Hallo Juun
De Mibo Electra die ik heb heeft de naam "ELECTRA" passend op een (rem)flap. Ik zag tussen de foto's ook een met grotere letters en die lijkt mij ouder. De Electra standaard weegt met een 82 grams motortje (27 mm) ca. 1760 gram inclusief de logger. Iets te snel heb ik 42 mm van de neuslengte afgezaagd om ook de grotere maat motoren te kunnen uitproberen. De spinnermaat is nu 39 mm. Het geheel is met een 1300 mAh 3S lipo gemakkelijk in balans te brengen. Hij vliegt prettig zonder kritisch te zijn.
Er is één motortje op de markt van 32 mm doorsnee: Xpower XC3223/10. Die had ik in de Electra maar vanwege de 50 gram extra gewicht weer verwijderd. Weegt 132 gram en kan 400 Watt leveren. Hij past, met bedrading, gemakkelijker in zo'n slanke neus.
Dat motortje heb ik nu in mijn Orion en vandaag voor het eerst gevlogen. Hij trekt het 1460 gram wegende toestel met een 11 x 6 prop gemakkelijk omhoog. 270 meter in 30 seconden en weinig warmte. Er kan nog een 12 x 6.5 prop op en dan gaat het waarschijlijk na een aanloopje verticaal.
Allen de nieuwe Xplorer 2 / 380 wint het met een leeggewicht van ca. 1150 gram. Mijn Electra kwam net in de 1300 gram leeggewicht. Ook de Pike perfection van bijvoorbeeld Adrie blijft onder de 1700 gram vlieggewicht. Ik denk dat de Stork en bijvoorbeeld de Shadow nog nieuwe ontwikkelingen moeten ondergaan.
Zeer benieuwt ben ik naar de 4 meter Electra. Sebastian ken ik van een forum draadje over de Electra en heeft waarschijnlijk enige fabrieksondersteuning. Overigens wekt hij de indruk een perfecte vlieger te zijn. Gokken hoort daar waarschijnlijk bij.
Als je alle delen van de Mandarin in huis hebt zou ik die compleet opbouwen. Het gewicht is minder critisch als de Gracia ook weer vliegt. De Cirrus van Robert (onze F5J wedstrijdleider) kwam op 1600 gram uit (had ook met zacht balsa bedekte vleugels) en mijn Cirrus is nooit onder de 1900 gram kunnen komen. In Hoeven raakte ik een boom en die schade moet nog steeds worden gerepareerd. De vier vleugenbouten vragen om een nieuwe aanhechting op de romp.
De vleugel van de Gracia is wel de moeite waard. Zo kun je een zeer lichte wedstrijdzwever maken voor licht weer. Tot windkracht 3 gaat het zeker goed. De holle centrale vleugel buis nodigt uit voor een extra belasting bij meer wind. Ik ga de mijne ook weer eens op gang helpen om te expirimenteren.
De Mibo Electra die ik heb heeft de naam "ELECTRA" passend op een (rem)flap. Ik zag tussen de foto's ook een met grotere letters en die lijkt mij ouder. De Electra standaard weegt met een 82 grams motortje (27 mm) ca. 1760 gram inclusief de logger. Iets te snel heb ik 42 mm van de neuslengte afgezaagd om ook de grotere maat motoren te kunnen uitproberen. De spinnermaat is nu 39 mm. Het geheel is met een 1300 mAh 3S lipo gemakkelijk in balans te brengen. Hij vliegt prettig zonder kritisch te zijn.
Er is één motortje op de markt van 32 mm doorsnee: Xpower XC3223/10. Die had ik in de Electra maar vanwege de 50 gram extra gewicht weer verwijderd. Weegt 132 gram en kan 400 Watt leveren. Hij past, met bedrading, gemakkelijker in zo'n slanke neus.
Dat motortje heb ik nu in mijn Orion en vandaag voor het eerst gevlogen. Hij trekt het 1460 gram wegende toestel met een 11 x 6 prop gemakkelijk omhoog. 270 meter in 30 seconden en weinig warmte. Er kan nog een 12 x 6.5 prop op en dan gaat het waarschijlijk na een aanloopje verticaal.
Allen de nieuwe Xplorer 2 / 380 wint het met een leeggewicht van ca. 1150 gram. Mijn Electra kwam net in de 1300 gram leeggewicht. Ook de Pike perfection van bijvoorbeeld Adrie blijft onder de 1700 gram vlieggewicht. Ik denk dat de Stork en bijvoorbeeld de Shadow nog nieuwe ontwikkelingen moeten ondergaan.
Zeer benieuwt ben ik naar de 4 meter Electra. Sebastian ken ik van een forum draadje over de Electra en heeft waarschijnlijk enige fabrieksondersteuning. Overigens wekt hij de indruk een perfecte vlieger te zijn. Gokken hoort daar waarschijnlijk bij.
Als je alle delen van de Mandarin in huis hebt zou ik die compleet opbouwen. Het gewicht is minder critisch als de Gracia ook weer vliegt. De Cirrus van Robert (onze F5J wedstrijdleider) kwam op 1600 gram uit (had ook met zacht balsa bedekte vleugels) en mijn Cirrus is nooit onder de 1900 gram kunnen komen. In Hoeven raakte ik een boom en die schade moet nog steeds worden gerepareerd. De vier vleugenbouten vragen om een nieuwe aanhechting op de romp.
De vleugel van de Gracia is wel de moeite waard. Zo kun je een zeer lichte wedstrijdzwever maken voor licht weer. Tot windkracht 3 gaat het zeker goed. De holle centrale vleugel buis nodigt uit voor een extra belasting bij meer wind. Ik ga de mijne ook weer eens op gang helpen om te expirimenteren.