Vraag: Als ik met mijn Flyzone Beaver DHC2 (1510mm.) opstijg zwenkt het toestel direct hard links, hoe komt dat en hoe kan ik dat verhelpen.
Geleidelijk aan met richtingsroer tijdens het opstijgen/ gas geven opvangen. Mijn Pipers hebben er ook enorm last van, ik geef iets richting naar rechts eer de kist los komt. Vermoedelijk gebeurd dit direct als de wielen los komen van de grond? Heeft te maken met de krachten van oa de prop wash op de romp en het richtingsroer die tijdens het los komen van de wielen niet meer overbracht worden op de grond. Daardoor zwiept het toestel plots naar links.
Bij taildraggers komt dit veel voor. https://airplaneacademy.com/aircraft-p-factor-explained-with-pictures-and-video/ https://boldmethod.com/learn-to-fly/aerodynamics/4-left-turning-tendencies/ Propeller powered aircraft with a prop that rotates clockwise will drift left during the takeoff roll if not corrected. This is caused by a left turning tendency due to four distinct effects: P-factor, torque, spiral slipstream and gyroscopic precession. Of these effects, torque and spiral slipstream cause the most left turning tendency during a takeoff roll. Engine torque creates additional loads on the left main landing gear which, in turn, increases the force of friction on the left main wheel(s). Consequently, this creates a yawing moment to the left during a high speed taxi or takeoff ground roll. Spiral slipstream or ‘corkscrewing effect’ is a result of propwash rotating in a clockwise spiral along the airplane’s long axis. This impinges on the left side of the vertical fin and tail boom, creating a yawing moment to the left as well. This combined yawing moment should be counteracted with right nosewheel steering and/or differential braking and right rudder as the speeds increase and aerodynamic control surfaces become more effective. On tailwheel airplanes doing three point takeoffs, P-Factor will enter in to the left turning tendency, but only as speed increases and a nose high attitude maintained. P-Factor’s effect will largely depend on the airspeed and angle between the propeller shaft and the relative wind.
Zo te lezen zit het probleem niet in de start, maar net daarna? Staan je roervlakken goed getrimd? Rudder mooi recht? Staat je motor scheef? Tijdens de vlucht, als je de motor uitzet(zweef) heeft ie dan ook de neiging naar links?
ik vlieg met name taildraggers, en ik heb het niet.. of in ieder geval, niet zodanig dat ik er bewust iets mee moet. @Henk48 ik ken je niet, dus ik weet niet hoe je vliegt uitgaande dat de kist tijdens de vlucht goed vliegt, en dit dus alleen met de start gebeurt.. dan is de vraag, wat is er anders tijdens de start dan bij de rest van de vlucht. - weerstand/invloeden grond - luchtsnelheid is laag probeer de kist niet meteen recht omhoog te trekken. veel toestellen hebben er veel baat bij om rustig op snelheid te komen, en na het loskomen even een meter of 10 vlak boven de grond te blijven. dan zitten ze nog in het grondeffect (zorgt dat je effectief wat meer lift hebt), zonder de weerstand van de wielen op de grond. kan zijn dat het "gewoon" een stall is, omdat de vleugel nog niet voldoende lift heeft. meeste kisten hebben dan 1 kant waar ze graag over wegvallen. veel roerwerk op de zender tijdens de start is ook een uitdaging. zoals hierboven al vermeld, hoe zitten je trims en roeren? als hij redelijk linksaf getrimt is, heeft dit tot een punt geen werking, tot alles op snelheid is, dan werkt het weer al moet ik zeggen dat je dit niet vaak zo heftig naar voren ziet komen..
Dit gebeurt inderdaad direct na het loskomen van de grond. Ook in de lucht gaat hij/zij nog naar links maar veel minder. Ik zal naar de rolroer en het richtingsroer trim moeten kijken.
In de lucht trek hij/zij nog naar links maar minder. Ik zal naar de rolroer en het richtingsroer trim moeten kijken.
Na het lezen van de reacties op mijn vraag ga ik; de roervlakken eerst nakijken van de ailerons en rudder. Daarna testen bij kalm weer door het toestel rustig op snelheid te laten komen en langzaam op te stijgen.
Ik heb het extreem met een piper gehad. Toen me in dit fenomeen gaan verdiepen. Ik schrok me wild de eerste keer met opstijgen. Ding sloeg naar links (1.5a2 meter boven de grond) na het loskomen van de grond tijdens de maiden. Daarna me er in gaan verdiepen, en is prima met het richtingsroer op te vangen. Iets rechts sturen met het richtingsroer tot de kist los gekomen is. En niet alleen lomp volgas geven haha
Heeft niets met trimmen te maken. Maar de wielen die van de grond los komen. Daardoor draaid het toestel plotseling om zijn lengte as. Niet alle taildraggers hebben er last van. Sommige wel. Zijn ook lappen tekst over geschreven op rc groups. Leren sturen met richtingsroer is de remedie
Bedankt voor de geruststelling en de tip. Ik ben een Piper J3 cub aan het bouwen spanwijdte 1800 mm, bijna klaar. Moet er niet aan denken om te crashen.
Uiteraard helpt het om alle roervlakken perfect neutraal te hebben, maar als vleugel, stabilo of kielvlak een minieme verdraaiing heeft zal dat er toch eerst uit moeten. Een uitgeslagen roer verandert de (effectieve) welving van het vlak waarin het zich bevindt. Het gevolg is een snelheidsafhankelijk gedrag om de as die deze 'vlak + roer combinatie' controleert. Helemaal in combinatie met een statische onbalans. Pak de kist aan de spinner en ondersteun ook vlak voor het staartwiel... Wat gebeurt er? Tien tegen één dat de kist een vleugel tip laat zakken tot op de grond. Dat kun je er wel uit 'trimmen' met rolroer 'tegen', maar dat zal enkel goed werken bij één snelheid ( de snelheid waarbij je die triminstelling hebt gedaan). Ga je langzamer vliegen, zakt toch die 'zware' kant weer naar beneden. Ga je sneller, dan rolt de kist de andere kant op. Hetzelfde geldt ook voor trimmen rond de twee overgebleven assen. Dus éérst statisch uitbalanceren en dan pas aerodynamisch. En daarbij dan éérst alle verdraaiingen er uit, waarschijnlijk kunnen dan alle roeren gewoon neutraal blijven staan.
Tuurlijk moet alles zo neutraal mogelijk staan. Maar dat veroorzaakt niet het plots één kant op kieperen tijdens het opstijgen. Dat zou je dan altijd moeten terugzien tijdens langzaam vliegen. Hier nog een paar mensen met EXACT het zelfde probleem: https://www.rcuniverse.com/forum/qu...78-plane-pulls-left-ground-take-off-only.html https://www.rcgroups.com/forums/sho...-cub-rolls-to-the-left-on-takeoff-need-advise https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2518389-Plane-goes-to-the-left-upon-taking-off https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1981874-Piper-Cub-1-4-rolled-on-take-off-PLS-HELP https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2718451-left-at-takeoff Zo Zijn er nog tig draadjes. Wat Deze meneer bedoeld, en wat ik zelf ook bij een kist heb gehad, is het net of de kist naar links wordt gegooid zodra de kist los komt. , dat gaat heel abrupt. Kist vloog verder super neutraal. Nogmaals: richtingsroer leren gebruiken