oratex bespannen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door koenvlieg, 28 jan 2019.

  1. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    Ik sta op het punt een groot model te bespannen met Oratex.
    De verkoper ( op prowing ) had me destijds geadviseerd om het te bespannen houtwerk met verdunde smeltlijm voor te behandelen ( dezelfde lijm als die op de folie zit ). De Oratex zou dan niet meer kunnen loskomen, tenzij bij heel hoge temperatuur. Heb bijgevolg de lijm + verdunner er bij gekocht ( stinkt naar verdunner van pvc en is bijgevolg giftig ). Nu vrees ik dat tijdens het bespannen blazen zouden kunnen ontstaan omdat de lucht niet meer weg kan en bijgevolg opgesloten wordt tussen de lijmlaag en de folie + dat fouten worden afgestraft omdat je het bijna niet meer los krijgt. De fabrikant van het toestel had destijds een gelijkaardig product : balsaloc aanbevolen. Wat is jullie mening, belangrijk is dat het mooie eindresultaat langdurig behouden blijft.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heb nog een (elektro)toestel dat ik 35 jaar geleden met een Oratex achtig materiaal heb bekleed en dat nog regelmatig vliegt. Denk dat Oratex toen nog niet bestond. De bekleding is zonder een extra hechtingsmateriaal rechtstreeks op het hout aangebracht. Zit nog steeds goed vast. Een maal per jaar, in de winter, controleer ik de bekleding van al mijn modellen en zet eventuele losse randjes weer vast. Dat geldt ook voor folie-bekleding.

    De textielbekleding heb ik niet verder bewerkt, Geen verf of iets dergelijks aangebracht. Op de randen rafelt het textiel een beetje. Als de draadjes te lang worden, knip ik ze weg.
     

Deel Deze Pagina