Opzoek naar hulp

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Tonykilo, 31 jul 2019.

  1. Tonykilo

    Tonykilo

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ravels
    Ik heb een stock car gekocht uit de jaren 80
    En wil deze heel graag gaan ombouwen
    Ik ben op zoek naar iemand met verstand die samen met mij wil kijken wat mogenlijk is


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    ombouwen naar wat?
    - een boot?
    - electro aandrijving?

    als je hulp wilt, is het raadzaam om te vertellen wat je wilt en ook wat je kennis/ervaring is.
    daarnaast is een belangrijk onderdeel van de hobby om zelf dingen uit te puzzelen, anders kan je net zo goed een RTR kopen

    suc6
    Winfried
     
  3. Tonykilo

    Tonykilo

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ravels
    Beste winfried

    Het is zeker de bedoeling het meeste zelf te gaan doen maar het is nieuw voor me de bedoeling van de op roep was een contact persoon die ik om raad kon vragen enof het ook mogenlijk is

    Het moet gewoon een auto blijven maar het is
    Een stockcar auto uit de jaren 80 en wil op deze Eigenlijk gewoon restaureren zeg maar met alles er nieuw op maar dan ook zand wielen achter
     
  4. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Misschien nog wat meer info...staat van de auto, wat wil je gaan restaureren/vervangen, model/merk ? Anders even wat foto's plaatsen, die zeggen meer dan 1000 woorden :)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Onderdelen voor jaren '80 stockcars zijn voor zover ik weet tegenwoordig verrektes lastig te vinden, en het zijn asfalt wagens.
    Ze zijn niet geschikt voor zand, en je kunt ze er ook niet geschikt voor maken, de slijtage word schrikbarend hoog. Maar ook in andere opzichten, zoals vering en grondspeling en dergelijke, zijn ze er niet geschikt voor.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Net daarom: interessant :)
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je met zo'n stockcar offroad gaat ga je koppelingen verbranden en motoren slopen. De stockar band is al een vrij kleine band, een offroad band zal groter zijn maar de overbrengingsverhouding is zeer beperkt, de motor en de koppeling zal het heel zwaar krijgen.
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Valt toch mee te spelen en aan te passen? Het is niet meest geschikte startpunt en het zal geen geweldig goeie offroader zijn vooral vanwege gebrek aan vering en door de starre as meen ik. Maar dit soort dingen zijn wel leuk
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct: als ik mij goed herinner, was de speling tussen tandriem en wegdek maar iets van max 5 mm, en werd rap kleiner door bandenslijtage.
    Overbrenging was maar iets van 1:5 (zo uit mijn geheugen 8 tandjes op de koppeling, 40 op het grote wiel)
    De "originele" off road banden (Yu'can verkocht de achterbanden van de Bart Smit Yumbo ook als "stock car offroad" banden) gaven een grondspeling van ergens in de buurt van 15 tot 20 mm. Die banden waren veel te groot, op kort gras kwam je al nauwelijks in beweging, op heel hard aangewalste gravel ging het nog een héél klein beetje, maar was de auto nauwelijks te beheersen.

    Ik heb het destijds geprobeerd, want ik vond het er natuurlijk reuzestoer uitzien, maar dat was dan ook alles wat het was, want rijden deed het niet.

    Helaas niet. De overbrenging lag volledig vast (ik meen vanwege wedstrijdreglementen, weet ik niet, ik heb er nooit officiële wedstrijden mee gereden) en er was niks anders te krijgen: één maat riem, één maat draagarmen, één maat poelie, één maat koppeling.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik bedoel tandwiel ertussen, extra vertraging... Er zijn tanwielkastjes te vinden die je rechtstreeks op een 540 maat motor kunt schroeven. Extra vertraging. Op die uitgaande as dan het tandriemwiel. Denk dat de starre as lastiger is. Of waren er diff upgrades?
     

Deel Deze Pagina