Opvoeren van Robbe San Diego

Discussie in 'Speedboten' gestart door Friso, 30 jul 2007.

  1. Friso

    Friso Guest

    Hoi,

    Mijn vader heeft al enige tijd een Robbe San Diego staan, waar we vrij weinig mee doen! Nu willen we de boot is wat harder laten gaan, dus komen er nieuwe motoren in! Maar ik weet alleen niet wat voorn regelaar ik bij 2 graupner 700 motoren, welke weten we nog niet.

    Heeft er iemand hier suggesties wat een goede set-up is om deze boot een redelijke snelheid te geven!?


    Alvast bedankt,

    Friso
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Friso,

    De San Diego wordt aangedreven door twee 700 motoren op 8 cellen, dit is een vrij tamme geschiedenis, als je de motoren op 10 cellen laat lopen, komt er al meer schot in.

    Afhankelijk van welke 700 motor er gemonteerd is, zul je waterkoeling moeten toepassen om de boel niet te heet te laten worden.

    In de Mono 2 (wedstrijdklasse) draaien de 700 motoren op 12 cellen (in de Duitse S-14 zelfs op 14 cellen), watergekoeld uiteraard en deze boten halen met één motor snelheden van (ver) boven de 50 Km/h.

    In de San Diego is dit af te raden omdat de koppelingen in de sturende aandrijvingen hier niet tegen bestand zijn, de slijtage is enorm.
    Ook zal het vaarbeeld van zo'n zware boot er niet op vooruit gaan.

    Per motor moet je minstens een regelaar met 35-40 A continue vermogen rekenen, liever meer, dan heb je wat reserve.
    Worden beide motoren door één regelaar 'behandeld', dan moet de regelaar minstens het dubbele aankunnen.

    Andere motoren (welke?) is dus niet direct noodzakelijk, méér cellen levert waarschijnlijk méér op.

    Groeten, Jan.
     
  3. Friso

    Friso Guest

    Hoi Jan,

    Bedankt!

    Andere Motoren zijn wel noodzakelijk aangezien wij nu 2 speed 500 motoren er in hebben liggen!

    Heeft u mischien tips welke regelaar/welke motoren/ welke accu's benodigd zijn?

    De boot hoeft niet super hard. 25-35 kmph is hard zat!

    Ik zou het wel graag houden bij een regelaar! (ik zat zelf te denken aan de robbe 540r maar die kan niet genoeg ampere aan volgens mij?)

    Groeten,
    Friso
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Friso,

    Als motoren kun je de Graupner 700 8,4V nemen.

    Props: 42 - 45K van Graupner

    Regelaar zoiets: http://modellbau-regler.de/xtcommer...W-Opto.html&XTCsid=8g9cpa3gftde8nj0vaqbjouh86

    Probeer het eerst op de acht cellen, die je nu hebt, denk er wel aan, dat de cellen niet al te oud mogen zijn, anders wordt je vaartijd zo kort...
    Waarschijnlijk zul je er niet omheen kunnen nieuwe cellen aan te schaffen.

    Persoonlijk zou ik met de hele handel langsgaan bij de 2Brothers-RC in Bussum, die weten van de hoed en de rand.

    Groeten, Jan.
     
  5. Friso

    Friso Guest

    Hoi Jan,

    Ja 2 brothers is ook waar ik steeds alles op zoek.

    Maar Ik heb momenteel 2x 6v 3Ampere Lood accu's in de boot liggen, dat is zeker af te raden?

    Is die regelaar die je net aan gaf ook ergens te koop in nederland, Of is het ook gewoon mogelijk een robbe 570 te nemen?

    Groeten,
    Friso
     
  6. miccim

    miccim

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    492
    Locatie:
    127.0.0.1
    Yep, loodaccu's zijn inderdaad af te raden voor deze toepassing. Normaliter worden hiervoor NiMH (Nikkel MetaalHybride) accu's gebruikt. Dit zijn moderne en robuuste accu's welke veel stroom kunnen leveren. Accu's kun je kant en klaar kopen of zelf samenstellen uit losse (dezelfde) cellen.
     
  7. Friso

    Friso Guest

    Oke,

    Hoeveel cellen raaden jullie aan??

    Groeten,
    Friso
     
  8. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    8cellen per motor..

    dus niet bijde motoren op 1 accu zetten (ja dat is ook mogelijk)

    en als je een beetje lange vaartijd er bij wilt zet je 2 keer 8 cellen paralel per motor..

    greetz jaimy
     
  9. Friso

    Friso Guest

    We hebben ingekocht.

    Niet volgens de planning maar het komt wel goed denk ik... 2brothers zei in iig van wel!

    ons boodschappen lijstje

    2x robbe navy control 535R

    2x graupner speed 700 turbo bb 12v

    Watercooling setje

    2brothers vertelde ons dat 2x 7 cell accu's prima werken, en meer zou slecht zijn aangezien wij ze in een serie zetten!
     
  10. jaimy

    jaimy

    Lid geworden:
    22 okt 2003
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    amsterdam
    14 cellen per motor en in z'n zware boot gaat regellaars en motoren verbranden..
    8 a 10 cellen per motor was een betere optie geweest..

    die 535r regellaars ga je zo uitfikken op 14 cellen

    greetz jaimy
     
  11. Leonhearth

    Leonhearth Guest

    Ik ben momenteel ook aan het rond kijken voor een Robbe San Diego.
    Een Yacht is gewoon super cool. Ik woon in Vlissingen , hier worden ook Yachten gebouwd van 25 tot 60 miljoen :D

    Alleen was ik er nog niet achter of er bij deze boot al een regelaar zat. voor de motoren. Nu jullie het toch over opvoeren hebben.

    Ik zou hem dan idd ook zeker wel rond de 40 a 50kmph willen laten gaan.
    Maar zijn er ook regelaar die 2 borsteloze motoren aan kunnen?

    Ik heb wel even rond gekeken , net al traxxas heeft bv, helemooie regelaars. Maar ik had ook ergenst gelezen dat auto motoren niet geschikt waren voor boten , maar waar zit dat verschil in.

    ik wil corrally 6c NiHM 3600Mah gebruiken , die gebruik ik nu ook in mijn slash. ( worden vervangen voor geheugen lozen Nihm's scheeld echt een boel power ! ) :D

    Alvast bedankt en succ6 met het opvoeren .
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Leon,

    40-50 km/h met een schaaljacht?

    Het is geen romp, die geschikt is om te planeren, zo'n verhoudingsgewijs smalle romp vaar je, met de motorisering, die daarvoor nodig is, gewoon om...

    Autoregelaars zijn niet berekend op de constante stroom, die ze in een boot moeten leveren, meestal wordt de boel te heet en schakelt de regelaar thermisch af, of de boel fikt af.

    Een héél blijvende oplossing, is om twee regelaars te gebruiken en die eventueel via een mix functie op je zender via de linker knuppel aan te sturen.
    Brushless regelaars, die fijngevoelig vóór en achteruit kunnen regelen, zijn over het algemeen prijzig, evenals de motoren, die meerpolig moeten zijn en deellastvast.

    Ik zou gewoon borstelmotoren gebruiken, die krijgen de boot ook gemakkelijk en véél goedkoper op rompsnelheid.

    Groeten, Jan.
     
  13. Leonhearth

    Leonhearth Guest

    Heej

    Oke dus eigenlijk waar het opneer komt is de hoeveelheid Amp die ze contenu aan moeten kunnen.

    Ik heb nu een Traxxas slash, met een 13,5T brushless LRP. maar over de straat slipt hij niet zo door, maar op het strand kan hij idd erg warm worden. van wegen het door slippen. ,Maar mijn regelaar kan meer aan dan de motor die er aan hangt, ik geloof dat het een 9,5t regelaar is.
    ik heb nu maar 1 fan. die hangt op de regelaar ,maar hij kan zowel de motor als de regelaar lekker koel houden.

    zo is de 2 motor regeleaar van traxxas , brushless voor 2 zware motoren die ook na mijn idee best een hogo Amp handeling hebben. komt van modellen als de Revo en Maxx

    EVX-2 SPECIFICATIONSInput voltage:6-14 cells (7.2 to 16.8 volts DC)Case Size:2.27”W x 2”D x 1.05”HWeight:3.6 ouncesMotor Limit (540 size):10-turnsMotor Limit (550 size):12-turnsOn-Resistance (@Trans)–FWD/REV:0.004 / 0.004 OhmRated Current–FWD/REV:180 amps / 180 ampsBraking Current:360 ampsContinuous Current 30 AmpsReverse Delay:NoneBEC Voltage:6.0 volts DCBEC Current:2.5 ampsPWM Frequency:1700 HzThermal Protection:Thermal shutdownProfile selection:Sport Mode:100% fwd, 100% brakes, 100% revRace Mode:100% fwd, 100% brakes, no rev.Training Mode:50% fwd, 100% brakes, 50% rev.Single-button setup:Yes, Traxxas EZ-Set®

    In combinatie met NiHM ipv Lipo ( vind ik nog steeds enge accu's)

    of deze TRAXXAS - Accessories - EVX-2 Marine ESC

    een special Marine dual motor regelaar !
    kweetnie of 30A genoeg is ,voor een boot.

    maar een andere optie zoals je zelf al zei, 2x een brushless regelaar , en dan via een splitter door linken naar de receiverbox. Maar werk dat ! (lijkt mij wel , maar moet alleen niet 2x power naar de receiver :D
     
  14. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

    Zoals Jan al zei en wat er bij vele auto gebruikers niet willen of kunne begrijpen is dat de ampères die in een boot omgaan vele malen hoger zijn dan in een auto waardoor auto regelaars totaal ongeschikt zijn voor boten evenals de motoren die gewoon te weinig power leveren om een boot op snelheid te brengen.

    Stop er toch gewoon 2 graupner speed 700 turbo 8,4v in en elk op 10 cel nimh of 3s lipo en 60amp regelaartje dan zul je daar nog lang plezier van hebben.


    Michiel.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Leon,

    De Traxxas EVX marine is gewoon een autoregelaar met een waterkoelinkje erop gemonteerd.
    Zolang je binnen de specs blijft (30 A continue) zal het wel werken, maar ik vind 'm vooral erg duur...
    (Die 180A is een theoretische waarde van de fabrikant van de gebruikte fets en is überlulkoek om indruk te maken op de klant)

    Voor een boot als de San Diego zal het werken, als je bij 550 - 600 motoren blijft (vanwege de 12T limiet), een 700 motor heeft iets van 9 -10 turns en dus een aanloopstroom, waar de Traxxas in zal blijven, zeker als het hard moet gaan met twee van deze motoren...

    Groeten, Jan.
     
  16. Leonhearth

    Leonhearth Guest

    Nou in iedergeval bedankt ,

    nu weet ik dat als ik me bouw pakket ga halen ,
    dat ik voor de prijs van zo'n dure auto set ( die niet eens werkt op een boot) te vervangen voor gelijk een paar extra motoren en een robbe regelaar.

    evt water koeling voor de motoren, gaan ze nog langer mee lijkt mij.
    thx.

    Nu moet ik eerst nog gaan sparen. :D maar dan weet ik het alvast.
    net als de zwakke koppelingen op de san diego.

    Als me TT-01 niet verkoopt , ga ik er een trailer van maken voor me Slash. trekt die me bootje voort over het strand enzo :D
     
  17. Silverlit

    Silverlit

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    384
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ziet er altijd mooi uit zo'n trailer ;).
    Succes met het inbouwen van de motor's en met de verkoop van je tt-01.

    gegroet.
     
  18. Leonhearth

    Leonhearth Guest

    ik heb alleen een vraag , is de robbe san diego ook op een echt boot gebaseerd , ik neem aan van wel.

    Maar hoe heet die boot.?
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.683
    Locatie:
    Sneek
    De robbe site : robbe Modellsport Deutschland
    heeft het over:
    Vorbildähnlicher Nachbau einer Mega- Yacht im Maßstab 1:25.

    Losjes gebaseerd op een Mega jacht, niet een specifiek model dus...

    Groeten, Jan.
     
  20. Luuc Alarm

    Luuc Alarm

    Lid geworden:
    26 feb 2021
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Waddinxveen
    Goede morgen.
    Ik ben op zoek naar de bouwdoos SAN Diego megajacht.
    Is hij nog ergens te koop, of zou hij weer komen?
    Kan hem nu nergens te koop vinden.
     

Deel Deze Pagina