Opstijgen Belt CP

• Topicstarter Topicstarter RPM
  • Startdatum Startdatum
R

RPM

Guest
Hallo Mensen,

Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van mijn eerste ( echte ) helikopter, een Esky Belt Cp.
Natuurlijk ben ik druk doende met simmen en proberen hier mee te vliegen. Ik heb echter een vraag :
Als ik het gas langzaam open en het toerental van de heli langzaam laat toenemen, komt er een punt dat de heli scherp naar links gaat schuiven (en snel ook). Soms gaat dit gepaard met een kleine rotatie of een beweging naar achteren. De rotatie is makkelijk te corrigeren. Door het naar links schuiven te corrigeren moet ik een danig grote correctie ingeven dat bij opstijgen de linker poot van de heli loskomt van de grond, maar de rechter niet.
Ik ben bekend met "ground effect", maar in sims en videos zie ik deze neiging niet.
Staat mijn heli verkeerd afgesteld, of is dit een normaal verschijnsel?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niets vreemds wat je ervaart.
Alle heli's hebben dat verschijnsel...ook echte.
Dat je het niet in sims ziet komt dan waarschijnlijk omdat je een niet echt realistische sim hebt....want ook het links schuiven bij opstarten hoort in een goede sim te zitten...Waarschijnlijk heb je FMS als sim en idd daarin verschuift de heli niet. FMS is absoluut niet realistisch...nergens in :)
Je lost dit probleem op door veel te oefenen en door te krijgen hoeveel input je moet geven om de heli redelijk recht omhoog te laten gaan.

Dit links verschuiven komt omdat de staartrotor de counter clockwise rotatie van de heli wil tegengaan...hiervoor drukt de staartrotor naar links...en je raad het al...hierdoor gaat de heli naar links schuiven.

Heli's met de staartrotor aan de linkerkant van de tail en een counter clockwise hoofdrotor hebben juist weer last van naar rechts schuiven ipv naar links.

Hmm,..Thanks!
Ik had nog niet de uhmm,.. ballen gehad om iets meer gas te geven. Zojuist binnenshuis ( ! ) even wat meer gas gegeven, eenmaal los van de grond kon ik de correctie voor een groot deel weglaten. Niet veel hoger geweest dan 10 cm, maar toch behoorlijk billenknijpen :D

Nu ik toch de aandacht heb, ik merkte net ( voor zover een beginner IETS kan merken ) dat de heli automatisch linksom roteert in de lucht, voordat ik de trim volledig kon aanpassen was mijn batterij helaas leeg. Natuurlijk kan dit opgelost worden met wat trimmen, maar wat is precies de meerwaarde van een Head Lock gyro, is dit alleen voor beginners of blijft dit handig ?

( gebruik trouwens HeliSimRC www.marksfiles.net. HeliX blijkt wel de "afwijking" te hebben. Beiden gratis )

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou er gewoon 4 ballen onder maken
De Belt -cp is een lastige machine.
Als je die onder controle hebt kun je ook de meeste andere machines vliegen.
Dat hij naar links trekt dat klopt.
Je moet rechts rol tegensturen bij het opstijgen.
Als die een een halvemeter boven de grond vlieg moet het niet meer nodig zijn.
Mocht je hem niet onder controle kunnen houden probeer dan met de knuppel tegen te sturen met tikjes.
Zo zie je snel wanneer je de verkeerde kant op tikt.

Succes
Roel

Koop die 35$ heli bij hobbycity in HK die is stabieler

Ik heb er inderdaad een trainingskruis onder gehangen ( de eerste dag al ). k ging er al vanuit dat dit een behoorlijk uitdaging ging zijn. Inmiddels wel een HH gyro geinstalleerd en dat maakt een boel uit.
Thanks!

Uiteraard wel goed om te oefenen met trainingskruis.
Persoonlijk vond ik het lastiger vliegen dan zonder kruis.
Veel te veel trilling en onbalans dat ik niks anders kon dan alleen maar corrigeren.
Toen ik het kruis er eenmaal afhaalde was ik zoveel beter in het hooveren :)

Dat was overigens met m'n Falcon.
Op de Rex600 heb ik nooit een kruis gehad ;)

Back