Opzoek naar zelfstandig rijdend treintje

• Topicstarter Topicstarter evalouren
  • Startdatum Startdatum
Hoi Eva

Ik heb zelf niet zoveel verstand van treinbanen maar een collega van mij heeft zelf een treinbaan en die werkt digitaal.
Dit wil zeggen dat hij een programma op een PC heeft staan waarmee hij de treinen kan besturen.
Hij kan programmeren dat bijvoorbeeld de trein langzaam versnelt afremt en bijvoorbeeld de verlichting aan en uit zetten en dergelijke zaken.
Op de rails komt een continue spanning en in de trein zit een IC die over de spanning zijn instructie krijgt.
Is zo iets wat je zoekt? Want dit systeem is in de betere modelbouwzaak te krijgen.

je zou een 9v blokje en een schakelaar in een goedkoop lokje in kunnen bouwen maar als hij eenmaal aan staat is het niet goed hem rijdend van de rails te halen om hem uit te zetten dus je kan denk ik beter een klein trafo-tje aan de onderkant inbouwen je sluit hem maar met 2 draden aan dus die kun je makkelijk wegwerken

Vraag 1 hoe groot word je baan
Een kleine baan zonder wisols e n z heeft aan 1 stroompunt genoeg
de stoom loopt door de rails
een hele grote baan heeft soms een paar ondersteinings stroom aansluitingen
Het word pas ingewikold als je ook heel veel wisols en sijnpalen plaatst
Die je dus hoe dan ook apart moet aansturen
treintjes met baterijen zijn er ook
Kijk bij het speelgoed voor kinderen tot 5 jaar
Plastic rails simpol treintje
Nog eenvoudiger
een opwind trein dan heb je helemaal geen electra

Accu's in de treinstellen is het makkelijkst. Als je dan een schakelaartje ergens op de trein maakt kun je hem makkelijk uitzeten. Met de huidige LiPo accu's zou hij dagen kunnen rijden. Moet hij écht 24/7 kunnen rijden dan zit je toch vast aan het eerde rgenoemde idee om de stroom via een adapter>rails te leiden naar geleide contactjes onder het trienstel> motertje. Deze treintjes kun je overal kopen. Deze treintjes zijn ook érg eenvoudig om te bouwen naar accu's. De kosten voor accu's zullen hoger liggen, maar niet veel.
Jakko

Back