Optimale start

Kan iemand iets vertellen over hoe een optimale start eruit ziet? De verschillende filmpjes op YouTube laten zien hoe de Discus Launch beweging zou moeten lopen. Ik ben meer benieuwd hoe jullie wedstrijdvliegers een optimale start beschrijven: moet deze vlak of juist steil zijn? Daarnaast ben ik benieuwd hoe de roerstanden in deze fase zijn. Heeft ieder een aparte programmering of is een soort gemeenschappelijke deler?

Veel vragen, dus hopelijk kunnen jullie hulp bieden!

Groeten,

Brian

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgend jaar worden, zoals tijdens de vergadering F3K besproken is, clinics georganiseerd. Vaste prik is overigens op terlet vliegen voor/in de winter.

Als je een beetje kunt sturen advies ik je om NK's mee te doen. Laagdrempelig en super leerzaam en natuurlijk gezellig.

Ik probeer te slingeren zoals Jun C. Zie youtube: slow-mo DLG launch.

Een fimpje van je zelf op het forum te zetten met bijvoorbeeld Ubersense app opname levert vast en zeker verbeterpunten.

Laatst bewerkt:
Heej Brian,

Het is ook een beetje persoonlijk en afhankelijk van weersomstandigheden. Ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld erg lastig als mijn kist precies boven mij uitkomt, omdat ik het dan moeilijk vindt om de pitch te zien en dan alsnog hoogte verlies. Dus probeer ik altijd een beetje voor mij uit te komen zodat ik kan zien hoe hij in de lucht hangt.
Alex bijvoorbeeld heeft in zijn preset vrij heftig veel up ingeprogrameerd zodat zijn kist vlak na de start bijna recht omhoog gaat. Dat lijkt niet erg efficient, maar hij gooit erg hoog. Hij komt wel vrij recht boven zichzelf uit, maar daar heeft hij blijkbaar geen problemen mee.
Als er veel wind is zet ik mijn up bij de preset iets terug zodat hij wat verder de wind insteekt. Als de bel achter mij zit, dus windafwaarts, dan hou ik mijn preset langer ingedrukt en maak een halve rol bovenin zodat ik recht naar de bel vlieg.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe je gooit en hoeveel preset je gebruiken wilt, als je maar zo hoog mogelijk uitkomt, zodat je genoeg tijd hebt om te zoeken naar een goeie bel.
Dus gewoon veel oefenen en spelen met presets maar ook je flapstand in de speedfase.

Hopelijk is er dit jaar nog een dag op Terlet om te vliegen, kom dan ook, daar leer je echt het meeste van!

Succes met oefenen.

De vraag die je stelt is eigenlijk best complex. Sowieso heeft elke DLG piloot zijn eigen voorkeuren, instellingen en ideeën. Daarnaast heeft ook elke kist zo z'n eigenschappen. Maar, als beginnend DLG-er zal ik proberen uit te leggen hoe het mij is verteld, en volgens deze principes probeer ik steeds iets betere starts te krijgen. Ik hoop ook vooral dat als ik er naast zit, dat "men" dat dan ook zal zeggen hier.

De start bestaat uit 4 fases. De eerste fase is direct na je worp, er vanuit gaande dat je de kist "vlak" weg gooit, laat je de kist met een hoge snelheid los in de richting die jij wilt. De tweede fase is het bochtje omhoog, zodanig dat je kist ergens onder een hoek tussen 45 en 85 graden omhoog gaat. De derde fase is de fase waarbij de kist met zo min mogelijk weerstand onder die hoek blijft klimmen, totdat hij bijna stil valt. De vierde fase tenslotte is het moment waarbij je nog net genoeg snelheid hebt om de kist weer horizontaal vlak te leggen, zodanig dat hij niet stil valt en nog netjes blijft vliegen.

Over het algemeen heeft men in de 1e fase de ailerons allebei een beetje omhoog staan, de "speedstand". Door je zender goed in te stellen kun je er voor zorgen dat je, bijvoorbeeld door het indrukken van een knop op je zender, een heel klein beetje up geeft, waardoor de 2e fase, de bocht omhoog, bijna meteen na het loslaten ingezet wordt. Op het moment dat je kist omhoog gaat onder de hoek die jij wilt of prettig vindt, zorg je ervoor dat dat kleine beetje "up" weer weg is, en zit je dus in de 3e fase, de klim. Hierbij moeten alle stuurvlakken zodanig staan dat de kist met zo min mogelijk weerstand onder dezelfde hoek gewoon rechtdoor, zo hoog mogelijk klimt. Ik vind een hoek van een graad of 75 - 80 zelf het prettigst, omdat ik dan goed de stand van de kist in de lucht kan volgen. In theorie kom je natuurlijk het hoogst als hij onder een hoek van 90 graden recht omhoog gaat, maar nogmaals, dat is voor iedereen anders. Ik heb altijd het gevoel dat de kist niet meer vliegt of zo als hij recht omhoog gaat. Dan, als laatste, geeft je op het juiste moment net voor de kist stil valt, weer "down" zodat je de kist vlak legt. Als je dat op het goede moment doet, heeft de kist net genoeg snelheid om nog te blijven vliegen, ben je te laat valt je kist eerst weer een paar meter naar beneden. Zonde natuurlijk. Ben je te vroeg dan vlieg je nog relatief snel, terwijl je die snelheid eigenlijk in hoogte om had willen zetten.

Ben je eenmaal boven en ligt de kist vlak, is het zoeken naar thermiek. Veel mensen, ook ik, doen dat in de cruise-stand, waarbij de ailerons allebei heel iets omlaag staan. Beetje afhankelijk van de kist. Bij mijn Tantalus 8 is het een mm. of twee. Vind je eenmaal thermiek, kun je nog iets meer "spoileren" door de ailerons nog een of twee mm. verder omlaag te zetten, in de thermiekstand. Hierdoor krijgt de vleugel iets meer lift maar gaat langzamer vliegen. Lekker in die bel omhoog circelen dus !

Ik vlieg zelf met een Spektrum DX8, waarbij ik de bindknop en gearknop heb omgewisseld, hierdoor kan ik bij de start heel makkelijk op de bind-knop drukken, die ik zodanig heb gemixt dat hij een heel klein beetje up geeft, voor het "bochtje omhoog". Vervolgens, als de kist omhoog gaat in de hoek die ik wil, laat ik de knop weer los. Boven aangekomen kan ik overschakelen naar de "cruise" of "thermiek" stand met de 3-standen schakelaar links op mijn zender.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als een indicatie. Zo werkt het bij mij goed in elk geval. En nogmaals, elke kist is anders, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, dus je zult ook een deel gewoon uit moeten vogelen door te proberen wat voor jou het beste werkt.

Last-but-not-least, ben ik het helemaal met Dwarswind eens, kom vooral naar de F3K wedstrijden en meetings, goed dit forum in de gaten houden dus. De sfeer is er echt prima en je leert er in 1 middag meer dan wat je zelf met een maand of twee alleen vliegen nog niet leert. Doen dus !

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden mannen! Vanavond heeft de RAM3 een plaatsje in de romp gevonden. Meten is weten tenslotte. Ik ga jullie adviezen proberen. De verende schakelaar welke als preset gebruikt kan worden zit nu nog aan de verkeerde kant. Ik heb wel een launchmode, maar dit is een 2 standen schakelaar. Deze gaat van launch naar normaal en mist dus een mogelijkheid om kort wat kleppen te zetten in de eerste fase. Ik moet nog maar eens nadenken hoe ik dit ga op lossen. Mocht er inderdaad een clinic zijn binnenkort dan probeer daar bij te zijn.[emoji106]

Ik heb gister met Huey staan zwiepen en de hele middag mn start geoefend met de Niobe. Met name de laatste fase wanneer jem plat leg :D Ik heb er weer een paar meters bijgesnoept door de niobe veel langer te laten doorgaan en net voor de vaart er helemaal uit is vlak te leggen. Best gek gezicht en even wennen , want de kist hangt net voor platleggen bijna rechtop en bijna zonder vaart in de lucht.

De tapejes over de aileron gaps maken overigens een behoorlijk verschil, vooral tijdens werpen (minder woosh dus winst) , en in de cruisetstand kan ik langzamer vliegen zonder dat dit ten koste van hoogte gaat.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook net begonnen met DLG en heb tot nu toe gegooid zonder schakelaar. Niet doen! Hierdoor ben ik teveel naar boven gaan gooien.
Je moet rechtuit gooien en het toestel moet zelf door zijn snelheid omhoog gaan (d.m.v. de elevator).

Gisteren heb ik voor het eerst met mijn nieuwe zender gevlogen (Frsky Taranis).
Ik heb daarop een momentschakelaar (ook naar links moeten verplaatsen) die ik tijdens het gooien omhoog kan houden.
Deze zet de zender in een andere flight-mode.

In die flight-mode gaan beide ailerons omhoog staan waardoor de vleugels meer door de lucht snijden dan dat er lift gegenereerd wordt. Hierdoor verliest hij minder van de startsnelheid. De elevator moet dan omhoog om dat te compenseren en daarbij nog eens extra om ervoor te zorgen dat het toestel omhoog gaat...
Als je alleen de ailerons omhoog zet zal die gaan duiken!!

Die flightmode heeft een eigen trim en je kunt dus zo de hoek bijstellen.
Door de hogere snelheid van het werpen krijgt de peg extra invloed op het toestel en dit wordt dan gecompenseerd door wat rudder naar rechts te geven...

Een schakelaar loslaten "vergeet" je niet...
Vandaar de momentschakelaar...

Na een aantal worpen heb je zo een goede instelling gevonden....

Er komt nog veel meer bij kijken, maar dat komt later (ook voor mij).

Laatst bewerkt:
Preset is een mooi iets, maar is in mijn ogen niet noodzakelijk om een mooie en goede worp te maken.
Binnenkort zal er wel wat info verschijnen over de wintermeeting op Terlet, als je kans ziet daar naar toe te komen zullen je veel dingen duidelijk worden.
Informatie over de ''echte'' clinics zal hopelijk binnenkort op de f3k.nl site staan.

Preset is een mooi iets, maar is in mijn ogen niet noodzakelijk om een mooie en goede worp te maken.
Ik weet nu niet hoe ik dit moet lezen en als drager van de rode lantaarn geloof ik alles wat jullie schrijven. Zeker van de toppers.

Op mijn vliegclub is er niemand met een DLG. En door mijn korte vluchten krijg ik regelmatig "de tip" om er een motortje op te zetten... ;-)
Ik gooide mijn toestel dus ook zonder enige preset en dus ook wat omhoog. In Bergeijk zag ik voor het eerst echte DLG'ers in actie en vroeg aan Frans of hij mijn toestel eens wilde gooien.
Hij ging als een speer maar dan ook bijna rechtuit. Vlug gaf ik nog wat elevator zodat het toestel toch nog wat hoogte verkreeg.

Ik had net het gevoel dat ik nu op de goede weg was, maar nu weer wat onzeker...

Wat Vincent denk ik bedoelt is dat een pre-set op hoogte natuurlijk heel goed is! Maar probeer nog niet presets op richting etc te gebruiken! Dan ben je een minder goede worp aan het corrigeren!
Dus probeer rustig en netjes recht en vlak te gooien! En de pre-set allen voor up gebruiken. Voer de snelheid rustig op maar blijf netjes gooien! Als je staks 60 meter gooit en een tikkie rechts geeft in de lauche zal je daar niemand over horen! Maar probeer niet nu al te corrigeren voor techniek die je nog aan het ontwikkelen ben!

Quote Frater: Zeker van de toppers.

Wel leuk Vincent! Je wint een keer en je bent meteen een topper!!! Gefeliciteerd

Check, mee eens...ik maak voor de niobe geen gebruik van presets - per fase, tenminste..... Ik gebruik startstand, cruise en thermal. En starten is ook je werptechniek aanpassen aan de kist....dus niet alles wegprogrammeren omdat het zo makkelijk is. Ik werp nu mn niobe met roeren op 0, en dat werkt nu goed 45 meter gemiddeld en das hoog met een mini.

ik werp 45 graden omhoog, en met de laatste helft gaat de niobe vanuit zichzelf naar 90 graden , en snelheid eruit......dan ; hop plat .. en gelijk op cruise. Steken is weer terug naar startstand.

Als ik mn werptechniek op orde heb....de komende maanden...zit ik op 50 meter...en daarmee ga ik die blauwe lantaarn halen ;-)

Laatst bewerkt:
Wat Vincent denk ik bedoelt is dat een pre-set op hoogte natuurlijk heel goed is! Maar probeer nog niet presets op richting etc te gebruiken! Dan ben je een minder goede worp aan het corrigeren!

O.K. ik haal die van richting er weer uit...
Bedankt voor die tip. Ik wil inderdaad geen verkeerde dingen aanleren.

Gisteren voor het eerst met enige preset geworpen.
Voorheen dus ook geen preset op hoogte waardoor ik omhoog ben gaan gooien. Nu gooi ik al wat rechter...

Wel jammer dat mijn vario tijdens het inbouwen een keer wat klem zat. Hij registreerde toen 390 meter en dat was dus opgeslagen als mijn hoogste worp. ;-)
Het werpen begint op darten te lijken.
Na elke worp hoor je de score...

Bij mijn eerste worp met extra up op elevator ging die recht omhoog...
Met trim weer bijgesteld..
Daarna ging het goed..

De Taranis en ik beginnen al een beetje van elkaar te houden dus het instellen gaat nu al wat vlotter.

Ik moest ook het omhoog gooien afleren! Probeer een paar keer soepel te gooien zonder kracht (20 meter hoog). Zorg dat je steeds mooi naar de horizon gooit, ook met de uitzwaai van je hand! Als dat lekker gaat ga je langzaam gas geven! Als je een paar keer een slechte worp heb (grote slinger) of rollen dan weer iets rustiger tot dat je tevreden bent. En dan weer opvoeren.

Bescheiden hoogte

Met de RAM3 aan boord weet ik hoe hoog ( of eigenlijk hoe laag) de huidige starthoogte is. Laten we het er maar op houden dat het alleen maar beter kan gaan
full

Niks mis mee Brian!!! En je zit toch steeds op een krap minuutje! Dus je kist vliegt volgens mij erg goed!!!

Dit waren eigenlijk alleen maar startjes Niels. Dus na de start direct weer landen. Als je alleen staat weet heb je geen referentie dus je weet nooit of het goed gaat. Ik denk dat ik vanaf deze hoogte ca 1,5 minuut zou kunnen vliegen. Zondagmiddag lukte het een aantal keren wel om vanaf deze hoogte weg te komen. Het zoekgebied is met deze hoogte echter wel zeer beperkt. Nog maar meer oefenen dus. Maar ik ben wel erg blij met het eind bouwresultaat. Dat was ook een van de gewenste doelstellingen. Binnenkort maar weer eens een meeting plannen Niels[emoji6]

Grappig idd;) 100% en toch 2e worden, da's pas echte tantalus-stijl, niet?wat het werpen betreft heb ik voor mezelf 3 dingen die me hebben geholpen naar fijne starthoogtes..
1. draai zo snel mogelijk ipv zo hard mogelijk.
2.gooi je dlg niet, maar laat 'm uit je vingers ''glippen'',je vingertoppen niet te ver om de werpstift heenkrullen is belangrijk.
3. houd je werparm gestrekt en wijs na.
Ik vlieg nu 3 jaar dlg, na veel oefenen ben ik van ongeveer 25 meter naar 60 meter gegaan. In mijn geval zonder preset op het hoogte roer of rudder. Ik heb wel's met preset gegooid maar kon niet direct winst in de hoogte waarnemen, ook geen verlies trouwens..het feit dat er meerdere schakelaars/knoppen bediend dienen te worden met preset, gaf voor mij de doorslag om t niet te gebruiken, ik houd het liever simpel;)

Ik hoop dat jullie wat hebben aan de info!
Quote Frater: Zeker van de toppers.

Wel leuk Vincent! Je wint een keer en je bent meteen een topper!!! Gefeliciteerd

Grappig idd;) 100% en toch 2e worden, da's pas echte tantalus-stijl, niet?wat het werpen betreft heb ik voor mezelf 3 dingen die me hebben geholpen naar fijne starthoogtes..
1. draai zo snel mogelijk ipv zo hard mogelijk.
2.gooi je dlg niet, maar laat 'm uit je vingers ''glippen'',je vingertoppen niet te ver om de werpstift heenkrullen is belangrijk.
3. houd je werparm gestrekt en wijs na.
Ik vlieg nu 3 jaar dlg, na veel oefenen ben ik van ongeveer 25 meter naar 60 meter gegaan. In mijn geval zonder preset op het hoogte roer of rudder. Ik heb wel's met preset gegooid maar kon niet direct winst in de hoogte waarnemen, ook geen verlies trouwens..het feit dat er meerdere schakelaars/knoppen bediend dienen te worden met preset, gaf voor mij de doorslag om t niet te gebruiken, ik houd het liever simpel;)

Ik hoop dat jullie wat hebben aan de info!

Zeker! vooral 1 is waar ik nu mee bezig ben en waar ik merk nog veel te kunnen winnen.

Back