Oriententatie

Hallo mede piloten.

Ik vlieg met een Trex500 (flybar). Niveau figure 8 en stall turns.

Ben nog steeds zoekende naar het juiste orientatie punt op de heli. Kijk je nu naar de canopy of naar de rotordisk?

Alvast dank voor de reacties (ik vermoed meerdere opties).

Ik denk dat je je op de canopy moet focussen, en wel op de neus. Als je dat doet, raak je je orientatie vrijwel niet kwijt.

Groet..

Ik kijk vaak naar het ding als geheel

Bv kan ik aan het landingsgestel zien Of hij recht voorbij komt, zodat mn looping geen wokkel wordt
Canopy zie ik voornamelijk aan of de staart er recht achter zit
Met opstijgen moet ik de swash in de gaten houden (fbl, wil wel een scheef trekken)

Al die dingen gecombineerd met dat je je toestel kent, en weet wat hij uit gaat spoken als hij op een bepaalde manier voorbij komt, zorgt dat ik hem redelijk zonder verassingen rond kan sturen

Ik denk dat het een kwestie is van veel vlieguren maken, dan kom je er opeens achter dat je automatisch een punt oP de heli Pakt

Vlieg zelf met KDS450SV heli's.
Persoonlijk kijk ik tijdens het vliegen met de heli naar de Canopy.
Door de jaren heen behoorlijk wat uitgeprobeerd met verschillende kleuren op Canopy's.
Omdat ik vrijwel elke dag vlieg en het weertype hier in Holland nogal verschillend kan zijn (bewolkt/onbewolkt/sluierbewolking etc etc) vlieg ik persoonlijk het liefst met Canopy's waarin de kleur geel zit verwerkt.
Ik heb gemerkt dat de kleur geel het beste voldoet voor mij om de orientatie op de heli zo optimaal te houden.
Zwarte Canopy's bijvoorbeeld vind ik erg mooi en strak om te zien.
Maar heeft me in het verleden wel eens een heli gekost omdat ik tijdens het vliegen (en dan met name hoog en ver af) de kop en kont van mijn heli niet meer kon onderscheiden.
Op het moment dat het toestel 1 geheel wordt tijdens het vliegen dan heb je vaak een probleem.
En afhankelijk van je vliegervaring en hoogte waarop het toestel zich op dat moment bevind kan het verschil zijn tussen net redden of een dikke vette crash.
Vr Gr E

Ik bekijk ook de heli in zijn geheel.
Tijdens je leercurve, en dan vooral de eerste "rondvlieg" tijd, pak je elke strohalm aan om je oriëntatievermogen te ondersteunen.
Ik heb ook kleuren op staart,canopy etc.etc. uitgeprobeerd.
Waar het uiteindelijk op neer komt, en wat je geleidelijk aan moet leren, is de heli in zijn geheel te zien en te "weten" waar je zit, zat, en heen wilt.
Kost gewoon heel veel vlieguren, en dan maakt de kleur, wel of geen canopy niet zoveel meer uit.
Ik zou me er niet teveel op focussen (hoe minder je nadenkt des te beter) en rustig aan verder gaan (en genieten) zonder al te grote risico's te nemen (niet TEVEEL de grenzen van je kunnen op gaan zoeken) .
Kortom, wordt vanzelf steeds beter :) .

Edit:
En nog een tip..
Neem voldoende rust tussen je vluchten.
Het is behoorlijk inspannend voor ogen en hersenen, een brainfreeze kan je vergelijken met een oververhitte PC, komt altijd onaangekondigd, maar heeft altijd een logische oorzaak.

Laatst bewerkt:
Een truuk die ik toepas: bij pod & boom heli's is op afstand en tegen de zijkant aan kijkend vaak slecht te zien of hij nu net iets van je af gerold ligt, of naar je toe. Dit komt omdat het vaak een beetje een sihouet word waar de diepte uit verdwijnt.
Een redelijk simpele en voor het uiterlijk niet al te storende oplossing is de binnenkant van de skids een afwijkende, goed zichtbare kleur geven. Bijvoorbeeld de buitenkant zwart en de binnenkant felgeel of rood o.i.d. Aan het feit dat de gekleurde skid hoger of lager ligt dan de zwarte zie je dan hoe de heli ligt t.o.v. de "line of sight" en dat is al heel wat....

In het begin moet je even bewust kijken, na een paar vluchtjes gaat dat volledig vanzelf en onbewust.
En dan is het inderdaad wat Eric al zegt, gewoon naar het totaalplaatje kijken.

Groet, Bert

Dank voor alle input.

- rust is zeker nodig. Door kleine kindjes thuis merk ik dat ik te weinig nachtrust heb. Concentratievermogen neemt tijdens 2de accu al af. Toch lekker gevlogen vandaag.
- de freeze had ik vorige week al. Probeerde een looping, raakte orientatie kwijt op het inverted moment. Resulteerde in een harde crash met de 450 pro.
- de tip met de skids ga ik zeker proberen.

Vliegen nu in het wild, ga toch maar eens op zoek naar een club in de buurt van Houten / Utrecht...

Laatst bewerkt:
Een redelijk simpele en voor het uiterlijk niet al te storende oplossing is de binnenkant van de skids een afwijkende, goed zichtbare kleur geven. Bijvoorbeeld de buitenkant zwart en de binnenkant felgeel of rood o.i.d. Aan het feit dat de gekleurde skid hoger of lager ligt dan de zwarte zie je dan hoe de heli ligt t.o.v. de "line of sight" en dat is al heel wat....

denk dat de heli dan op oog-hoogte moet hangen, want anders weet je nog niet welke dat nu hoger of lager is.

gewoon alles in zijn geheel zien, en een beetje aanvoelen op de sticks hoe hij hangt, als je de hele 5 min dat je vliegt, goed gefocust zijt, weet ge altijd hoe hij hangt.

denk dat de heli dan op oog-hoogte moet hangen, want anders weet je nog niet welke dat nu hoger of lager is.

gewoon alles in zijn geheel zien, en een beetje aanvoelen op de sticks hoe hij hangt, als je de hele 5 min dat je vliegt, goed gefocust zijt, weet ge altijd hoe hij hangt.

Nee hoor, je hebt er altijd wat aan, ook als de heli wat hoger hangt.
Als ik aan het lesgeven ben en de heli is wat verder weg, zie ik afhankelijk van de lichtcondities niet altijd naar welke kant de heli nu precies rolt (omdat ik op dat moment niet zelf stuur en dus ook niets kan "voelen") en dan helpt dat kleurverschil ook, want in silhouet zie je weliswaar de opening tussen de skids groter of kleiner worden, maar dan weet je nog steeds niet welke kant hij op rolt, omdat je niet de linker van de rechterskid kunt onderscheiden zonder dat kleurverschil.

Groet, Bert

Back