Originele 90 Raptorkop naar FBL

Een tijd terug ben ik begonnen van een standaard Raptorkop aan te passen naar FBL en dat met zelfgemaakte parts , nadat dit was gelukt heb ik op de 3D masters de BeastX gekocht . De BeastX heb ik gemonteerd en afgesteld en dan was het testtijd :onweer: en tevens winter. Dus is die maar 1x de lucht ingeweest om te hoveren ,daarna is mijn starter stukgegaan en was het te koud of te slecht weer dus verdere test volgen nog . Alvast plaats ik wat fotos van de verandering, in latere fase wordt het deel waar de flybar zat nog verwijderd, eerst kijken of het werkt .
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb aan beide kanten gaatje geboord ,draad getapt M3 en dan vastgezet met vijsjes op de as . De kunstof armpjes zijn origine Raptor die ik afgezaagd heb .

Hallo,

Gisteren heb ik mijn Raptor 90 Electro omgebouwd naar een flybarless kop, vandaag testvluchten mee gedaan en het resultaat mag er zijn. De heli vliegt heel stabiel en strak, enig probleem dat ik heb is wanneer ik in voorwaartse vlucht plotseling pitch trek dan klimt deze met de neus omhoog. Ik heb reeds geprobeerd het te compenseren met de software van de 3G maar zonder resultaat.
Op de foto’s is te zien dat wanneer de pitch 0° is de mix armen niet horizontaal staan, dit kon ik niet anders doen anders had ik binding met de stangen. Kan het hierdoor komen of eerder door de ballink van de bladhouders die niet in het midden van de rotorkop staan.

Enige suggesties hierover.

Met vriendelijke groeten,

Ben

Hallo,

Gisteren heb ik mijn Raptor 90 Electro omgebouwd naar een flybarless kop, vandaag testvluchten mee gedaan en het resultaat mag er zijn. De heli vliegt heel stabiel en strak, enig probleem dat ik heb is wanneer ik in voorwaartse vlucht plotseling pitch trek dan klimt deze met de neus omhoog. Ik heb reeds geprobeerd het te compenseren met de software van de 3G maar zonder resultaat.
Op de foto’s is te zien dat wanneer de pitch 0° is de mix armen niet horizontaal staan, dit kon ik niet anders doen anders had ik binding met de stangen. Kan het hierdoor komen of eerder door de ballink van de bladhouders die niet in het midden van de rotorkop staan.

Enige suggesties hierover.

Ben

Ik heb zelf een vergelijkbare ombouw gedaan met een standaard SkyFox rotorkop, alleen heb ik de schaarmixer niet gebruikt maar gewoon twee rechte stuurstangen gebruikt i.c.m een tuimelschijfmeenemer.

Het omhoog pitchen in FF is een eigenschap van elke rotor, Rigid (FBL) of niet, alleen een flybar onderdrukt het vrijwel volledig.
Een rigid rotor (of FBL zo je wilt, maar niet verwarren met een met FBL systeem uitgeruste heli) vertoont deze neiging sterker naarmate de rotordiscbelasting toeneemt, en vooral deze lastafhankelijkheid word door een flybar volledig onderdrukt (en door een FBL-systeem dus ook)
Het maakt hiervoor niet uit of die rotordisc belasting veroorzaakt word door gewicht, G-krachten of verhogen van het vermogen (pitch geven).

Dus als jouw heli dit verschijnsel vertoont, zal waarschijnlijk je FBL systeem nog niet helemaal optimaal afgesteld staan. Dat kan mischien komen omdat je hevels niet horizontaal staan, waardoor de rotor mechanisch iets asymetrisch reageert aan weerszijden van de nul stand. Wellicht is het minimale beetje extra speling wat die schaarmixer oplevert ook van invloed. Normaal zijn de bladhouders rechtsstreeks aangestuurd.
Het kan óók zijn dat harder maken van de dempingsrubbers uitkomst bied, omdat de rotor dan direkter gaat reageren en dus het FBL-systeem makkeijker af te stellen zal zijn. Echter, dat weet ik niet zeker, want voor alle duidelijkheid: van FBL systemen heb ik NUL verstand.
Met Flybarless rotors op zich red ik me héél aardig....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Blijkbaar zal het geen mechanisch probleem zijn, een vriend had hetzelfde voor met zijn 550 dit wekend en dit is een Align FBL kop. Blijkbaar moet er één en ander gewijzigd worden in de software.
Dit gaan lange dagen worden eer we de juiste instelling gaan hebben

Ben

Hebben jullie beiden wel de 12 graden cyclic aangeven tijdens de setup??? dit is niet om de snelheid te bepalen, maar de hoeveelheid throw die de 3g mag gebruiken..(hij berekent dit vanaf de 12 graden..) doe je dit niet, klapt die achterover in FFF. En je blijft tweaken. maar heb je die 12 graden niet, krijg je het er NIET uit.

Ik denk niet dat er een min aan graden moet zijn, staat ook nergens in de handleiding. Ik heb +/- 9° op cyclic en 12° op de pitch

Deze had ik ook gezien, en ben hierop verder gegaan. gisteren heb ik nog enkele vluchten gedaan en het leek te beteren, hier en daar wat parameters anders gezet en het leek bijna weg te zijn.

Ik denk niet dat er een min aan graden moet zijn, staat ook nergens in de handleiding. Ik heb +/- 9° op cyclic en 12° op de pitch

Dat moet er dus wel zijn tijdens de setup, je hebt die 12 graden in setup nodig zodat de 3g weet tot hoever die kan mee/tegen sturen! het staat duidelijk in de handleiding dat je tijden de setup 12 graden cyclic moet hebben!.

Daarna kan je de waarde weer reduceren zodat de heli tammer wordt.;)

Dan wordt het andere armpjes maken.
zal wel even duren eer ik hier kan aan beginnen, eerst 6 weken cursus volgen :-/

Ben

Pfff, paasweekend ook in mineur geeindigd . :(
Ik wou wat verder testen met de BeastX op de Rap90 , eerst wat hoveren om te kijken of alles nog goed stond en dan een stapje verder , bij de pitchpumps had de motor minder moeite en moest ik die zelf scherper regelen maar de tail draaide telkens weg dus heb ik de gain blijven hoger zetten . Op gain 90% stond ie goed , ik vond da toch niet normaal dus heb ik de boek erbij genomen en nog alles eens doorlopen maar niks raars gevonden . Dus nog wat verder testen met gedacht "ik ga hier eens de vraag opwerpen" de heli ging heel stabiel in de lucht en voelde goed aan . Ik hield het rustig om te kijken of de heli niks raars deed met gewoon vooruit te vliegen en achteruit terug te keren en dat enkele keren . Toen gebeurde het , bij het achteruit komen begon de staart weg te draaien en ik kreeg hem niet meer terug , ik schoot lichtjes in paniek en bij nose in stuurde ik eerst verkeerd ,dan goed maar tegen dan was ie weer 90° gedraaid en ging het vlug mis , daar ik maar 1,5 meter van de grond was ging die dwars de grond in .:hammer:

Nadien gedacht moest ik wat hoogte gemaakt hebben in in auto aan de grond gezet hebben maarja tging allemaal zo snel .
Schade bij zulke craches zijn gekend maar mijn rx lipo is er ook aan mijn links ben ik kwijt , aileronservo kapot, koppeling kapot, tailblades , tandwiel,enz .
Opbouw zal ik op het gemak doen, met zulke craches geraakt een mens wa weemoedig . Probleem is nu, wat heeft dat wegdraaien veroorzaakt en natuurlijk de angst om dan ng eens te testen van de Beast X .
Ik zal ook eens te rade gaan bij mensen in de buurt die deze al afgesteld hebben om wat raad .

Ik wou eens de staartservo eens testen om erachter te komen wat er was misgelopen laatst met de Rap90 , wat er nu positief aan is dat ik nu weet wat het probleem was , namelijk een slechte staartservo .
De Futaba 9254 heeft denk ik wat olie geslikt en daardoor heeft ie rare kuren . Bij de rest van de onderdelen zal ik dan maar nog een andere servo moeten bijkopen .
Wordt vervolgd !!

Ik ben terug begonnen de Raptor met volle moed te demonteren , pfff ik moet nieuwe cluthliner inlijmen want die is volledig weg . Intussen een lijstje gemaakt met de parts die ik hoef te bestellen . Staartservo is intussen gevonden hier op het forum .

Door de crash zijn mijn zelfgemaakte stukjes voor de sturing natuurlijk niet ok meer en daarom zou ik ook de optie overwegen om aansturing via de scharen .
Ik zal kijken of de BeastX de waarden zal aanvaarden .

Back