opwaarderen speed 400 6v vertraagd 1,85:1

Ik bezit al een tijdje een tiger moth van hollein heb er 2 maal mee gevlogen , echter hij is hopeloos underpowered , en is vliegen meer met je billen knijpen dan ontspannen toeren.
Er zit nu een speed 400 6V vertraagd 1,85:1 (=110 gr) met prop 8X4
8 kan 1050mah (= 186 gr max 15amp)
totaal gewicht toestel 770 gr.
Het makkelijkste en mijn voorkeur is een betere (borstelloze?) motor met zelfde as diameter en ophang gaten voor de vertraging , hierdoor kom ik niet in de problemen met zwaartepunt en hoef ik niets te verbouwen.
Iemand een voorstel?
Tweede mogelijkheid is om geheel naar borstelloze uitvoering te gaan, alleen ben ik bang niet uit te komen met het zwaartepunt de 8kan cellen zitten nu al tegen de motorschot , en dan zou ik de eventuele lipo’s (1500mah 110gr) voor het schot moeten bevestigen waar geen ruimte voor is.
Voorstel voor borstelloze uitvoering?
Nu we toch aan het opvoeren zijn wat is een goede alternatief borstelloze (binnenloper) motor voor mijn delta 400 ? die nu een speed 400 6v met 8 kan 1050 heeft . wil wel de zelfde cellen gebruiken.
Alvast bedankt voor de adviezen , Lex

Simpelste is om een jamara pro 480HS motor te proberen.
Als je die vervangt voor de sp400 6V en verder niets wijzigd (prop, aantal cellen), dan is het vermogen (in, maar ook uit) anderhalf keer zo hoog.

Motortje kost 8 euro. Zelfde maten als sp400, alleen iets langer en 15g zwaarder.

ALs borsteloze vervanging is een typhoon 15/10 wel leuk.
Met 9x5 op 8 cellen zit je al aan eigen gewicht aan trekkracht bij 15A.
http://www.airmedia.se/Typhoon-15-10-test.htm

Bedankt voor het advies zal het zeker uitproberen zodra het weer het toelaat.
Heb je ook een voorstel voor een bostelose binnenloper?
met vr. gr. Lex

mega 16/15/3 (of 4) wordt veel gebruikt in dergelijke toepassing.

Deze lijkt erg op HET-RC EDF-3W of 4W.

Met kan cellen denk ik de 4 winder. met 3 windignen kan de stroom aardig oplopen.

Wat is de directe brushless vervanger voor een Sp 400 6v die een Gunthertje aandrijft? Welke regelaar hoort daarbij?

Tadango zei:
Mega 16/15/4 met een 25A regelaar bv :) dat voor 3 cellen lipo
Hoe groot moeten die cellen zijn? I.v.m. maximale belastbaarheid?
(Met een uitgewrongen sp400 haal ik 16.000 toeren op de grond, dat zouden er 20 a 22.000 moeten worden....)

Heb zelf ook zo,n dubbeldekkertje.
Al jaren.
Alleen deze zit net boven de 500 gram.
Net boven de indoor limiet van 500 gram.
Vliegt heel leuk met een speed 400 met die vertraging van hierboven genoent met 8 cellen 500Mah en een 9 x 6 houten prop.
Maar ook ik wil wel eens anders, net even wat meer.

Dus Harold schreef.

ALs borsteloze vervanging is een typhoon 15/10 wel leuk.
Met 9x5 op 8 cellen zit je al aan eigen gewicht aan trekkracht bij 15A.

Drie lipo's in plaats van 8 cellen ook goed?

Loop ook te denken om een typhoon 15/20 met drie lipo's tedoen maar dan op met de vrtraging van de speed 400.
Dat past precies, even iets het asje afdraaien en een ritseltje plaatsen.
Heb ook geen probleem met ombouwen.
Dat met 1500/3 lipo's X 2 is 3000Mah, dus meer dan een half uur vliegen.

Wat denken jullie.

Groeten Han.

Bruno,

Is het voor een RBC delta? dan wil je niet zwaarder door je cellen.
sanyo 500AR vinden 10A veel. Max 15A. Kan1050 of hecel kan 15A. Echt lekker gaan GP1100 (tot 25A volgens sommige). Al deze cellen zelfde maat. Ander moet je naar krachtige lipo's (kokam 2000=duur) of 1700AUP.

"directe vervanging" kan je op 3 manieren uitleggen:
1. Zelfde toeren, maar alles lichter
2 Zelfde stroom, maar alles efficienter en iets lichter, of mogelijkheid van betere (grotere) prop.
3. Zelfde gewicht maar meer vermogen

Voor 1 zoek je een motor met zelfde rpm/v als een sp400 6V (ongevbeer 2600). De borsteloze motor zal zelfde toerendraaien
Rendement niet beter als je op minimaal gewicht wil komen en daarvoor rendement inlevert.

Voor 2 Zoek je een motor die lichter is, maar mogelijk met een rmp/v waar je een betere prop uit kan zoeken.

Voor 3 heb je het over ongeveer zelfde gewicht, maar wel geschikt voor meer vermogen.
Dat kan:
A: zelfde rpm/v en dan grotere prop of meer cellen. Demotor kan meer stroom aan dan sp400 (dubbel of meer)
B: Hogere rpm/v en dan meer toeren bij zelfde prop en cellen. natuurlijk wel meer stroom.

Die mega16/15/4 is evenzwaar als een sp400. Met 8 cellen en 5x5 op 12A. Het is dan beter dan een sp400 door veel beter rendement (als optie 2), maar je kan veel verder gaan met grotere prop.
5.5x5.5 of 6x5 met 17-18A

Wil je meer toeren dan kan een mega 16/15/3 met 3000rmp/V. Met 5x5 20A+ of zou (GP1100 cellen gebruiken).
Vermogen t.o.v. sp400 6V:
- Beter rendement. van 55% nu 75+% dat is (75/55=) 1.4 keer zoveel.
- Stroom keer 2
Totaal 3 keer het vermogen. Kan je bijna 2 keer zo hard mee.

Een goede optie is ook typhoon 6/13 met 4.7x4.7 prop. Iets van 12A in de vlucht. Gaat goed snel op een sp400 piepschuim jetje (monojet of starjet)
Deze motor is goedkoop, licht, niet veel stroom nodig. 1.5 keer het vermogen van sp400 (gebruikt bij 8 cellen, 12A)

De motor voor de Trex helicopter (BL 400LF (2800)) ziet er ook goed uit. Robbe heeft die in het programma met regelaar.

:worship: Hartelijk dank! Voorlopig even genoeg stof tot nadenken.... :wink:
Zelf dacht ik eigenlijk aan minder gewicht en meer vermogen :wink: :
1. Meer toeren (~1,5 x)
2. Minder gewicht (LIPO's)
3. Langere vliegtijd (LIPO's)

Kortom, de Mega 16/15/3 oplossing lijkt me wel wat :evilbat:

Wat betreft props:
Ik heb ze liever niet veel groter (torque), bovendien vind ik de relatieve onbreekbaarheid van de Gunthers nog altijd het sterkste argument om deze te blijven gebruiken. Alleen... kunnen die 20.000+ toeren aan? En zo niet, wat blijft er dan ook heel na meer dan 50 landingen?

Bij dit soort toeren zijn de graupner CAM propjes (4.7x4.7 en de rest uit de serie) beter.
Eventueel kan je ook kleine APCtjes nemen. die zijn net even steviger.

Weet wel wat je vraagd: 1.5 keer de toeren betekend wel 1.5x1.5x1.5 = 2.2 keer het vermogen!

Als alternatief voor de mega 16/15/3 kan je ook HET RC edf 3W overwegen. Volgens mij is dat ongeveer een mega "kloon". Kijk bij www.rbckits.nl

Bruno van Hoek zei:
:worship: Hartelijk dank! Voorlopig even genoeg stof tot nadenken.... :wink:
Zelf dacht ik eigenlijk aan minder gewicht en meer vermogen :wink: :
1. Meer toeren (~1,5 x)
2. Minder gewicht (LIPO's)
3. Langere vliegtijd (LIPO's)

Kortom, de Mega 16/15/3 oplossing lijkt me wel wat :evilbat:

Wat betreft props:
Ik heb ze liever niet veel groter (torque), bovendien vind ik de relatieve onbreekbaarheid van de Gunthers nog altijd het sterkste argument om deze te blijven gebruiken. Alleen... kunnen die 20.000+ toeren aan? En zo niet, wat blijft er dan ook heel na meer dan 50 landingen?

hoi bruno als je op 2 cellen vliegt lukt dat ook nog wel met gunters ,met de 16-15-03 je hebt dan ongeveer 13A.
maar bij 3 cellen zit je snel aan de 30 35A en dan gaat de prop flutteren of hoe je dat ook noemt .dat gebeurde mij bij een volle 8 cellen pakket
cp 1600ers.
groeten wiebe

Back