opzoek naar onderzeeer gegevens

hallo laat ik mij eerst voorstellen;

ik ben Maurice van Loon en actief in voornamelijk sleepbootjes als modelbouw.
Nu ben ik het weekend benaderd om een onderzeeer te bouwen statisch.
Ik wil deze uitdaging graag aannemen.
Maar heb geen idee hoe ik aan eventuele gegevens moet komen.

het betreft een onderzeeer uit de jaren 80 de 802 of 803 als ik mij niet vergis.
Dit waren Amerikaanse Guppy's als ik het goed begreep.

de vraag kwam van een kleindochter wiens opa erop had gevaren als onderofficier.
het word dan een verjaardags cadeau'tje voor de beste man.

wie o wie kan mij helpen en is dit uberhaubt mogelijk?

mijn e mail is tugspot.hooligan@gmail.com

mvg Maurice

Hallo Maurice,

allereerst: welkom hier.

Om je vraag maar meteen te beantwoorden: ja, dat is mogelijk. Er is een giethars (In het Engels: resin) modelletje van die klasse onderzeeboten. Dat waren omgebouwde Baloa-klasse boten, na de verbouwing omgedoopt in Guppy 2B-klasse. De boten in dienst van de KM waren genaamd Hr Ms Walrus ( S 802) en Hr Ms Zeeleeuw (S 803).

Het model in 1:350 is verkrijgbaar bij Naval Models: Website Naval Models

Leuk modelletje, zeker voor die schaal. ik ben hem zelf ook aan het maken voor een collega, ook een oud-opvarende van de Walrus.

Groeten en veel plezier en succes,

Rob

Nog even een correctie en een aanvulling.

Correctie: de boten waren van de Balao-klasse en niet van de Baloa-klasse. Typefoutje, bedankt.

Aanvulling: de modellen van MW models waar ik het al over had, zijn voorzien van een nieuwe toren en zijn daarmee rechtstreeks te bouwen als de Walrus of Zeeleeuw.
Vanwege de schaal is het de vraag of tekeningen nuttige extra informatie opleveren. Foto's daarentegen, die ook op het internet voldoende te vinden zijn, kunnen wel heel nuttig zijn bij de bouw van dit modelletje.

Rob

je kan ook overwegen de gato te kopen in 1/144 van Trumpeter.
Je kan dan tegen kostprijs (plm 30 euro) een guppy toren van mij kopen.
Ik heb namelijk van die toren een CAD tekening gemaakt, en die kan je
bij een nederlands bedrijf in plastic laten uitvoeren. daarvoor moet je aan dat bedrijf dus betalen, niet aan mij. als je dat wil laat het weten, want dan moet ik dat bedrijf vertellen dat de toren gekocht mag worden door anderen.

zie Shapeways | step sail with details
(met de button "show in 3D" kan je het ding van alle kanten bekijken)

dan blijft alleen nog het hervormen van de neus over als klus, volgens mij. uitwendig verschilden die
gato en balao's niet zo veel.

In het nationaal archief (den haag, bij centraal station) kan je de tekeningen van de marine vinden, hierin ook de tekeningen van
de twee guppies. gratis te kopieren als je een memory stick meeneemt.
helaas is de kwaliteit van de microfilm zo slecht dat echt kopieren niet goed lukt.

in het online beeldarchief van het nationaal archief kan je nog wat foto's vinden van deze boten, vooral in relatie tot de politionele acties in Indonesie

Laatst bewerkt:
wouw :) ik ben hier echt mee geholpen !! dank jullie vriendelijk.

@ Rob toch niet toevallig iemand uit hansweert? anders kan ik wel inpakken als sleepboot magnaat hahahaha ;)

Back