikkeldraad te komen. Voor een zeilvlieger is dat uitgesloten. (Ook parapenters kunnen op heel veel plekken langs de kust starten zonder in het duin te komen -met name door opzetten onderaan het duin).
    Daarom vind ik, en nu schop ik op dit forum even tegen een paar schenen aan, dat de mogelijkheden voor de modelvliegers eigenlijk niet (te veel) ten koste van die voor de zeilvliegers moeten gaan... ben ik onredelijk?
     
  8. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Contradictio in terminis
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk dat dat niet zo snel een probleem gaat worden. Ik vlieg hier sinds mijn verhuizing naar rijnsburg (6 jaar geleden) en kan het aantal keren dat ik samen met zeilvliegers heb gevlogen op 2 handen tellen. Het aantal keren dat er meerdere modellen en meerdere zeilvliegers waren is op 1 hand te tellen dus ik vermoed niet dat zij(lvliegers) erg veel last van "ons" gaan hebben.
    Ik denk dat ik nog niet een kwart van mijn vliegtijd met parapentes en zeilvliegers heb moeten delen en die keren dat dat wel zo was heb ik geen problemen ervaren.
    Ik maak alleen wel dat ik uit de weg ga voor de anderen want ik vlieg liever mijn kist in zee dan een parapenter/zeilvlieger uit de lucht.

    Buitenlandingen zijn een groter risico....eerder besluiten om op het strand te landen en als je bang voor diefstal bent, niet alleen vliegen, dan kan je maat/vriend/vriendin je kist in de gaten houden als jij omloopt.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee Maarten, sorry maar lees nog eens letterlijk wat ik schreef...
    Ik vertelde alleen maar hoe vaak ik er met een model was geweest. Bovendien sloeg het op het feit dat ik er al heel wat jaren kom.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2011
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    We gaan nu wel vaart proberen te maken met de verdere procedure, de bedoeling is dat er al dit weekend een concept komt voor de aanvraag van de keurvergunning. Dat moet dan nog aangescherpt worden. De verwachting is dat de aanvraag dan wel snel de deur uit kan. Ik zal jullie verder op de hoogte houden!!:D:D
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Des te beter. Ik heb wel eens meegemaakt dat het redelijk druk was, terwijl de modelvliegers op de bekende plek verder noordelijk stonden.
    Maar, als we begrip voor mekaar kunnen opbrengen dan wordt het alleen maar gezellig...
     
  13. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Raymond,
    tussen jouw voorstellingsvermogen en de realiteit kan soms een wereld van verschil liggen.
    Hoogtebeperking voor de HLC te Hoofddorp kwam ook doordat er F3J's vlogen op Ruigoord.

    Het punt wat Theo aanhaalt was bij mij ook al opgekomen.
    Misschien kan Maarten dit nog een keer aanstippen bij HHR, dan is het tenminste al ter tafel geweest.
    Lopen wij minder risico om afgerekend te worden op fouten van anderen.
     
  14. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Goed punt Hans, mede naar aanleiding van je opmerking gaan we hier iets mee doen. We moeten voorkomen dat we straks als groep worden afgerekend op het gedrag van individuen. Je hebt trouwens PB
     
  15. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vandaag geen tijd gehad om te vliegen, druk geweest met de aanvraag voor de keurvergunning. Er zijn een aantal concepten opgesteld die nader worden aangescherpt. Ook is er een concept reglement opgesteld en is nagedacht over de tekst van een nieuw te plaatsen bord. De planning is dat de aanvraag aan het eind van de week de deur uitgaat. Op deze wijze blijft de vaart er aardig in. Wordt vervolgd!
     
  16. Tjeerd47

    Tjeerd47

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    11
    Langevelderslag

    De HLC had altijd al een hoogtebeperking van 100 meter.
    Dus landelijke zweefwedstrijden en ook motor konden er niet plaats vinden, iedereen hield zich dan ook aan de hoogte limiet.
    Ach een enkele keer een zwevertje die te hoog zat, daar viel niemand over.
    Echter vond een aantal mensen het nodig om de Big Gliders uit te nodigen voor een demo op een hemelvaart happening.
    Nou mooi hoor, die zaten al snel op 300 meter, prachtig werkelijk waar en bovendien uitstekend te zien vanuit de verkeerstoren op Schiphol.
    Na een uurtje stunten op 300-500 meter stond dan ook de luchthavenpolitie letterlijk bij de HLC op de stoep, met de vraag waar we nu in vredesnaam mee bezig waren.
    Dat was dus het begin van het einde van het HLC veld, gewoon door een paar vliegers die de boel hebben verklooid voor de rest.:mad:
    Dus vliegers let op uw zaakjes:(
    Groet,
    Tjeerd Olivier (ex-bestuurslid HLC)
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    HHHHmmmm, zo ken ik nog een club waar zoiets gebeurd is, alleen zat de zweversleep (niet Biggs, maar eigen leden) nog een stukje hoger. Hier zijn nu meerdere cubs de dupe van.

    Wij gelukkig net niet.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ach, de kans dat je op Langevelderslag te hoog komt is niet uitgesproken groot gelukkig...
     
  19. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    De HLC zit (of zat) waarschijnlijk onder een CTR en volgens mij LVS niet. Dit zijn sommige van de plekken die je beter kan vermeden als modelzweefvlieger (tenzij je wat aan vind om tot max 100m te vliegen of wat er dan plaatselijk afgesproken is):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2011
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Langevelderslag ligt in klasse G airspace, wat in principe helemaal ongecontroleerd is. Erboven vanaf 1500 ft (450 meter) ligt echter de TMA van Schiphol, dat is klasse A airspace en daar mogen wij met modellen niet komen. Normaal gesproken kom je zo hoog niet op LVS, maar op een enkele dag is het mogelijk.
     

Deel Deze Pagina