Opstijg problemen p40

Ik ben sinds kort in het bezit van een p40 sp166cm van Black-horse models .
Hij is voorzien van een Saito fa 100.
De kist is al ingevlogen door een clublid en die zegt dat de kist zeer goed vliegt.
Ik heb zelf alleen problemen om hem goed op te laten stijgen en ik krijg wel veel tips van clubgenoten maar ik zou graag ook tips willen hebben van andere schaalvliegers.
Ik kom niet verder dan een meter de lucht in en dan valt de kist weg over de vleugel met gevolg dat ik al wat heb moeten lijmen.
Het is wel mijn eerste warbird mijn kist waar ik veel mee vlieg is een Edge 540.

Gr Patrick.

Tja, als je niet genoeg snelheid maakt dan doet hij dat. Maak eens snelheid en laat de kist vanzelf los komen in plaats van hem met het hoogteroer los te trekken.

Dit is een veel gemaakte fout door de meeste vliegers die net met warbirds gaan vliegen. Een warbird is een relatief zware kist die vaak ook nog eens veel weerstand heeft. Snelheid doet dan wonderen. Hou er ook rekening mee dat de laagste vliegsnelheid niet de landingssnelheid is, landen doe je dan vaker met een iets hogere snelheid om de kist netjes neer te kunnen zetten.

Ik denk dat je startsnelheid te laag is. Langer op de grond laten "rijden". Waarschijnlijk heb je er last van dat hij op z'n neus wil gaan staan, waardoor je hem heel snel vol gas geeft, en snel los trekt.
Probeer eerst eens wat runs te doen, waarbij je de kist in een rechte lijn op snelheid brengt. Waarschijnlijk zal hij naar links of rechts wegduiken. Leer eerst de kist kennen en neem daar de tijd voor. Als je op een gegeven moment weet hoe je een rechte start moet maken, kontje iets omhoog laten komen, en met een tikje up wegvliegen. En dan niet in een hoek van 45 graden weg, maar bv in een hoek van 20 graden weg. Voor mijn gevoel is je motor sterk genoeg om deze kist te vliegen. Je vliegt met een "tail-dragger" en dat is met een schaalkist lastiger. Dit komt door de hoek van het landingsgestel t.o.v. je zwaartepunt.
Maar als je clubgenoot hem al heeft ingevlogen, laat hem je een paar keer voordoen hoe je hem prettig kunt vliegen.
Maar nogmaals: neem de tijd om je vliegtuig te leren kennen, blijf rustig en geconcentreerd. En overtrek hem niet!
Ieder geval succes!

[edit -> Theo was gelijk met mij aan het typen, vandaar de dubbeling]

Patrick,

Zoals Peter en Theo al schrijven, heb ik niets aan toe te voegen. Kijk eens naar de start van mijn D-VIII dat is denk ik precies wat Peter en Theo bedoelen.

Succes met oefenen,

Gr. Teus

Rijen rijen rijen . . .

En dan gaat 'ie bijna vanzelf. :p

FM6Hd3AUHew[/media] - Corsair Takeoff

Iets minder mooi (qua filmpje), maar wel een P-40:

mFbEPrQteCQ[/media] - restored ww2 curtiss p-40 Kittyhawk take off

(Ik wil er nog wel even aan toevoegen: we zitten hier op het schaalforum. :yes:

Als je dan ziet hoe sommige mensen hun kisten de lucht in sleuren: werkelijk waar, ongelofelijk. :shock:

EINDELOOS zitten ze te zwoegen op kleuren, afmetingen, wielen, insignes, wat niet al (het moet schaal!), en dan komen ze op het veld en doen het in één keer NIET meer schaal . . . :hammer:

Ik snap het niet. :nooo:)

Komt u maar met uw reacties! :p

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gang maken is alles.
Bij trainers is het niet noodzakelijk maar blijft hoe dan ook aan te raden.
Mocht je motor er bv mee stoppen op het moment dat je los komt heb je altijd genoeg snelheid om fatsoenlijk tot glijvlucht over te gaan.

Gewoon gas gegeven en kijken naar je model wat hij doet.
In het begin zie je dat je model door ieder kuiltje hobbelt, tegen vliegsnelheid aan begint hij stabiel te worden, houd hem dan nog even aan de grond en laat hem dan met een tikje up van de grond (eventueel gelijk tikje down terug zodat hij niet doorschiet )en klim de eerste bocht rustig omhoog, als je de kist de 2e bocht even aanhaalt naar beneden zit de gang er goed in.

Laatst bewerkt:
hey,

idd moet je snelheid om te vertrekken zeker hoog genoeg zijn en dan ook rustig laten klimmen , nu het kan ook zijn dat het zwaartepunt te ver naar achter zit en dan komd e neus ook al vanzelf omhoog mar met een te lage snelheid , zwaartepunte kan beter beetje te ver naar voren dan naar achteren zitten , tis maar een tip he je ziet maar wat je ermee doet.

gtjs
wim

je begint met vol up te rijen om te voorkomen dat je kist op zijn neus gaat staan.
je maakt snelheid en dan ben je te laat met het minder up geven, het gevolg is je bekent.
het is de kunst om tijdens het snelheid maken je up steeds meer "los te laten" zodat de staart mooi omhoog komt en dat je toch met het hoofd landingsgestel op de grond blijft.
je zult merken als je dat te veel doet dat je dan het idee krijgt dat hij weer op zijn neus wil gaan staan. dan geef je te weinig up, is je snelheid hoog genoeg dan komt hij vanzelf los.
het is gewoon een kwestie van doen.
en wat vooral belangrijk is als je hem toch te vroeg los trekt, dat je dan niet het up vast houdt maar er voor zorgen dat je vlak gaat vliegen en meer snelheid maken.
maar het blijft een kwestie van balans

Rijen rijen rijen . . .

(Ik wil er nog wel even aan toevoegen: we zitten hier op het schaalforum. :yes:

Als je dan ziet hoe sommige mensen hun kisten de lucht in sleuren: werkelijk waar, ongelofelijk. :shock:

EINDELOOS zitten ze te zwoegen op kleuren, afmetingen, wielen, insignes, wat niet al (het moet schaal!), en dan komen ze op het veld en doen het in één keer NIET meer schaal . . . :hammer:

Ik snap het niet. :nooo:)

Komt u maar met uw reacties! :p

jan.

Ja, zoiets komt me bekend voor. Bijv. ook alleen maar vol gas vliegen.
Ik was in het begin ook te veel aan het 'bijsturen'. Maar het vliegtuig moet je min of meer laten gaan. Net zoals bij het starten is het (vind ik) ook bij het landen. Niet gaan sleuren aan je hoogteroer. Snelheid minderen en rustig laten dalen.

Taco.

Jan heeft gelijk, hier sluit ik mij van harte bij aan!
Kijk behalve naar de schaaldetails, ook eens naar een vlucht van het voorbeeld.
Lees over de vliegeigenschappen. Of nog beter, lees de pilotenmanual, die staan vaak online.

Ja Henri, dat is wat ik bedoel. Kijk naar de full-size.
Op JouBuis zijn zoveel voorbeelden te vinden van mooie modellen die door onervaren piloten naar de eeuwige vliegvelden worden geholpen, vaak tijdens de eerste vlucht.
Tranen met tuiten, denk ik dan...en maar klinknagels tellen....

Het is wel mijn eerste warbird mijn kist waar ik veel mee vlieg is een Edge 540.

Gr Patrick.
Met de Edge kan je naar een paar meter al opstijgen .

Maar met een warbird moet je het hele veld gebruiken om op te stijgen .

En het kijken naar 1:1 filmpjes brengt je ook niet verder en manuals lezen al helemaal niet . :(

Begrijp ook niet dat er geen ervarene vlieger even naast je gaat staan bij de start en je tips geeft tijdens de start .

Is bij ons gebruikelijk .:D

Mvg Johan

Ik zal de 'ervaren vlieger even voor je simuleren':

staat het toestel op de startplek? Mooi. Bouw nu heel rustig gas op zodat hij gaat rollen.. heel rustig. Geen up geven, tenzij je continu neusstandjes krijgt in het begin, dan kun je heel even in het begin wat up geven, maar anders gewoon laten. Heel rustig gas opbouwen naar vol gas.

Rolt ie? eenentwintig tweeentwintig drieentwintig vierentwintig ok op dit punt is hij als het goed is behoorlijk op snelheid en is de staart van de grond. geef nu HEEL RUSTIG een klein tikkie up (echt marginaal). Hij zal dan loskomen.. gelijk je up loslaten en het toestel even wat snelheid laten maken.. eeenentwintig.. tweeentwintig.. drieentwintig, ok nu kun je rustig gaan klimmen.

Gefeliciteerd een prima start!

:)

Als je het zat bent met neusstandjes, kun je ook nog doen wat ik bij mijn Oxalys deed, succes bij en commentaar van je clubgenoten gegarandeerd! Zet je voet op het stabilo zodat je hak achter de elevator valt. Geef nu in 1 ruk vol gas en schop het ding van het veld af :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks die check gaat het rudder wel flink naar links tijdens de eerste meters, natuurlijk gevolgd door een flinke ruk aan het up, en dan weer een behoorlijke scheut down, tja...terra firma.
"what happened?"....hilarisch, bedankt Jan.

hilarisch, bedankt Jan

Hij is goed hè? :p

On-ge-lo-fe-lijk, wat deze man allemaal fout doet; da's een hele lijst. :yes:

Hoe komt die nou aan zo'n mooie kist? :confused:

Maar het was natuurlijk allemaal begonnen om het meer schaal opstijgen! :teacher:

(Nadat ik m'n Super 60 geelectrificeerd had, waren de starts ook altijd prachtig, al zeg ik het zelf . . .

Plm. 30 meter (?) vaart maken, tik-kie up, en daar ging 'ie . . . :p

Onder een baanhoek van plm. 7 graad omhoog.

jan.

Hallo,
Bedankt voor jullie tips ivm het opstijgen.
Eerder deze week weer wat pogingen gedaan maar bij de derde ging het mis.....
Ik zal eerst het een en ander aan reparatie uit moeten voeren voor ik weer met de p40 kan gaan oefenen.
Ga deze week maar weer vliegen met mijn edge en als ik de p40 gemaakt heb dan ga ik het weer proberen want opgeven dat doen we niet.
Ik heb nog ca 2jaar om te leren vliegen met een warbird voordat mijn Ziroli Corsair klaar is.
In 2 jaar zal het toch wel gaan lukken....

Gr Patrick

Een goede simulator doet ook wonderen.

Voordelen:

1) Het is altijd mooi weer
2) Als je crasht staat er binnen twee seconden een gloednieuw exemplaar klaar. Gratis.

Back