opvullen van bodem van een 1:1 boot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Brecht Mussen, 11 jan 2014.

  1. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    vandaag zijn we begonnen met het opschuren van onze vissersboot. nu hebben we hem helemaal uiteen moeten halen en de bodemplaat (brynzeel met nog wat latten er onder) is heel zwaar uitgevallen (opzuigen van water van die latten) nu willen we die latten en die Bruynzeel er uit laten voor veel gewicht te kunnen sparen.... (met twee man kunnen we die niet opheffen)

    omdat de polyester bodem helemaal niet egaal glad is en we dat voor het comfort en zicht toch wel willen zitten we nu met de vraag van 1 miljoen hoe wie die glad kunnen maken en dan ook nog heeeeeeel gewichts vriendelijk.. wat moeten we nu doen???

    alvast bedankt voor jullie antwoord!

    gr Brecht
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je kent ons weer een hoog kristallen bollen gehalte toe, Brecht.

    Een of meerdere foto's en wat afmetingen zouden geen kwaad kunnen.

    Groet,

    Ad
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Moet het massief ( denk aan afwatering bilge ) of toch weer aan vlonders om droge voeten te houden?
     
  4. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Veel foto is er niet aan hoor Ad, binnenruimte zal wel rond de 3 meter breed zijn en anderhalf breed. Het liefst waterdicht zodat er op de oneven bodem nodig geen water blijft staan en het muf gaat ruiken. Ik dacht al er schuim in te spuiten, dat vlak schuren plakband er over en dan polyester maar dat krijg je toch niet gespoten.

    Gr. Brecht
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    1) Iets volspuiten met schuim en dan vlakschuren is een karwei waar ik me liever niet aan waag ;-)

    Er zijn PU schuimplaten te koop, die gebruiken we in de jachtbouw ook in sandwichconstructies maar wees bereid flink je portemonnee te trekken.

    2) laminaat hecht niet op plakband of tape. Dan zal je rechtstreeks op het schuim moeten lamineren en dan overlamineren op de romp zelf om het geheel enigszins stevig en waterdicht te krijgen. Denk ik wel aan minimaal 2 lagen laminaat. Dan zou je het geheel in de 2 comp epoxy coating kunnen zetten en dan heb je nog steeds een acceptabele afwerking die ook nog eens redelijk slijtvast is. Maar ook die epoxy coating ( bijv van Hempel ) is alles behalve goedkoop...

    Die vlonders zijn zo gek nog niet, bijv van een B kwaliteit teak, dan zijn de kosten nog enigsinds te overzien.

    Gewoon een paar dingen hardop gedacht.
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    1 en 2 komt op het zelfde neer. polyester/epoxy hecht wel op plakband of tape. we hebben een soort harde schuim gevonden wat uitgiet baar is. die gieten we er in, en dan als het blijkt dat het toch niet stevig genoeg is doen we er een paar glasmatjes over.

    maar toch bedankt voor het meedenken!
     
  7. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik sluit me aan bij Jonkje, gewoon een goede kwaliteit vlonders die op z'n tijd goed onderhouden worden , maakt geklooi met polyester en glasmatjes en het vele werk overbodig.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik ben zeer benieuwd naar foto's van de vorderingen en laat me verrassen.
     
  9. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Gewoon nieuwe vlonders erin van goede kwaliteit multiplex en goed lakken(desnoods in de G4 zetten). Kijk anders eens bij rubberboten naar de vloeren die ze gebruiken.


    edit: Ik lees dat G4 niet uv bestendig is, voor blank hout g8 gebruiken. (Als je G4 gebruikt moet er nog een verflaag overheen tegen het verouderen.)
     
  10. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    er komt nog een mat tapijt over dus uv bestendig hoeft niet.
    ik zal vanavond eens wat foto's posten!
     
  11. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    hallo,

    hier dus foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    veel druipers op het nieuwe doekje polyester, maar papa wou zo graag zelf dus de tweede laag aanbrengen... (veel te dik dus)
    ook een fotootje van de vloer in kwestie, niet gemakkelijk om een foto van te maken want de boot ligt met zijn pootjes omhoog.

    gr Brecht
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooie goed behandelde houten vlonders erin zou ik zeggen.

    Groet,

    Ad
     
  13. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    bwa, behandeld houd is ook nog altijd zwaar hé

    we hebben denk ik een oplossing gevonden; het is een soort schuim, waar ze zuilen of andere decor stukken mee maken voor in een film. het komt een bodempje van 2mm vloeistof komt 6cm omhoog! het wordt heel hard en je kan er goed gaan op staan, het is waterdicht en afstotend. als we een plaat met olijfolie insmeren, blijft het product er niet aan plakken dus hoeven we niet zoveel vlak te schuuren. hoe het zich laat schuren weten we nog niet, we moeten het uittesten.

    we hadden 34gr aangemaakt, toen het opgesteven was bleef het 34gr en in het water weegt het ook nog maar 34 gram.

    gr Brecht
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ligt op de bodem, dus goed voor de stabiliteit. Straks komt ze te hoog te liggen, en dan moet je alsnog gaan ballasten om een niet al te wiebelige boot te hebben die al omslaat als er een stekelbaarsje tegenaan zwemt:rolleyes:.
     
  15. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    Whahahahahahaha, geloof me Ad. Die boot ligt als een huis op het water, daar kan je op dansen!
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Kan ik beamen dat het een stabiele boot is.
    reddig mee gedaan van kippetje zijn duikboot toen een tijdje terug.
    gr raf
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Met die zware bodem die je eruit gesloopt hebt:D.
     
  18. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    met die 20 pk die er achter komt (30 kg meer)
     
  19. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Foutje...
     

Deel Deze Pagina