Opvolger Trex 450 pro

Hee mensen ik heb een aantal maanden terug een trex 450 pro aangeschaft zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginner-trex-450-pro.107177 voor wat meer info daarover. Deze heli bevalt goed en heb dan ook al veel mee gevlogen. Ik vindt het alleen jammer dat hij zo gevoelig is voor wind en wat onrustig is in het algemeen.

Nu lees ik dat als je een wat grotere heli neemt deze in het algemeen wat rustiger vliegt. Dus heb ik wat rond zitten kijken om een opvolger of broer van mijn trex 450 pro te kopen :). Gezien ik de Align heli's erg mooi vindt zit ik vooral te kijken naar de nieuwe trex 550e of trex 700e.

Nou ben ik vooral op zoek naar wat tips en pointers of het waard is om voor de trex 700e of trex550e te gaan. Ik weet dat er een groot prijsverschil tussen de twee zit, maar wil achteraf geen spijt hebben dat ik niet wat meer geld heb uitgegeven aan de trex 700e? Ook is de vraag of het wel slim is om meteen de grote trex 700e te nemen en toch beter is om wat kleinere stappen omhoog te nemen?

Belangrijkste voor mij is dat de heli wat rustiger vliegt dan de trex 450pro? Hoop dat er wat mensen zijn die wat tips en pointers kunnen geven omtrend deze keuze?

Laatst bewerkt door een moderator:
je kan de instellingen van je PRO zo instellen dat je echt een rustige heli hebt.

Gewoon wat minder cyclic pitch instellen door je swashmix voor aileron en elevator te verlagen en evt wat expo erbij instellen. Dat zou je heli al een stuk rustiger maken.

Ik heb ook een Pro en vind hem super stabiel en met wat expo lekker rustig rond mid stick.

Heb een pitch van -11 to +11 en op de cyclic zon 8 tot 9 graden met -22% expo(futaba). vliegt geweldig. Rustig rond midstick en als je wil rollen of flippen gaat dat ook uitstekend.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat een groter heli stabieler is.

Ik had hetzelfde probleem, heb toen een Protos 500 gekocht. Geweldig apparaat, erg snel maar toch nog behoorlijk gevoelig voor wind en was orientatie technisch lastig te zien in de lucht. Toen een Logo 500SE met een Logo 600 kap aangeschaft. Vliegt op een 6s 5000 cel en is daardoor relatief goedkoop (de electronica wordt erg duur zodra je boven de 6s uitkomt). Ik kan hem altijd vrij simpel upgraden naar iets groters door bepaalde onderdelen zoals de staartboom, te vervangen. Met de 600 kap is de heli veel beter zichtbaar op hoogte, aangezien je met deze maat niet te dichtbij wilt vliegen. Het is wel allemaal een stuk duurder dan de 450 size. Daarom heb ik geen Logo 600 op 12s aangeschaft. Geweldige heli! Het flybarless zijn helpt ook mee dus das mooi meegenomen......

Als je nog problemen hebt met sturen in de wind met je 450, dan zou ik nog even wachten met een 700E.
Een 550 is dan misschien een verstandigere keuze (goedkoper).
Echter een FBL systeem erop kan je ook enorm helpen, maar het beste is het als je goed leert sturen met de 450 met gewone flybar, ook in de wind.
Daarna kan je elke heli besturen die je wilt besturen.

Nu dit te lezen twijfel ik toch of ik inderdaad niet even moet wachten een wat grotere heli aan te schaffen. Wat ik mij wel afvraag hoeveel invloed de wind op een heli mag/kan hebben. Wat ik namelijk vaak heb in de hover is dat de wind invloed heeft op de hoogte van de heli, zijwinden etc. kan ik wel goed compenseren. Het is meer dat hij opeens een vlaag wind krijgt en opeens flink de hoogte ingaat.

Het hoveren en figuurtjes vliegen gaat eigenlijk prima behalve dat ik moeite heb de hoogte goed in orde te krijgen met wind. Ik heb hier ook al beetje met de throttle curve(max 65% bv.) en pitch curve (max 5 graden) zitten spelen maar de wind blijft altijd op deze manier invloed uitoefenen. Is dit iets wat met een grotere heli bijvoorbeeld minder is, of is dat gewoon altijd met hoveren?

Het is volkomen normaal dat een heli bij windvariatie in hoogte varieert. Mocht je daar meer over willen weten google dan eens op translational lift. Dat gaat niet helemaal op in relatie tot wat je vraagt maar de basis is hetzelfde. Wind verandert de efficientie van de rotor. Ik vlieg ook echte heli's en ik kan je vertellen dat dat daar precies hetzelfde werkt. Windvariatie zorgt voor hoogtevariatie! Alleen heb je in een echte heli geen staartgyro en zorgt input op de staart ook direct voor hoogtevariatie. Als je redelijk kunt blijven vliegen met een 450 hoef je niet perse naar iets groters. Lekker oefenen en hem op 1 hoogte proberen te houden! :-)

Nu dit te lezen twijfel ik toch of ik inderdaad niet even moet wachten een wat grotere heli aan te schaffen. Wat ik mij wel afvraag hoeveel invloed de wind op een heli mag/kan hebben. Wat ik namelijk vaak heb in de hover is dat de wind invloed heeft op de hoogte van de heli, zijwinden etc. kan ik wel goed compenseren. Het is meer dat hij opeens een vlaag wind krijgt en opeens flink de hoogte ingaat.

Het hoveren en figuurtjes vliegen gaat eigenlijk prima behalve dat ik moeite heb de hoogte goed in orde te krijgen met wind. Ik heb hier ook al beetje met de throttle curve(max 65% bv.) en pitch curve (max 5 graden) zitten spelen maar de wind blijft altijd op deze manier invloed uitoefenen. Is dit iets wat met een grotere heli bijvoorbeeld minder is, of is dat gewoon altijd met hoveren?

Ik ben ook recentelijk overgestapt van een 450 size naar een grotere heli.
Wat ik me afvraag is waarom de 600 niet tussen je lijst staat. De 600 is erg stabiel en veel stabieler dan een 450 (had een se V2) maar gevoeligheid voor hoogteligging in de wind scheelt idd weinig t.o.v. een 450.

Het grote voordeel van een 600 vind ik dat je hem aardig goed kunt vliegen met een 6s setup en mocht je echt gek gaan doen kun je hem ook ombouwen naar 8,10 of 12s. Zo kun je nu nog goed leren vliegen met de "standaard" 6s setup en wanneer je extremer wilt hoef je geen nieuwe heli te kopen.

Ik moet zeggen dat ik het een wereld van verschil vind of je nu met een 450 of met een 600 vliegt en dit is dan in het voordeel van de 600....

Groet Guus

550 is iets goedkoper, en het scheeld maar 8 cm..

Ikzelf heb de overstap gedaaan vanaf een 450V2, naar de 550e, bevalt me prima, sneller als een 600, minder belastend voor de accus..

Het hangt er vanaf wat je wil... kan je de crashes van een 700 betalen, moet je dat doen, ik heb onlangs mn 550 geprakt, en die zat weer in elkaar na 380 euro.. even nakijken wat een 700 klapper kost, en dan beslissen.

Kwa wind: 550 is groot zat, heb er hier al met windkracht 5 mee gehoverd, merk je niks van.

Je kunt de 450 dus ook erg goed gebruiken om je hoogte goed vast te houden. Goed anticiperen en je stick gebruiken om de heli op min of meer dezeflde hoogte te houden. Als je dat goed lukt en dan ook nog in combinatie met je figuren dan kan je dus echt alles vliegen.

Back