Opsturen zonder feitelijke bestelling

Ik heb te maken met een dealer die mij iets gaat opsturen zonder dat ik definitief besteld heb . Dwz ik heb geen voorschot gegeven en zelfs niet volledig bevestigd dat ik ging aankopen.
Blijkbaar heb ik in zijn shop iets in de winkelwagen gestopt en uit het oog verloren .
Vandaag een mail gekregen dat hij die bestelling opstuurt en met tracking nr en al :confused:
Is dit wettelijk. Nogal nare situatie.
 
pakket weigeren bij aankomst lijkt mij afdoende.

zolang jij niet tot een bevestiging hebt doorgeklikt is het geen order.
 
Gisteren nog eens besproken met mijn vrouw en zij zegt ook gewoon weigeren.
Het rare is ook als je feitelijk besteld hebt , dan sturen ze toch een factuur via email ook . Heb ik ook niet gekregen . :confused:
Het rare is (k'ga geen namen noemen) is dat het geen kleine internetdealer is .
 
Gewoon aannemen kan toch ? zolang je geen betaling oid ontvangt lijkt er mij niks aan de hand. Op moment dat je een factuur erbij krijgt kun je altijd nog terug sturen.
 
Weigeren aan de deur en niet aannemen. Sommige webshops werken met een lost cart systeem dit houd in dat alle niet afgerekende winkelwagentjes onthouden blijven veel ondernemers gebruiken dit vervolgens om mensen er op te attenderen dat er nog goederen in hun wagentje zitten en sturen je een e-mail zo proberen ze de verkoop van producten te bevorderen, het lijkt erop dat deze firma de optie ergens anders voor gebruikt het kan ook zijn dat de ondernemer zijn software pakket niet goed begrijpt en deze optie verkeerd gebruikt cq toepast.
 
Alvast bedankt voor de tips . t'Is geen leuke situatie . Hoe meer info hoe beter ik gewapend ben tegen zulke onfrisse praktijken . Doe nocthans al 3 a 4 jaar inkopen via internet :confused: Maar nog nooit bij deze "handelaar" .
 
Nouja, het hoeven natuurlijk niet per direct duistere praktijken te zijn. Er kan ook gewoon een foutje zijn gebeurd. Ik zou in eerste instantie gewoon contact opnemen met de handelaar, eerst samen proberen een oplossing te vinden.
 
Verdorie zeg , kom dat tegen . Nu heb ik onlangs iets besteld op ebay en blijkt dat die ebay store diezelfde is waar mijn "andere bestelling" nog stond. Misverstand komt door 2 verschillende namen voor dezelfde verkoper .
Daarmee is het opgelost en gelukkig want die "andere" bestelling ging over 2000$ . Hoe dom kan een mens zijn :hammer:
Toch wil ik iedereen bedanken voor de positieve respons en tips . Wie weet sta ik ooit toch wel eens voor een feit .:confused:
Weer verder met de hobby LOL :cool:
 
Om te weigeren moet je wel thuis zijn ;) anders bezorgen ze het bij de buren.

Geen zorgen om maken, je hebt niks betaald en normaal gesproken wordt er dan ook niet verstuurt. (tenzij je acceptgiro hebt aangevinkt)
 
Wettelijk (Europees geregeld) is het zo dat je deze bestelling gewoonweg in ontvangst kunt nemen. Je hebt geen effectieve bestelling geplaatst, dus is er geen overeenkomst gesloten. Meer nog: je bent niet verplicht om deze bestelling terug te sturen naar de verkoper! Fout geleverde bestellingen door een handelaar mag je gewoonweg houden.

Als je dus de zending accepteert, kan de handelaar je absoluut niet verplichten tot betaling omdat jullie geen overeenkomst hebben gesloten. Dat zij het pakket nu toch opsturen is hun fout en daar hoef jij dus niet verantwoordelijk voor te zijn.

EDIT: Of jij dat ethisch te verantwoorden vindt is natuurlijk iets anders. Wettelijk ben je in orde als je het doet, maar ethisch is het wellicht een ander verhaal. :)
 
Er mag in de algemene voorwaarden staan wat je wilt. Dit is Europees dwingend recht. Elke algemene voorwaarde die gesteld wordt door een winkel die afwijkt van die Europese normen is nietig en kan voor niet geschreven gehouden worden. Met andere woorden: compleet irrelevant dus. De algemene voorwaarden moeten 100% conform Europees recht zijn. Daarvan afwijken heeft geen zin.
 
Niet geheel, er is een mogelijkheid om de algemene voorwaarde aanpassen aan de situatie van bv webwinkel mits binnen de wet ...

KvK: De webwinkel

Nu wil dat niet zeggen dat de verkopende partij zich hierin schuldig heeft gemaakt , netzoals de koper , er zijn ook nog andere zaken waarin bv men binnen 14 dagen van de verkoop kan afzien, of bv als de bestelling nog niet is bevestigd door de verkoper, de koper kosteloos de bestelling kan annuleren , daarin kan men dus , zelf bepalingen zetten in de algemene voorwaarden.

Neemt niet weg dat in dit geval de ontvanger (ts) in zijn recht staat, om de spullen niet te accepteren en te retourneren...
Hoewel dit wel een éénzijdig verhaal is , en de verkopende partij niet gehoord wordt ......
 
De Europese Commissie ging ervan uit dat de verkopende partij überhaupt niet gehoord diende te worden. Het gaat hier immers om beschermingswetgeving (zeer socialistisch, weinig liberaal natuurlijk) in hoofde van de consument, de "zwakkere partij". De verkopers worden middels deze wetgeving natuurlijk zwaar onder druk gezet.

En mbt die "webwinkel", dat is precies waar het hier ook over gaat. Van zodra er een verkoop wordt gesloten "op afstand", dus buiten de normale verkoopruimte, dan zal dit regime van "verkoop op afstand" gelden.

Dat gold oospronkelijk vooral voor verkopen aan de voordeur door vertegenwoordigers, omdat consumenten dan makkelijker een product aangesmeerd kunnen worden. Die wetgeving is later ook van toepassing geworden op webwinkels, omdat daar ook sprake is van een verkoop buiten de normale verkoopruimte.

Binnen de lijnen van "webwinkel" heb je nog maar heel weinig beweginsvrijheid en wordt het de verkopers eigenlijk toch wel moeilijk gemaakt de laatste jaren. Maar ja, zo is het nu eenmaal.

NB: Verkopen tijdens beurzen vallen overigens niet onder deze wetgeving, ook al is er sprake van een verkoop op afstand. Dat is de enige uitzondering.
 
Afwijken mag, maar alleen als het in voordeel van de klant is.

Bijvoorbeeld Europees recht bepaalt een retourrecht van 14 dagen voor koop op afstand, en 7 dagen voor directe verkoop, maar een winkel mag dat oprekken. (IKEA bijvoorbeeld tot 90 dagen).

Overigens goed te zien dat e.e.a. zichzelf heeft opgelost.

En ik heb het (als winkelier zijnde) ook een keer gehad: Een iDeal betaling was afgeketst, maar het destijds nieuwe softwaresysteem gaf dan wel een bestelling door (enkel geen factuur). Dus in mijn enthousiasme goederen verstuurd.
Mijn geluk was dat de klant de volgende dag dezelfde bestelling nogmaals deed, en nu lukte de betaling wel. Klant had dus een supersnelle levering...
 
Back
Top