Oproep voor Kyosho vliegtuigbezitters

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Iedereen die een ARF toestel van Kyosho bezit of in bezit gehad heeft, kent het probleem; de folie is een ramp. Het ziet er goed en gelikt uit op de dag van de levering, maar zodra je gaat vliegen waait het er vanzelf af.

Je kunt schoonmaken, strijken, lijmen, plakbandjes plakken, enz, tot je een ons weegt, maar die rotzooi komt er af. Mijn Oxalys is nu ongeveer 4 maanden oud en moet eigenlijk geheel opnieuw gefolied worden, als dat nog kon.

Je bent al snel een uur tot anderhalf bezig om na een dagje vliegen alle losgekomen folie weer vast te strijken, als dat uberhaupt nog kan. Mijn ervaring is dat met name hoekjes en randen toch na de 1e vlucht weer loszitten, met als gevolg dat daar brandstof onderkomt, met als gevolg dat het er ook niet meer op te krijgen is.

Kyosho geeft zelf als oplossing op dat je het toestel dan maar na moet spuiten ik 2k lak. Ik vind dat een non-oplossing. Ten eerste moet je dan aan het spuiten, je koopt geen ARF om er nog voor tig euro aan verf bij te moeten kopen. Daarnaast voeg je op die manier extra gewicht toe (is voor een Calmato niet zo erg, maar voor de Oxalys wel). Als laatste komt de folie er dan nog vanaf (heb ik van een aantal mensen op een buitenlands forum die het geprobeerd hebben). Het blijft symptoombestrijding, Kyosho moet er gewoon betere folie op plakken.

Ik had wat schade aan mijn Oxalys en wilde dat repareren, maar het is de vraag of ik dat nog wel ga doen. De brandstof is zo ver onder die folierommel door getrokken dat ik eigenlijk, wil ik het goed doen, het toestel doormidden moet zagen en er een hele nieuwe neus op moet bouwen.

Ik ben niet de enige met deze klacht. Ik ken geen mensen met bv. een Calmato die niet exact hetzelfde probleem hebben.

Ik had graag 25 euro (oid) meer uitgegeven als Kyosho er dan goede folie op geplakt hadden.

Hoe dan ook, ik wil eens proberen om over te brengen aan Kyosho dat die folie rommel is. Dat wil ik doen d.m.v. een petitie hier, maar ook op andere internet fora.

Mijn vraag is dus heel simpel.. ben je het eens met het feit dat Kyosho andere folie moet gaan gebruiken, post dan hier simpelweg bv. welk Kyosho toestel(len) je bezit en eventueel je ervaringen met de folie.

Over twee weken zoek ik alle concrete klachten bij elkaar en wil ik die gebundeld aan Kyosho versturen.

Ik denk niet dat het veel uit zal maken, maar niet geschoten is altijd mis. Misschien dat Kyosho ooit nog wil overwegen om echte folie te gaan gebruiken. Als de klanten er niets over zeggen, zullen ze het in elk geval nooit veranderen.

Die sierstriping waait er idd zo af, de rest blijft aardig zitten.
Prijs/kwaliteit verhouding vind ik niet zo slecht.

Je kunt hem ook kaal maken en overnieuw folieen met oracover toch ?

Vlieg met een:

Kyosho calmato
Kyosho calmato sport.

De sierstripjes zijn echt helemaal niks, en het folie wat vooraan bij de motor zit hebben we al meteen in het begin vervangen door degelijk oracover, en nu gaat het wel goed. Maar het probleem is dat als er brandstof onder komt en dat trekt in het hout dat het nieuwe oracover een stuk slechter wil hechten.

Greetz Speedy

Tja, kyosho folie is rommel :-(

Maar je vliegt wel een model voor weinig :-)

Denk niet dat je enige vooruitgang zal boeken, Kyosho zal het probleem ook best wel kennen maar de kisten verkopen als een tirelier dus waar zal je je eigen dan druk om maken als fabrikant.
Blijkbaar nemen de kopers het op de koop toe dat het op den duur mis gaat met de folie en dat ze hem opnieuw moeten folien.

En het licht ook wel een beetja aan het gebruik moet ik zeggen.

Onze Calmato`s waren zeer snel ontdaan van striping en op den duur ook de hoofdbespanning op de stabilo`s.
Een leerling van mij vliegt nu nog steeds met de originele striping rond en dat ziet er nog goed uit, blijkbaar als je de kist niet tot zijn maximum belast blijft de striping goed.

En ach als de folie eraf vliegt bespannen we hem wel opnieuw, kunnen we er ook nog een eigen touch aan geven ;-)

Op de calmato kan ik get nog begrijpen, die is inderdaad niet duur.. maar bv. m'n Oxalys was toch een kist van € 250, geen goedkoop ding meer dus.

De folie blijft beter als je bv. 2 vluchtjes maakt op een dag, 'm dan direct schoonmaakt en volgende week of 2 weken later weer 2 vluchtjes. Dan kun je er lang mee doen. Als je echter 15 vluchten op een dag doet in de weekenden en 3~4 vluchten overdag door de week, dan is een toestel snel versleten. Hoe goed je ook schoonmaakt, boent, repareert, weer vastplakt enzovoort.

Het probleem met opnieuw folieen is dat je dat dan direct moet doen, dus direct de kyosho rommel er af en goede folie er op. Mijn Oxalys is bv. niet echt goed meer opnieuw te folien, omdat de brandstofzooi overal onder de folie door getrokken is. Daar kun je wel nieuwe folie op gaan plakken, maar het probleem blijft dan bestaan.

Jammer van die folie !!
Ik heb van de week naar de oxalys staan kijken en wou m bijna kopen !!
Nu die folie ook zo bout is denk ik dat t een ander iets gaat worden !!
Ik heb 3 calmato`s gehad en allemaal met dezelfde problemen , na een half jaar laat zelfs de onderste laag los !!
En dat terwijl ik altijd na iedere vlucht t model schoon maak !!
Ik heb mn calmato kaal gestript dmv de verffohn erop te zetten , t is er echt zo af dan .
Daarna de boel goed geschuurt om de oliezooi weg te krijgen , waar veel olie zat heb ik de fohn er langer opgezet .
De olie komt dan vanzelf bovendrijven !! Doekie erlangs en weg is t !!
Word een beetje zwart t hout , maar effu schuren en nieuw is t .
Oracover vind ik niks , ik krijg t met geen mogelijkheid zonder die kreukelzooi erop !!
Dus heb autobestikkeringsfolie erop geplakt .
De naden met nagellak nagestreken en t zit alweer 3 maanden zo .
Ik ben t eens met je , de folie is troep , maar de modellen vliegen wel erg goed !!

De folie blijft beter als je bv. 2 vluchtjes maakt op een dag, 'm dan direct schoonmaakt en volgende week of 2 weken later weer 2 vluchtjes. Dan kun je er lang mee doen. Als je echter 15 vluchten op een dag doet in de weekenden en 3~4 vluchten overdag door de week, dan is een toestel snel versleten. Hoe goed je ook schoonmaakt, boent, repareert, weer vastplakt enzovoort.
Da`s natuurlijk larie.

Je moet het in verhouding zien en in het aantal vluchten.

Als bij jouw de folie loslaat na 100 vluchten in 1 maand, en bij mijn leerling ook in 100 vluchten maar dan in 10 maanden is de folie in beide gevallen net zo slecht maar omdat jij meer vliegt vindt jij dat de folie erg kort mee gaat.

De Calmato van mijn leerling en onze Calmato Sport is wel een leuk vergelijk.
De Calmato van m`n leerling heeft al veel vluchten achter de rug. Onze Sport in vergelijk veel minder en toch is die er al veel slechter aan toe.

Eigenlijk geef jij nu de fabrikant de schuld van jouw vele gebruik :?
Okee ik ben het met je eens dat de folie van Kyosho slecht is maar om nu hun de schuld te geven van slijtage omdat jij er veel mee vliegt is niet reeel.

Ook een oracover kist zal met zoveel vluchten snel slijten, okee minder snel dan de Kyosho bakken maar het slijt wel.
Ook die folie laat op den duur los en moet je gaan strijken, lijmen, spuiten of wat dan ook.

En als jij je folie nu niet meer redelijk kan vastplakken omdat het hout doordrenkt is met olie heb jij dus eigenlijk te lang gewacht met herstellen hiervan en als je daardoor je kist niet meer kan repareren is dat dus je eigen schuld.

Berto zei:
Als bij jouw de folie loslaat na 100 vluchten in 1 maand, en bij mijn leerling ook in 100 vluchten maar dan in 10 maanden is de folie in beide gevallen net zo slecht maar omdat jij meer vliegt vindt jij dat de folie erg kort mee gaat.

Nee dat is niet zo. Jouw leerling kan 1000 vluchten in 10 jaar maken en dan blijft de folie goed. Het verschil is dat in dit hypothetische voorbeeld het ene toestel om de 2 vluchten helemaal goed schoongemaakt wordt, en de andere pas om de 10 vluchten. Je gaat niet midden op een vliegdag je toestel schoonmaken.

Doordat hij meer vluchten maakt voordat hij schoongemaakt wordt, zal de olie en vettigheid zich verder verspreiden over de hele kist.

Okee ik ben het met je eens dat de folie van Kyosho slecht is maar om nu hun de schuld te geven van slijtage omdat jij er veel mee vliegt is niet reeel.

Ik geef ze niet de schuld van de slijtage, ik geef ze de schuld van de mate van slijtage. Als iemand z'n toestellen goed schoonmaakt na elke vliegdag en netjes bijhoudt, MAG het gewoon niet zo zijn dat een € 250 kostende 1m40 ARF na 3 maanden al versleten is. Ook al vliegt die persoon veel.

En als jij je folie nu niet meer redelijk kan vastplakken omdat het hout doordrenkt is met olie heb jij dus eigenlijk te lang gewacht met herstellen hiervan en als je daardoor je kist niet meer kan repareren is dat dus je eigen schuld.

Zo makkelijk kom je er niet af. Het probleem is dat de folie er aan de bovenkant nog goed uitziet, maar dat de brandstof tussen de lagen van de folie door naar achteren trekt. Dat zie je dus niet en kun je dus ook niet inschatten.

Ik geef toe, ik vlieg er veel mee en zoals al in een ander draadje geconstateerd werd stijgt de slijtage niet lineair tov. het gebruik, het is niet zo 'dubbel het gebruik, dubbel de slijtage'. Het is eerder 'dubbel het gebruik, viervoudige slijtage'. Dit komt voornamelijk omdat het aantal vluchten tussen de schoonmaakbeurten groter is.

Bovenstaande heeft dus ook betrekking op elke afwerkinjg die je ook maar kiest dus waar maak je je druk om.

En anders maar minder gaan vliegen dan blijft het dus ook langer goed ;-)

En anders niet zeuren, dan maar een hobby zoeken waar niks kan slijten :-)

Ik maak mij er ook niet druk om hoor.. maar ach, als je het niet aan een fabrikant laat weten, zullen ze het nooit veranderen.. denk niet dat ze dat nu wel zullen doen ofzo, maar zie wel.

Ik ben niet de enige die er over klaagt.. hoor veel mensen klagen erover (vliegen nogal wat calmato's bij ons). IPV er op het veld over te klagen, kun je ook proberen er wat aan te doen. Dat is dus mijn insteek.

Ik los dat zo op: Ik was van plan om een Oxalys van Kyosho te kopen maar sinds ik dat overal lees van die prutfolie, kunnen ze 'm houden en wordt het een Tojeiro van Protech... Zo, opgelost... :?
En ja, ik weet het hé, de Tojeiro is ook niet probleemloos maar liever wat met lijm knoeien dan met folie.. :wink:

Ik ben het er helemaal mee eens het folie werk is bar en boos slecht, na ongeveer 15 vluchten laat het folie werk al los, dit is eigen ervaring, mijn mening is dat als kyosho zo door gaat dat het succes van de calmato gauw over is. Het is een fijn kistje om mee te vliegen, maar door de folie problemen hoor ik op de vereniging steeds meer stemmen opgaan dat het de eerste en de laatste kyosho is.
Goed idee om op deze manier de fabrikant te informeren, niet geschoten................
:( :( :( :(

Hans

Nou ik begin te twijfelen of ik dat wel ga doen.. het slaat hier niet aan, ik heb de indruk dat het gros denkt 'stel je niet aan' en dat moet ik dan misschien ook maar niet doen..

Dit komt dus eigenlijk omdat iedereen maar aan zijn eigen portemonnee denkt.... toen ik een charter had gekocht verklaarden veel mensen mij voor gek omdat ik 150 euro had betaald voor de kist... kan dan wel zo zijn maar ik heb nu dus wel mooi een kist die er na 3 jaar nog perfekt uitziet en waar de kleuren niet van de folie komen ( dat gebeurt bij de calmato's bij ons op de club, de inkt komt van de folie af. kyosho was te gierig om fatsoenlijke folie te kopen en heeft gewoon de kleuren op witte folie geprint, kijk maar een met een vergrootglas naar de sierstrepen op de vleugel, dan zie je dat het er gewoon op geprint is...)

Eh, danny, dat is niet waar. Er is niets geprint op een calmato, alles is folie.

Als je wilt wil ik wel even een foto maken van mijn oude calmato, waar de stukken striping duidelijk loshangen of eraf getrokken zijn.

//edit
disclaimer: dit geldt in elk geval voor de 2 versies die ik gezien heb (piep vleugel/houtbouw vleugel). Als er een voorloper was of er inmiddles weer een nieuwe serie is, heb ik niets gezegd ;)

mijn kyosho majestic is al 2x bijna de grond ingegaan omdat de striping losliet. Het is niet prettig als ze een een cm of 5 achter de voorlijst loskomt je en een spie van 1cm rechtop komt te staan over bijna de ganse lengte van 1 vleugelhelft. Mooie spoiler en rampzalige vliegeigenschappen tot gevolg.
Die kwam wel pas los na 2 vliegseizoenen, en ik had die al tweede hands gekocht, dus ik mag niet echt klagen. (meestal overleven mijn kisten het niet zolang) En ik ben niet echt het toonbeeld van mooi opgepoetste modellen. Vermoedelijk blijft mijn bespanning langer hangen door de vettigheid :wink:

Ik heb nog een Calmato liggen, de tweede, de eerste besloot tot een carriere als tunnelboormachine (maar kwam niet zo heel diep door hele snelle ernstige 'slijtage'), en ben van plan deze op voorhand al te strippen. Vanwege een thema vliegtuig die ik ervan wil maken, maar vooral ook vanwege de garantie dat de folie gaat loskomen. Erg jemmar van een goed merk als Kyosho.

dat bedoelde ik ook niet hezik, de striping is er dan wel op gestreken, maar in feite is die striping gewoon witte folie waar de kleur op geprint is. bij oracover is het pigment in het materiaal zelf vermengd, maar bij die kyosho troep is het spul er op gedrukt. vooral bij de oranje striping is dit goed te zien, daar zie je als je goed kijkt de pixels ( soort van) zitten.
die inkt lost na een tijdje ook op bij bepaalde brandstoffen, welke weet ik niet...

De vliegtuigen van Kyosho vliegen stuk voor stuk prima.

De covering van hun warbirds (SQS) hebben ze al verbeterd. Dit was eerst
een niet fohnbare plakfolie, het wou dus niet krimpen.
Ik heb 2 kyosho modellen, een curtiss P40 en een Calmato sports.
De calmato sports is behandeld met lak. Dat is een hele verbetering.
Maar standaard af fabriek waait het er gewoon af, de punten laten los en het
gaat steeds verder.

Wat jullie nu gebruiken is flut spul. Desnoods lever een busje lak bij,
maar doe er iets aan.

Dus, Kyosho, gebruik een betere cover materiaal (beste oplossing) en jullie omzet zal nog meer
stijgen..

Johan

Back