De toepassingen voor 3d printen in de modelbouw zijn schier eindeloos.
Zonder daaraan af te willen doen, het printen van figuurtjes lijkt mij eerder een van de kleinere gebieden. Ik zie meer markt in het printen van onderdelen, enzovoort.
Op thingsverse kun je nu al meerdere frames en onderdelen voor quadcopters vinden bijvoorbeeld. Of wat te denken van onderdelen voor RC-auto's.
Mechanismes als omkeermechanismes voor servo's, speciale servo-verbindingen, houders, klemmen, cockpitkappen, noem het maar op.
Zelfs het printen van volledige pluggen voor bv. vliegtuigen behoort tot de mogelijkheden. Er is zelfs iemand die met een relatief kleine printer een full size plug aan het printen is voor een Aston Martin.
Om kort te gaan; 3d printen gaat volgens mij heel groot en belangrijk worden in de modelbouw.
Grootste bottlenecks tot nu toe:
1) prijs complete toestellen (een samengebouwd geheel komt je toch al snel op EUR 1000 te staan, deze leapfrog geloof ik zelfs iets van 1200)
2) bewerkelijkheid kits. De Reprap printers zijn op zichzelf goed gedocumenteerd, maar er is veel keus en er is veel uitzoekwerk voor iemand die er wat mee wil
3) benodigde 'software-vaardigheden'. Het process van idee -> tekening -> print is nu nog te bewerkelijk voor een leek. Hoewel dit al sterk verbeterd is de afgelopen 2~3 jaar, is het nog steeds niet iets wat 'mijn oma' zou kunnen, en die kant moet het wel op, wil het echt aanslaan.
Als je de bouwverslagen op dit forum leest, of het nu vliegtuigen, vrachtwagens, jetski's, quadcopters, helicopters of wat dan ook is, in elk bouwverslag komen dingen voor die 3d geprint hadden kunnen worden.
Het verbaast mij dan ook dat dit 3d print subforum zo relatief rustig is. Zeker nu e.e.a. betaalbaarder en toegankelijker wordt, verwacht ik dat dit een vlucht gaat nemen in de modelbouw. 3d printen en modelbouw is zo ongeveer voor elkaar gemaakt, naar mijn mening.
Daarom ook kudo's voor Pascal en Robert dat ze dit opgepakt hebben en icm. leapfrog op zo'n leuke manier aan de man proberen te brengen!