Oproep aan startende smijters

Het gaat super met F3K in Nederland. Het smijtvirus verspreid zich nog steeds in hoog tempo over het land, maar toch mis ik nog iets.
Bij de wedstrijden zijn het steeds dezelfde deelnemers en zie ik weinig groei. Ik denk dat vele beginners denken dat hun kunnen onvoldoende is en zij met hun 20 euro kistje niets te zoeken hebben op de wedstrijden. Dat hebben jullie wel!!!!!!

Ik kan me het heel goed voorstellen hoor dat je wat terughoudend bent. Zou ikzelf nu nog in moeten stappen en in het bezit zijn van een Bonsai, of zelfgemaakt werpzwevertje zou ik de stap denk ik ook niet durfen nemen. Maar, F3K is een gezellig wereldje waar ieders prestatie gewaardeerd wordt. Topvliegers zullen je niet minachtend aankijken maar helpen!!!!! Ideeen, tips en materialen worden uitgewisseld op zo'n dag en het is eerder een gezellig samenvliegen dan een keiharde wedstrijd.
Voor de starters en de lowbudgetvliegers is er de miniklasse in het leven geroepen. Alle modellen onder 1m spanwijdte vallen in die miniklasse. Een wedstrijdje met je vliegmaat op je clubveldje waarbij je gelijk start en kijkt wie het laatst land in niets anders dan op de wedstrijd.

Vlaardingen,
16 september is er de meeting in Vlaardingen. Ook hier wederom gezelligheid voor alles. Ook op die dag wordt er een wedstrijdje gehouden, maar laat je ook dat je niet weerhouden te komen. Deze dag is bij uitstek geschikt om ideeen en tips op te doen en eens te beleven hoe het is om met een hele groep gekken te staan smijten ipv alleen op een veldje in de buurt.

Dat het niet alleen op de Nederlandse velden gezellig toe gaat blijkt ook maar weer eens uit het artikel wat momenteel in de nieuwste uitgave van Aufwind staat. Dit artikel bevat het verslag van de Open Duitse Kampioenschappen in Kaltenkirchen waaraan ook 8 Nederlanders deelnamen.
In dit artikel van Alexander Wunschheim staat het volgende:

Ich möchte an dieser stelle nochmals eine Lanze für den Wettbewerbssport brechen. Viele Neueinsteiger haben immer wieder Bedenken, dass nur Experten daran teilnehmen, sehr introvertiert sind und mit Neuen nichts zu tun haben möchten. Ich aber sage; Leute, lasst euch durch diese Gerüchte nicht wirr machen und kommt mal einfach auf einen dieser Wettbewerbe. Selbst die DM bei der es ja wirklich um etwas geht zeigte es wieder, dass spezziel in F3K eine grosse Kameradschaft herrscht, jeder Neue gut aufgenommen wird und `alten hasen` ihr Wissen nicht fùr sich behalten. Wer hilfe benòtigt, bekommt diese gerne und jederzeit!!!

Kom op jongens (en meisjes) laat je zien

Hallo, Theo

Ik denk niet dat allee "smijters" een wedstrijdsdrift hebben, af en toe eens smijten in de geburen is voor sommige dan ook genoeg..?

Klopt helemaal.
Toch vind ik het jammer dat de deelname aan de miniklasse wat achterblijft terwijl er zoveel potentiele deelnemers zijn.
Tussen de regels door lees ik vaak dat men wel even langs komt maar twijfelachtig het vliegend materiaal thuislaat of zelfs in de kofferbak.
Niet alleen de wedstrijden maar ook de meeting en de trainingssessies die door het land gehouden worden zijn ideaal voor de beginners om ervaring en tips op te doen. Ik wil benadrukken dat de drempel om hieraan mee te doen niet hoog is, maar dat er gewoon helemaal geen drempel is :wink:

Theo en andere dlg vliegers,

de 16de ben ik helaas door beroepsmatige activiteiten niet in staat om naar Vlaardingen te komen, maar ik hoop dat er de 30ste in zoetermeer mensen zijn die mij wat uitleg/instructie willen geven over het starten/gooien van een dlg model

eelco

Heh Theo,

Ik voel me in ieder geval aangesproken als startende DLG-er. Niet dat ik al eens heb kunnen kijken of mijn kist in de kofferbak heb laten liggen hoor, maar die drempel die je aangeeft is er bij mij toch wel. Ik vond het al een heel stap om me voor de 16e aan te melden terwijl ik nog pas begonnen ben met gooien. Ik heb nu twee keer echt in de thermiek gezeten en een leuke vliegtijd gehaald, maar ook in die 3 weken Tsjechië heb ik de minuut, op een keer na, niet kunnen overschrijden met mij Bonsai

Maar het virus heeft mij wel te pakken. Ik heb nu denk ik zo'n 30 uur gesmeten met de Bonsai en een Longshot komt er aan. Ik wil echt graag mee gaan doen aan de wedstrijden. Lijkt me gewoon leuk ongeacht het resultaat. Maar goed de eerste stap is de 16e In Vlaardingen.

[edit]
Je zegt dat de drempel er niet is, maar als je voor het eerst een micro maakt, maak je best veel fouten. Je leest op dit forum dat vliegtijden langer dan 1 minuut normaal zijn en zelf kom je niet verder dan 15 a 20 seconden met soms een uitschieter naar boven of beneden. Je ziet video's waar de kist strak en in een streep omhoog gaat en bij jouw gaat hij altijd naar links en draait op zijn kant. Je moet in de thermiek draaien zeggen ze en je ziet je kist stijgen, zet een bocht in en hij duikt gelijk naar beneden of je vliegt er net zo hard weer uit. Met wat wind kom je hoger zeggen ze en je staat verbaast je kist na te kijken omdat hij bij de lancering al door de wind wordt meegenomen.
..... ja geloof me, die drempel is er echt wel en wordt soms zelfs onbewust door dit forum gevoed. Ik kan het weten, ik maak het nu allemaal mee, ik zit er midden in.
Ik juich het toe dat de experts die drempel niet in stand willen houden. Die drempel zit ook niet bij Theo of Loet of Wubbe of...maar bij jezelf. Bij mij dus in dit geval en daar doet het feit dat jij zegt dat die drempel er niet is niets aan af. Het maakt het hooguit makkelijker om er overheen te stappen.
wordt nu wel erge persoonlijk, maar ja beter eerlijk dan... :oops:
[/edit]

groet,

Ruud

Ruud,

Ik begrijp het heel goed. Maar ik ga graag de discussie aan en hoop hiermee de drempel die er is weg te nemen. Op deze manier probeer ik ook te voorkomen dat het prille F3K wedstrijdvliegen over een paar jaar een select groepje smijters is geworden wat elkaar bij de wedstrijddagen weer treft.
Een ander vind misschien dat ik zeur na nog maar 3 gevlogen wedstrijden maar voorkomen is beter dan genezen. Lees ik in het KNvVL-blad de wedstrijduitslagen en het aantal deelnemers per wedstrijd dan heb ik inderdaad niet te klagen!!!

Beschouw mijn eerste bericht als een oproep om met z'n allen naar Vlaardingen te komen en mee te doen. Laat je niet afschrikken door het wedstrijdje wat er die dag gevlogen wordt. Ik garandeer je dat je een prima dag zult hebben.
Mocht je daarna toch nog eens aan een wedstrijd deelnemen, zul je zien dat er amper verschil is. Net zo relaxed, gezellig als op de meetings

Vliegtijden van onder een minuut??? Ja en??? Prima toch!! Eric van Dijken was groepswinnaar in Odoorn door 5 vluchten van 40sec te maken.
Tijdens de vluchten heb je een timer. Dat is gewoon iemand die jezelf kiest of zich op dat moment aanbied je te timen. Dat kan iemand zijn die wat meer ervaring heeft en zal je tijdens het vliegen kunnen coachen. Ik kan je verzekeren dat je daar enorm veel van opsteekt. En willen we niet allemaal een betere vlieger worden.

Beste Ruud,
Die vliegtijden van een minuut: die ga je voorlopig niet halen. Sterker nog: ik denk dat dat met een bonsai niet eens mogelijk is (in rustige lucht dan). Ik kom nu net over de 30 seconden, na veeeeeel oefenen. Die lange vliegtijden worden alleen gehaald door gasten met dure/goede kisten die ook heeeeeel veel oefenen.
Ik heb afgelopen zomer ook aan de wedstrijd in Arnhem meegedaan, met nauwelijks meer ervaring met dlg-en dan jij omschrijft. Was ook een kleine drempel, maar ik heb me over laten halen en heb zeker geen spijt. Je leercurve op zo'n wedstrijd is enorm. Je ziet hoe anderen hun modellen maken, hoe ze gooien, hoe ze de thermiek oppikken etc. En bovendien is de sfeer heel ontspannen. Mijn score was iets van 30% van de winnaar, viel me nog niet eens tegen. Vet onderop, maar wat boeit het? Heeft iemand daarom meewarend naar me zitten kijken? Zeker niet. Alleen maar enthousiaste berichten dat er weer een nieuwe persoon meedoet. En ik heb dikke lol gehad (net als de rest) en veel geleerd door goed te kijken hoe anderen de zaken aanpakken.
Als de term 'wedstrijd' voor de grote drempel zorgt lijkt de meeting in Vlaardingen mij de uitgelezen mogelijkheid om met de rest van de smijters eens kennis te maken. Je kunt je daarna vast nog wel inschrijven voor de wedstrijd in Zoetermeer :wink: .

Grote groet,
Raymond

Fotor zei:
Beste Ruud,
Die vliegtijden van een minuut: die ga je voorlopig niet halen. Sterker nog: ik denk dat dat met een bonsai niet eens mogelijk is (in rustige lucht dan). Ik kom nu net over de 30 seconden, na veeeeeel oefenen. Die lange vliegtijden worden alleen gehaald door gasten met dure/goede kisten die ook heeeeeel veel oefenen.

Dit is nu de eerste maal dat er zo expliciet wordt gezegd dat die ene minuut gewoon heel moeilijk is. En ik begreep er daar in Tsjechië al helemaal niets van. Veel vlak voor zonsondergang gevlogen. Soms wat turbulent, maar natuurlijk geen echte thermiek. Ik steeds hoger en beter gooien en steeds zuiniger vliegen. Op het eind regelmatig vliegtijden (mijn zoon stond te timen) tussen de 30 en 40 seconden. Ik begreep er niets van...anderen halen toch makkelijk de minuut, waarom lukt mij dat dan niet :mad: ?

Maar goed de kist heeft wat schade opgelopen. Die wordt nu hersteld en de longshot2 komt op de bouwtafel. Alle motorkisten verdwijnen in de kast. Voor mij alleen nog DLG voorlopig. Mogelijk ten overvloede, voor de 16e had ik me al ingeschreven, nu ook nog met de longshot2 hoop ik, en voor Zoetermeer...wie weet! Ik wil nu graag ervaring uitwisselen dus alle contact op het veld of via forum en mail is welkom.

Ruud

Ik denk dat je met vliegtijden van 30-40 seconden heel tevreden mag zijn met een bonsai. De grote kisten kunnen hoger gegooid worden door meer massa en hebben nu eenmaal betere prestaties door o.a. een veel grotere slankheid, dunnere profielen etc. Daar kom je met zo'n klein kistje gewoon niet aan. Even oefenen met de longshot en je zult nog langere tijden halen.

Raymond,

Klopt helemaal. Heb op Terschelling op het strand met de Bonsai gevlogen en denk dat
ik gemiddeld rond de 30 a 40 seconden zat. Kwam aardig hoog met de Bonsai en heb
er fijn mee gevlogen. Een dag was het echt heel fijn weer en toen zat ik aan de duinkant...
hellingwind en thermiek, vluchten van 2 minuten waren toen mogelijk...erg leuk.
De Bonsai is ook idd erg kritisch op zijn richtingsroer, ik had een aantal vluchten nodig
om de lanceer afstelling goed te krijgen.
Cheers

Bart

Het beste is echt maar op een Meeting of een Wedstrijd te komen , Je hoeft geen angst te hebben want we helpen iedereen graag dat ze beter worden.
Was afgelopen weekend in Delmenhorst en heb daar ook enige Piloten gecoacht(tijdneemer) die ook mooite hebben over 1 Min. met een Full-Size DLG te vliegen .
Aan het einde van de Wedstrijd hat hij dan toch 2 of 3 vluchten van 3 Min. en nog een paar om de 2 Min.
Ik wil daarmee zeggen dat je op een wedstrijd of een meeting meer leert als dat je zelf in een heel jaar ontdekt.
in diesem sinne tot op een Meeting/wedstrijd.

CU Henk

Hallo aan alle smijters.

Ben er ook aan begonnen en inderdaad het werkt verslavend. (Valenta Apache)
Zijn er ook bijeenkomsten in het Brabantse omgeving waalwijk / Tilburg?
mijn vrije tijd is erg beperkt om lange afstanden te reizen.

Misschien dat die mij kunnen vertellen hoe ik kan voorkomen dat na de worp de kist niet gelijk in een linker halve rol draaid en vervolgens na een halve looping weer voor mijn voeten land?

Uiteraard vliegt hij wel recht door bij een normale handstart.

Het lijkt me zeer leerzaam om goed vergelijkings materiaal te hebben.
Je vindt niet alles op het web.

Groeten,
Henk-Jan Palm

HJP zei:
Hallo aan alle smijters.

Misschien dat die mij kunnen vertellen hoe ik kan voorkomen dat na de worp de kist niet gelijk in een linker halve rol draaid en vervolgens na een halve looping weer voor mijn voeten land?

Henk-Jan Palm

Tijdens het loslaten moet je arm gestrekt zijn en haaks op de vliegrichting.
Het rollen ontstaat meestal door dat je het model te lang vast houd waardoor je je linker tip (rechthandige werper) afremt. De rechter vleugel heeft dan meer snelheid en levert meer lift waardoor het model naar links rolt. De looping komt waarschijnlijk door een te groot instelhoek verschil in combinatie met een te voorlijk zwaartepunt. Als je je zwaartepunt naar achteren brengt kan je het model meer down trimmem waardoor het minder de neiging heeft om stijl omhoog te gaan tijdens het werpen.

Ik heb in de vakantie behoorlijk veel ervaring op kunnen doen met de Bonsai. Er zijn een paar dingen die me heel duidelijk zijn geworden:
  • De positie van het zwaartepunt is mega belangrijk. Vooral bij het vliegen, maar ook al bij het lanceren. Als de kist de neiging heeft om gelijk de neus op te trekken dan is dat bij het lanceren, door de hoge snelheid nog veel erger. Ze gaat dan recht omhoog een looping in. Zorg dus voor voldoende gewicht in de neus.
  • Een kist die neuslastig is, te veel lood in de neus, is waarschijnlijk te zwaar. Dat lanceert wel lekker, maar valt net zo hard weer naar beneden. Op kistjes van enkele tientallen grammen zijn een paar gram al snel 10%. 4 gram extra in de neus lijkt niet veel, maar op een kist van 80 gram hebben we het al over 5%. Zeker bij stil weer is elke gram minder rustiger vliegen en langere tijden.
  • Door de relatief kleine vleugel heeft de Bonsai een zenuwachtig vliegbeeld. Rustige en kleine correcties zijn het devies. Bij een steile bocht wordt al snel de overtrek snelheid bereikt. Een asymmetrische overtrek leidt steevast tot een tolvlucht en kost heel veel hoogte. Vooral tijdens de landing is dit funest en boor je de neus het gras in. Gelukkig kan de Bonsai wel wat hebben :)
  • Hoe steil de lancering is, is afhankelijk van de relatieve snelheid (tussen lucht en kist). Bij veel wind moet je gewoon vlakker starten. Doe je dat niet dan gaat ze bijkans verticaal omhoog of komt zelfs in een looping terecht. Probeer maar niet tegen te sturen, maar go with the flow. Als dat moet via een looping, so be it. Tegen werken levert een hoop geworstel op.
  • Je moet de kist loslaten en niet willen gooien. Geloof me, het is erg lastig om de gooireflex uit te schakelen. Ik stel me voor dat mijn arm een touw is dat achter me hangt. Ik gooi niet eerder voor ik voel dat mijn hele arm ontspannen achter mijn lichaam hangt.
  • Ik probeer bewust de pols 'opslot' te zetten en te houden. Vanuit de pols nog een extra duw geven levert automatisch een tollende kist op.
  • De kist moet uit je handen vliegen als je arm haaks staat op de vliegrichting. Ben je te laat dan wordt een bocht naar links ingezet. Ook dan geldt niet tegensturen. Laat de bocht maar komen. Tegensturen levert extra weerstand en kost dus veel hoogte.
  • Via de mixers heb ik een beetje hoogteroer down en roer rechts ingemixed op een schakelaar. Mijn ervaring is dat de bonsai dan mooier start. Na het lanceren leg ik de kist eerst vlak met wat hoogteroer down. Doel is om voldoende snelheid te houden. Dan haal ik de schakelaar terug naar vliegstand. Door de hogere snelheid win ik dan vaak nog wat extra hoogte.
Dat zijn mijn ervaringen en tips. Ik heb nog steeds regelmatig dat ik te laat los en dus een bocht inzet. Maar ik kom aardig hoog en hoor regelmatig verbaasde kreten als er weer eens mensen langs de kant staan te kijken.

oh ja ik heb nog 3 leuke tips:
  • Als je met de mixers aan de gang gaat doe dat dan stap voor stap. Stel je mixer in, gooi een keer of 10 of meer en stel dan pas bij. Ga niet bij elke gooi aanpassingen maken en doe aanpassingen in kleine stapjes (klik voor klik).
  • Als je iemand hebt die voor je kan vliegen doe dat dan. Ik liet mijn zoon vliegen en gooide zelf. Je kunt je dan helemaal concentreren op het gooien.
  • Zorg voor een goede nekband aan je zender. Geloof me het gooit echt fijner als je het gewicht van de zender niet hoeft vast te houden.

Ruud

Bedankt voor al jullie tips!
geweldig toch zo'n forum.

vooral veel doen dus.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen, en misschien tot op een evenment in Brabant.

Henk-Jan

Heren,

Ik kan Theo zijn oproep alleen maar onderschrijven. Ik doe sinds de DLG dag van 2006 in Arnhem mee aan wedstrijden en ben bij iedere wedstrijd laatste geworden. Nou en?
Ik heb in mijn hele vlieg-loopbaan nog maar een keer of 4 in de thermiek gezeten. So what?
Intussen ben ik wel zeer enthousiast en iedere keer als ik vlieg, vooral tijdens wedstrijden, leer ik. De tijd dat ik niet meer dwars door een thermiekbel vlieg zonder het door te hebben komt heus wel. Ook ik ga mijn mini eens tot een klein stipje aan de hemel sturen, ooit...

Leren is doen!

Dus: doe mee!

Leon

hunter58 zei:
[*]De positie van het zwaartepunt is mega belangrijk. Vooral bij het vliegen, maar ook al bij het lanceren. Als de kist de neiging heeft om gelijk de neus op te trekken dan is dat bij het lanceren, door de hoge snelheid nog veel erger. Ze gaat dan recht omhoog een looping in. Zorg dus voor voldoende gewicht in de neus.

Ruud, even een kleine technische reactie cq correctie:

Inderdaad, het zwaartepunt op de juiste plek hebben is ongelovelijk belangrijk om je kist lekker aan het vliegen te krijgen. Maar het nose-up gedrag tijdens de lancering kun je niet corrigeren door meer lood in je neus te stoppen en dus het zwaartepunt verder naar voren te leggen. Erger nog, waarschijnlijk worden de loop-neigingen van je kist zo alleen maar erger.
Waarom? Nou, als je je CG verder naar voren legt, zal je kist tijdens de vlucht meer gaan duiken. Dit ga je compenseren door je met je stabilo meer "up" te trimmen. Bij hoge snelheden (als je stabilo efficienter werkt) zal je stabilo dus relatief meer naar beneden gedrukt worden, waardoor je kist meer gaat loopen / z'n neus omhoog gaat gooien.
Wil je dus minder loop gedrag hebben, dan zul je juist je CG verder naar achteren moeten leggen, zodat je het instelhoek-verschil (invalshoek tussen vleugel en stabilo) kleiner kunt maken. Let wel: te ver naar achteren is ook niet goed. Welk CG wel goed is, is per model verschillend. Hierover zijn veel theorieren, die ik helaas ook niet allemaal ken. Er zijn wel spread-sheets waarmee CG's bekend kunnen worden. Vraag maar eens aan Bart (de materiaalverzamelaar). Hij heeft er volgens mij wel eentje.

Greetz,
Jurgen

Je kunt hiervoor ook WinLaengs gebruiken: Winlaengs Home Page

Voer de maten van je kist in en klik op calculate. De waarde die bij 8% stabiliteit staat is het aantal mm vanaf de voorlijst van je vleugel. Daar moet je zwaartepunt liggen.
Ik heb Winlaengs gebruikt voor mijn OFA en dat bleek heel goed te kloppen!

Leon

Back