Opvolger Cirrus.

Discussie in 'F5J' gestart door Superior, 5 mrt 2013.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
  2. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ziet er inderdaad goed uit want ik had hem besteld en vandaag binnen gekregen. Kosten (direct bij Reichard) ca 355 Euro incl. verzendkosten. Dat is de kist zeker waard. Leeggewicht van 1200 gram klopt. Het rompvoorstuk is gelijk aan de (langste versie van de) Cirrus. Op de foto's op de Reichard-site lijkt de romp aan de achterzijde anders en uit 1 stuk gemaakt (alles zwart), maar dat is in de praktijk niet zo. Kielvlak, stabilodrager en de onderste skeg (waarin de elevatorservo is gedacht) zijn losse, op de staartboom te lijmen, stukken.
    Vleugelprofiel is anders dan bij de Cirrus: AG26-AG27. Dat is dus vrij dun.
    Ik heb besloten eerst alleen de vleugel te gebruiken op mijn eigenbouw romp. Ik zal binnenkort een paar fotootjes posten.
    Juun
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Zijn er al bouw vorderingen van je Mandarin, of misschien al mee gevlogen??
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Adrie,

    Ik heb de vleugel inmiddels af. Zit zoals gemeld op mijn eigenbouw romp. Eerste vlucht staat voor maandag op het programma. Ik hoop daarna tijd te vinden om de ervaringen hier te melden. Beetje stress hier om alles op tijd klaar te krijgen voor de Eurotour Vipava (Slovenie) volgend weekend.

    Kan wel alvast melden dat mijn aanvankelijke enthousiasme inmiddels wat is getemperd.

    Groet,
    Juun
     
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Mandarin

    Alvast een deelbericht over de ervaringen met de Mandarin.
    Allereerst over het besluit om voorlopig alleen de vleugel te gebruiken. De romp van de Mandarin is vooraan ca 9 cm korter dan mijn eigenbouw romp, zoals te zien op onderstaande foto (vleugel steekt origineel ca 2 cm uit over de voorzijde van de pylon).

    [​IMG]

    Omdat ik een lichte aandrijving wil gebruiken (28mm motor 80 gram; accu 70 gram; regelaar 30 gram), verwachtte ik het gewenste zwaartepunt niet te kunnen bereiken. En dat is zelfs met gebruik van mijn eigen romp niet gelukt: ik heb een zwaardere accu (1300 3s) en 30 gram lood in de neus moeten stoppen. Nu heb ik een wat al te robuuste V-staart gemaakt; dat had wel 20 gram lichter gekund en dan was het lood overbodig geweest. De V-staart is ca 20 gram zwaarder dan de volledige originele kruisstaart doch deze is net als bij de Cirrus veel kleiner en zit daarom verder naar achteren. Dat had dus niet veel uitgemaakt. Conclusie is dus dat met een lichte aandrijving (bv. Schambeck of Peggy Pepper) het aangegeven zwaartepunt (11,5 cm, en dat is erg “achterlijk”; ik heb hem voorlopig op 11 cm gelegd) niet haalbaar is.
    Je kunt je afvragen waarom de aangeboden goedkopere F5J modellen bijna altijd zulke (te) korte neuzen hebben. Ik denk dat de producenten van deze modellen (zoals Reichard en Topmodelcz) zich richten op een groter publiek. En de recreatievlieger wil veel en snelle stijgvluchten kunnen maken en daarom zijn de aanbevolen aandrijfcombinaties zwaar. Bij de Cirrus waren drie verschillende rompen in omloop. De langste zit nu in de Mandarin-kit. Je zou dus eigenlijk voor wedstrijdgebruik een nog langere romp moeten kunnen bestellen.


    Ik ga binnenkort de originele romp afmaken en overweeg daarbij de volgende twee modificaties:
    • Wederom zelf een vleugelmiddenstuk maken en daarmee de vleugel ca 3 cm achterwaarts op de pylon monteren;
    • De romp aan de voorzijde verlengen door vervaardigen van een konische kap verlopend van 40 naar 30 mm. De motor monteer ik dan voorop de originele motorspant.
    Dan over de kwaliteit. Die is niet op alle punten super. En dat geldt dan vooral voor de vleugel: door de balsaindekking is deze zeer kwetsbaar. Vooral op de zwarte onderkant zie je elk krasje of deukje. Er is zeer licht en dus zacht balsa gebruikt, met een, voor Reichard typische, glaslaag aan de styro-zijde. Reichard geeft aan dat er CFK liggers in de vleugel zitten; dit lijkt me wel te kloppen gezien het niet geringe gewicht. Vliegklaar weegt de vleugel nu 1150 gram.
    Grote problemen had ik om de roeren enigszins acceptabel aan de vleugel te krijgen. Ze zijn nl. krom of getordeerd. Ook heeft 1 welvingsklep een onbedoelde welving aan de onderzijde die ik er maar gedeeltelijk uit heb kunnen strijken. Het was sowieso nodig om (het plakband van) de roeren te verwijderen omdat deze aan de uiteinden niet vlak achter de vleugel zaten. Ook een nadeel is dat de welvingskleppen niet omhoog kunnen worden bewogen. Ik heb geprobeerd ze wat ruimer vast te plakken, doch dat gaf veel te veel speling. Om dit op te lossen zouden de roeren moeten worden “ontkleed” en afgeschaafd. Dat heb ik voorlopig maar niet gedaan. Al met al heb ik de roeren drie keer vastgeplakt en weer losgemaakt, geloof ik. Het plakband dat TopmodelCZ bij zijn vleugels levert gaf nog het beste resultaat. Dit is eigenlijk zelfklevende folie op een papierlaag en wat stugger dan gewoon plakband of Blenderm. Alleen zo blijven de uiteinden van de roeren enigszins vlak. De bijgeleverde hardware is OK. De fraaie servoramen kon ik niet gebruiken daar deze voor grote servo’s zijn gedacht.
    Dan over de romp. Deze is fraai en licht en dat geldt ook voor de CFK/kevlar buis. Een verrassing leveren stabilo en kielvlak op: op het eerste gezicht lijken deze van CFK. Maar dat is niet zo: ze zijn van glas met een ingelegd fotografisch vel (lijkt op kalkeerpapier). Geen probleem want sterk genoeg. Al met al zijn romp en stuurvlakken prima.

    Morgen staat de eerste vlucht op het programma.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Totaalgewicht is nu 1800 gram en dat vind ik te veel, zeker als ik het vergelijk met mijn andere model (voor licht weer), met gelijke romp en Topmodel Gracia vleugel, dat slechts 1300 gram weegt (terwijl Topmodel een minimumgewicht van 1900 gram hanteert).
    Meer na de eerste vliegervaringen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    De eerste vlucht van de halve Mandarin zit erop. Ging best goed, geen noemenswaardige trimming nodig. Maar duiktest verliep niet perfect: geen zelfstandig herstel, doch doorgezette duik. Zwaartepunt dus toch te ver achter, zoals ik al verwachtte. De 11,5 cm zoals aangegeven klopt dus niet. Ik had hem op 11 cm; beter dus richting 10 cm. Toch laat ik het voor een tweede vlucht even zo, want hij vloog best goed, en nog meer lood ....

    Toch werd het nog een slechte middag: andere model gecrashed.
    10 sec. na start, piep en motor uit .....fail safe, verbinding verbroken.....na nog eens 10 sec., weer piep, hij doet het weer......na nog eens 10 sec. weer piep .... niets meer ....krak.
    Dit is mijn eerste crash in 3 jaar met 2.4 Ghz. (waarvan 2 jaar met Corona; met 10 ontvangers nooit enig probleem gehad; hoezo Chinese brol!).
    Bij deze (nieuwe) GR-16 ontvanger is een keer op de bouwtafel de verbinding verbroken. Vreemd. Opnieuw gebonden; geen probleem meer gehad. Hij deed het na de crash wel weer, zonder binden. Ik vertrouw hem nu uiteraard niet meer; hij gaat naar de servicedienst.

    Wat een pech. Vleugel (van de Gracia) is nog wel te repareren, maar dat lukt deze week niet meer; romp is voor de Kliko. Dit betekent dat ik voor Vipava maar 1 romp heb, met twee sets vleugels. Grrrrrr...:(

    Volgende week dan maar nieuwe romp maken en met de Mandarin verder.
     
  7. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Juun
    De voorkant van de Mibo Electra is 44 cm maar wel met een motorschot doorsnee van 30 mm. De nieuwe Xplorer 2 heeft ook 44 cm voor de vleugel, dus ze zijn er wel. Nieuwe F5J ontwikkelingen dus.

    Dat 28 mm motortje heeft wel zo zijn beperkingen. Hooguit 350 Watt. Ik gebruik de Hyperion 2218-10 met een 10 x 6 propellor en die heeft dan nog 10% reserve. Het vermogen is net genoeg om 200 meter te klimmen in 30 seconden bij een vlieggewicht van ca. 1750 gram. Zwaarder moet de zwever niet worden.

    De romp van de Cirrus weegt zonder lipo ca. 540 gram. Ik zou dan kiezen voor de oorspronkelijke romp van de Mandera. Mogelijk kom je dan toch nog lichter uit. Jou V staart ziet er stevig en zwaar uit. Een verlengde Astra staart woog bij mij 53 gram. Hoeveel weegt jou V staart?

    Succes met de komende F5J wedstrijd.
     
  8. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Lijkt wel hetzelfde probleem als mijn vader heeft gehad met zijn MX16 en GR16
    Direct uit de doos.
    Geen problemen met instellen en testen. 2e of 3e vlucht op eens geen respons meer en toestel de grond in geboord.

    Volledige firmware update gedaan voor zender en ontvanger en daarna opnieuw gebonden. Sindsdien geen problemen meer......
    Ik zelf vlieg ook met deze combinatie. Na bovenstaande probleem ook deze direct geupdate.
    Geen probleem ondervonden. "Knock on wood" / "cross my fingers"




     
  9. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Frans46:

    Hallo Frans,

    Ik doelde met mijn opmerking over lange neuzen op goedkopere modellen; Miba Electra en Explorer 2 zijn daar niet bepaald toe te rekenen ;).

    Ik kom met die 28 mm motortjes toch wel weg. Bij het gecrashte model, dezelfde romp met Gracia vleugel en Gracia V-tail, kwam ik op 9m/sec., maar het model woog slechts 1300 gram! Vloog werkelijk super; ik bouw hem snel weer zo op. Ik gebruikte daarin een Emax 2218/09, die ik op 3 cellen evenwel niet tot voldoende prestaties kon brengen. Ik had er vervolgens een 4s 750 Nano Tech 35c aangehangen; trok 20A op 9,5/5.

    Op de Mandarin-versie (die veel zwaarder is) staat een 2834 Turnigy. Ook daar kwam ik met 3s niet uit. 120 m. in 30sec. met 10/6; 158 m. in 30 sec. met 11/6. Nu met 4s 24A op 10/6; dat is meer dan 300W en kom daarmee ruim boven de 200m. Is zelfs wat teveel van het goede.
    Misschien ook voor jou een idee om naar 4s te gaan. Voor de motortjes is dat beslist geen probleem (die hebben liever meer Volt dan meer Ampere).
    Wel even controleren of je regelaars dat aankunnen.

    Mijn V-staart is inderdaad te zwaar (100gram), dat schreef ik al. Daar ga ik binnenkort maar eens een zwitserse gatenkaas van maken. Maar met de originele Mandarin-staart wordt dat niet beter, zoals ik ook al aangaf, door de lange hefboom naar achteren.
    Op het gecrashte model had ik een originele Gracia V-tail, met Oralight bespannen. Deze woog 80 gram. De Avia-tail (die ik hier ook heb liggen) is een stuk kleiner, ook in jouw verlengde versie, denk ik.

    We zullen zien wat het wordt in Vipava. Ik verwacht veel wind, dat is daar vaak zo in het voorjaar. 26 deelnemers zijn ingeschreven.
    Resultaat vind ik niet zo belangrijk. Ik moet ook erg oppassen met slechts 1 model. We maken er een aardig uitje van. Grotten van Postojna bezoeken, en zo.

    Bij jullie duurt het nog even tot de eerste wedstrijd, zag ik. Ben jij niet geinteresseerd in deelname aan een Eurotour-wedstrijd? Voor het eerst is er ook een wedstrijd in Oostenrijk, in augustus.

    Groet,
    Juun


    Twincam1449:

    Bedankt voor je reactie en meedenken. Ik heb evenwel een paar weken geleden al mijn Hott-apparatuur (ik heb 2 zenders en 8 ontvangers) op de recentste software-stand gebracht. Dat zal mij dus niet meer helpen, helaas.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Juun, welke regelaar gebruik je? En wat voor servo's? Het probleem wat jij beschrijft kan erg goed duiden op een BEC die overbelast is - afkoelt - weer inschakelt - overbelast is.....Als je geen SBEC hebt en op 4s vliegt is dat bij 6 servo's (zeker digitale) een zeer voor de hand liggend probleem.
    Ik ben erg geschrokken van het stroomverbruik in mijn Cirrus, die 6 digitale MKS-servo's aan boord heeft. .
     
  11. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Arjan,

    Ik gebruik een voor 4s geschikte 33A regelaar met 4A SBEC. Speciaal deze genomen omdat ik 3A wat krap vind. Vorige week, na de eerste vlucht waarin ik het model zwaar belastte (duikvlucht, langdurig kleppen etc.), voelde ik juist om de BEC te beoordelen direct na de landing aan de regelaar (die nauwelijks warm was).
    In de crashvlucht ging het na 10 sec. mis in een rustige stijgvlucht (nog geen bocht gedraaid). Ik geloof dus niet in een BEC-probleem.
    Servo's zijn 4 digi en 2 analoog (want ik gebruik op kleppen altijd analoge servo's).

    Groet,
    Juun
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik zou toch als eerste de stroomvoorziening verdenken bij dit soort storingen. Wat voor merk regelaar is het?
    4A is niet echt overbemeten. Dat je geen bochten draait maakt niet zo veel uit, servo's vragen ook stroom als ze een roer zonder stuurbewegingen in positie moeten houden.
    Maar als het al niet door overbelasting is dan kan het ook nog gewoon een slecht contact zijn. Ik weet niet hoe je failsafe geprogrammeerd staat - als dat op HOLD is dan kun je het verschil tussen failsafe en uitvallende stroomvoorziening niet zien.....

    Persoonlijk vind ik een zender die 3x kort na elkaar uitvalt en het daarna gewoon weer doet onwaarschijnlijker.
     
  13. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Juun

    Mijn Hyperion motor trekt nu ca. 30 Amp. Hij kan niet op 4S volgens fabrieks opgave. Daar gebruik ik een Dymond Smart 40 regelaar bij die met 3 Amp BEC prima uit de voeten kan. Dat is ongeveer hetzelfde vermogen (320 Watt) als waar jij je Mandarin omhoog brengt.

    Die ontvanger zou ik inderdaad wegbrengen om na te laten meten. Het kan allemaal stuk gaan. "Het is maar electronica" roep ik al ruim 40 jaar.

    Jou prachtige zelfgebouwde romp heeft waarschijnlijk 38 cm voor de vleugel. Met een lichtere staart moet je gemakkelijk op een 80 grams lipo kunnen uitkomen. ca. 1000 mAmph dus. Waarschijnlijk net voldoende voor drie starts van de Gracia uitvoering. Daar vind ik die slanke romp beter bij passen.
    De verlengde Astra V staart (53 gram) heeft misschien 5 % minder opp. ten opzichte van de V staart van de Gracia.

    Die Gracia vleugel overigens wil ik nog een keertje overnieuw bouwen. Het middendeel heeft over de volle lengte een koorde van 26 cm. De vleugels van de Fantasy en vele andere kunsstofvleugels hebben bij de overgang naar de buitenvleugel een afslanking van ca. 1,5 cm op die koorde. Dat komt de bestuurbaarheid ten goede vooral bij winderig weer. Dat wordt dan een kompleet nieuwe ribbenset vanuit het midden, via een slankere overgang, tot aan het einde. Alleen de 4 flaps wil blijven gebruiken en natuurlijk de koolstof buis plus de overgangenspennen.
    Een volgend winterproject waarschijnlijk.
     
  14. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Juun
    Het schoot me te binnen dat je ook kan proberen de regelaar te vervangen als de ontvanger om de tien seconden uitvalt. Dat piepje geeft een onderbroken ontvangervoeding aan.
    Eerst met de oude regelaar met draaiende motor testen op 50 % van het vermogen. Dan wordt die intern ook opgewarmt. Daarna met een andere regelaar. Je weet maar nooit.
     
  15. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Arjan&Frans:

    Dat de 4A BEC het met 4 werkende servo's in een rechte stijgvlucht niet aan zou hebben gekund, is uitgesloten. Ik heb natuurlijk ook meteen aan een stroomprobleem gedacht. De accu, die direct tegen het motorschot zat (want ik heb de motoren met de achterzijde gemonteerd) was door de crash ernstig gedeformeerd en onbruikbaar geworden. Maar alle cellen gaven nog wel stroom af!
    Ik heb al jaren gestandaardiseerd op Hi-Model Fly en Fly Pro (= Jeti Advance) regelaars; vanwege de 4A SBEC gebruikte ik nu voor het eerst een modernere Hi-Model Cool. Als ik volgende week weer ga opbouwen ga ik deze inderdaad maar eens uitgebreid testen. Maar door het eerder gememoreerde bindingsprobleem met de GR-16 verdenk ik toch eerder de ontvanger.

    Frans:
    Ik betwijfel eerlijk gezegd of die verjonging van de middenvleugel bij de Gracia zoveel gaat helpen. Ik denk dat de dikte van de vleugel (meer dan 9%!) eerder een probleem is, ook omdat deze over het gehele middenstuk zo dik blijft. Ik zou dan niet alleen aan afslanken denken, maar ook aan "verdunnen".
    Mij viel de snelheid eigenlijk niet tegen, na de verslagen van jou en Jaap te hebben gelezen. Er was tijdens de eerste vlucht best wel wat wind en ik kon het model toch goed verplaatsen. En dat bij slechts 1300 gram. Pikte ook meteen 120m stijgen op. Het profiel is toch altijd nog de MH32, als is het met de nodige "hobbels".
    Mijn rompen hebben inderdaad ca 38 cm afstand tot de vleugel. Wellicht bouw ik er een open stabilo bij met CFK spanten, of ik neem de Gracia staart en maak de roeren er in lichtere versie nieuw bij. Dat lood in de neus moet ik kwijt. Ik haat lood!

    Morgenvroeg op naar Vipava. Een vriend van me was deze week alle dagen daar in de regio en er was steeds erg veel wind. Eerst maar afwachten of het doorgaat en niet zoals vorig jaar wegens te veel wind wordt afgezegd.
    Er zal wel een hele zwerm Mibo Elektra's aanwezig zijn. Als ik met mijn lowbudget produktie niet helemaal aan de staart van het klassement kom, ben ik al tevreden.

    Groet,
    Juun
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
  16. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Juun

    Allereerst veel succes dit weekend en hopelijk gaat de wens voor beter weer ook lukken. Wel ben ik benieuwt naar de Mibo Electra's en wat ze presteren. Misschien kun er enig verslag van doen met eventueel linkjes.
    Ik neem aan dat voor jou de Mandarin het moet gaan doen. Die is wat zwaarder en kan enige wind wel aan denk ik.
     
  17. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Het vliegen met de (halve) Mandarin in Vipava heeft niet lang geduurd: in de landing van de tweede vlucht liep het model een knik in de romp op. Een noodreparatie vond ik onverantwoord, gezien het dan weer moeilijk correct te krijgen instelhoekverschil, en ik wilde het model beslist niet verder riskeren in de op zaterdag zeer winderige onstandigheden.
    Bijzonder was wel, dat ik met het model in de eerste vlucht met de besten kon meekomen. Niemand haalde 10 minuten, vier waren al na ca 5 minuten beneden en ik kon 9 minuten halen met nog twee andere vliegers (alleen verprutste ik de landing). Stijgprestaties van de lowbudget aandrijving waren ook prima. Met het model is dus beslist een resultaat in de middenmoot te bereiken.

    Het was een zeer leuke wedstrijd met een prima sfeer onder de (25) deelnemers. De meeste indruk heeft de Mibo Electra op mij gemaakt: het model van Sebastjan Hajnsek, winnaar van de voorrondes, weegt slechts 1600 gram (3,5m; ca 70 dm2) en dat is goed te zien tijdens het vliegen: het is zeer "beweeglijk" en kan onvoorstelbaar eng in de thermiek draaien. Hij is een ware pokeraar: in de drie fly-off vluchten steeg hij op de motor steeds tot minder dan 30m. Dat liep in de eerste vlucht verkeerd af en in de tweede bijna (op laatste moment belletje opgepikt van hooguit 10m !).
    In de derde vlucht was het alles of niets, hij dacht zeker te zijn van een belletje direct boven het veld, en zette de motor volledig uit op 20 meter. Maar dat liep wederom verkeerd af en hij stond na 2 minuten aan de grond.
    Winnaar werd Josef Moegn, die geen van de fly-off vluchten won, maar constant goed vloog en landde. Eder en Hinsch waren resp. 2e en 3e.

    Ik ga nu verder met de afbouw van de romp. De twee eerder genoemde modificaties ga ik doorvoeren. Ik keek in de afgelopen weken weken overal of ik ergens een van 40 naar 30mm verlopend object kon vinden waaromheen ik een mal kan maken en dat vond ik in de vorm van een plastic borrelglaasje. Daar maak ik nu de mal van en vervaardig vervolgens een CFK-kapje.
    Het voornemen om de L/R servo in de staart te zetten (want dat is qua aansturing gemakkelijker) laat ik varen. Servo + kabel wegen te veel t.o.v. een lichte stuurstang. De twee servo's komen voorin de romp.
    Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de verdere bouw.
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Jammer van je Mandarin. Verstandig besluit om dan niet verder te gaan vliegen. Wat de Fly-of betreft, kijk eens wat een grote verschillen in de scores na 3 fly-ofs. Er werden grote risico's genomen en die werden gelijk afgestraft. De enigste die mooi constant vloog was de nummer 1 wat je zelf al zei. Verschil tussende nummer 1 en 2 is 537 punten. Dat is een enorm verschil.
    Het begint bij mij toch behoorlijk te kriebelen om weer te gaan vliegen. Vind het nog steeds jammer dat de Eurotour wedstrijd niet meer door gaat hier.:(
     
  19. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Adrie,

    Samen met de crash van mijn andere model een paar dagen voor de wedstrijd had ik dus een aardige pechweek. Je moet de goden niet verzoeken; volgende keer beter. En die komt er beslist; het is zo goed bevallen dat we wellicht ook naar Hongarije gaan, al komt de datum ons niet zo heel goed uit. Tja, een voordeel is het dat wij hier wonen. Binnen 400km 5 Eurotours! De regio Vipava is schitterend. Zeer goed eten en drinken (wijn) tegen redelijke prijzen ook ;). Zeker een aanrader, maar zolang de wedstrijd niet in vakantietijd valt voor jullie niet haalbaar, vrees ik.

    Voordeel van mijn uitvallen was wel dat ik alles eens rustig heb kunnen bekijken. Ik schreef Frans gisteren een PB met een aantal observaties. Is ook voor jullie interessant, denk ik, en kopieer het stuk tekst hieronder in:

    Paar dingen die opgevallen zijn:
    - enkel Electra's, Pike's, Xplorers en een enkele Stork aan start. Geen Cirrus etc.
    - gokken door de motor laag uit te zetten loopt vaak verkeerd af (minstens 3 van 4 keer). Constant vliegen loont het meest, zoals Moegn in zowel voorronden als fly-off liet zien.
    - bij veel wind is laag uitzetten helemaal gedoemd te mislukken omdat, als een belletje wordt opgepikt, deze wel windopwaarts moet liggen want anders is het model door de meedrijvende bel al snel heel laag en ver windafwaarts (bijzondere momenten gezien; Eder moest een keer ca 100 meter weglopen om het model nog te kunnen zien);
    - opvallend dat iedereen zorgvuldig en vroeg de landing inzet en niet blijft doorp..len tot het model te laag is. Een hoog aantal landingspunten is belangrijker dan een paar vluchtpunten meer;
    - in de fly-off steeg niemand meer dan tot 100m.; weersomstandigheden waren toen ideaal.

    Dan over de Eurotour NL: de Duitse deelnemers waren druk aan het plannen maken welke wedstrijden zij willen bezoeken. NL was daarbij. Ze wisten niet van het mogelijke uitvallen daarvan. Mogelijk, zeg ik, want ik mailde nog vanuit Vipava naar Robert over deze onduidelijkheid. Robert mailde mij terug dat "het nog niet zeker is dat de Eurotour NL niet doorgaat" omdat onderhandelingen nog lopen. Wellicht dat hij ook op het forum wat duidelijkheid kan verschaffen, want zo ver is eind juni niet meer weg. Zelf kan ik niet deelnemen omdat in hetzelfde weekend hier bij de eigen vereniging een thermiekzweefwedstrijd plaatsvindt.

    Groet,
    Juun
     
  20. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Ik ben dit weekend in Drenthe fietsen en zal maandag verder reageren op dit interesante F5J draadje. Nu heb ik alleen een tablet bij me.
     

Deel Deze Pagina