Opzoek naar een electro setup voor 1.4m Acro / 3D kist

Goede overwegingen om de spullen die je al hebt te hergebruiken (of waar je goedkoop aan kan komen)

De redenering van beetje meer gewicht, 100% meer energie gebruik ik zelf ook veel.
Dit gaat goed tot het punt dat de vleugelbelasting te veel wordt voor de gewenste vliegstijl.

Ik vlieg mijn holliday met 3s 1500 en T6/3D.
De helft van het gewicht is accu. Onbeperkt vertikaal (20m/s) en ook "onbeperk" lang (OK. half uur)

Volgens http://www.robbe.de/ moet dit toestel met een 6,5cc motor 2900 gram wegen.

Aangezien er in de "Zubehör Liste" geen sprake is van "800 Gram Blei" is het volgens deze opgave verder zinloos om over dit model te discussiëren.

@Harold: Hij mag volgens opgave 2900 gram wegen. Hij heeft 45dm2 vleugel en zolang je binnen de grenzen blijft is gewicht nog geen probleem.

@Bert: daar was ik al bang voor. Vaak zit er een enorm zwaar onderstel en zooi bij en ook het bradstof deel van het motorschot kan natuurlijk weg. De kist is wel licht op het oog.... Ook andere servo's edg bespaart een hoop. Laatst was iemand op de club met aanbevolen spullen zelfs een stuk lichter dan wat was aangegeven. Als ik nu maar ergens een review ofzo er van kan vinden :(

Ik zal voor de vergelijk eens kijken wat die fliton extra 330 kost en weegt.

Vaak zet je op zo'n kist een .82 saito met 300cc tank. Dat is 500 + 300 + servo + nippels edg al snel 850 gram. Dan nog de extra motorschot voor trilling en brandstofbestendig laag. Laten we nu eens zeggen dat het totaal 900 gram is als power plant voor een methanol kist.

320 + 450 + 50 + 30 (kabels) = 850 gram voor de kokam 3200 20C + 4120.
409 + 768 + 50 + 30 (kabels) = 1257 gram voor de cheapos + axi 4130.

De lichtere setup maakt hem zelfs lichter. 1100W op de prop is oOK 1.5pk, gelijk aan de .82 saito. En hoe weet je dat je daar dat ook echt uit haalt ;)

Je kan dus wel simpelweg elk toestel ombouwen maar dan heb je minder vliegtijd..... Misschien is een toestel wat voor electro is gebouwd wel beter maar welke??

zou je wel een AXI nemen? :o
alle mensen die ik ken die een axi bezitten hebben de magneten al opnieuw moeten vastkleven, de as stond plotseling los in de klok... echt, ik zou voor een flyware, een spitz, of zoiets gaan, maar GEEN AXI!
dit is natuurlijk volledig persoonlijk :D , ik geef je enkel mijn ervaringen mee...
groetjes :wink:

Mailtje van rolf... Da's service ;)

Hello,
378.30 with LU is already good for your 1.4 m edge.
With LU you can connect the prop. direct on the Motor like this:
http://rs-e-motoren.de/bilder/050926/378.30.jpg

A good prop is the APC electro18x12.

You can order it by 'RonAir' www.ronair.nl or directly by me.

Dear Rolf Strecker

mmh... 18x12... da's een grote.... Ik weet niet of dat wel zo goed is ;)

Ik heb nog meer info over de 378.30. Hij trekt op 8S lipo met een APC 18x10E prop 48A. Dat is +/- 1400W Dan moet er altijd ruim 1000W op de prop komen ;). Die prop zou ook nog 7200 rpm moeten hebben... da's ook trekkracht genoeg ;). Aangezien de motor betaalbaar is en maar 345g weegt wordt dit hem misschien wel.

Strecker motoren zijn en blijven de Rolls Royces onder de buitenlopers...
Ronair is ook bereikbaar als forumlid Fly4U

Een shocky van 80cm span vliegt lekker met een 10" prop, als je dat opschaalt naar 140cm span kom je uit op 17,5"

ja maar een 10inch prop lijkt erg goed op een 95cm edge. Als je dat op schaalt komt je rond de 15inch uit, wat ook erg mooi leek op mijn funtana. En als het wel een extra 330L wordt dan moet pattern ook goed willen. Kan dan altijd omlaag naar 17x12 oid. Een hoog onderstel land weer minder leuk :(

Als je ook kijkt naar de prijs vindt ik electro nog wel meevallen. Motor + regelaar komt rond de 400 euro. Een saito .82 zit ook al snel op 300 ;) Dan alleen nog energie maar een accu van 140 is ook erg betaalbaar. Misschien dat je ander 50 euro aan methanol verstookt. Het valt dus wel mee.

Nu nog een licht vliegtuig :(

Harold zei:
Ik denk zelf aan max 5 lipo's (werkt met elke non-BEC regelaar) van een type dat goed veel piekstroom kan verdragen (kokam 3200). Dan een fellere AXI, die ook wat meer stroom kan hebben, zoals de 4120/14. Grote prop die volgas maximum stroom van cellen en motor trekt: zo'n 55A! 900watt bij 2 kg vlieggewicht (accus 200g lichter) = 450 watt/kg
dat moet voor prophangen voldoende zijn. Bij gas terug gemiddeld maar 150 watt/kg over de totale vlucht met stevig aerobatic (gemiddeld 100 watt/kg bij milde aerobatics) 2kg, dus 300 watt gemiddeld, 16.5V ==> <20A gemiddeld = 6C bij 3200 mAh. 10 minuten vluchten.

Ik denk dat die 2300g realistisch is

Dat klinkt goed, heb ik denk ik wel een aardige keuze gemaakt voor m'n Kabriolin. Nu nog tijd om hem te bouwen....

Ja maar ze zijn niet allemaal even tevreden over de 4130 in de extra 330 ;) Het is leuk vermogen maar mag meer. Beter wordt de hacker 50 series gevonden maar die zijn ook erg prijzig en ik haat vertragingen. Een lrk komt dan met een heel aardig rendement, een leuk gewicht en goede prijs als beste naar voren.

Die Quiet Storm is inderdaad een van de mooiste ARF's op de markt.....

Dee 330 van fliton begint toch wel steeds aantrekkelijker te worden. Ik heb ook het leeg gewicht gevonden op hun site ;) 1300gram :( Naja, hij is ook wel 1.54m span ;)

Lijstje totaal :

Filton Extra 330 200 1300
Strecker 378.30 209 345
Master 77-O-Flight 200 70
8s4p 29.6V 5200 mAh x 2 280 780
R148DP Zonder kap 130 25
4 x HS-75BB (op rudder??) 100 140
uBEC 3-5A 50 20

Totaal 1169 2680

Ik denk dat dit een goede goede betaalbare combi is waarmee hij ongelimiteerd vermogen heeft en ook aardig lang kan vliegen. Gwicht is perfect. Fliton geeft zelf 2650 gram op. Die 30 gram meer zal het niet doen. (ja er komt nog van alles bij maar toch ;))

Back