Hallo,
Gisteren heb ik mijn Raptor 90 Electro omgebouwd naar een flybarless kop, vandaag testvluchten mee gedaan en het resultaat mag er zijn. De heli vliegt heel stabiel en strak, enig probleem dat ik heb is wanneer ik in voorwaartse vlucht plotseling pitch trek dan klimt deze met de neus omhoog. Ik heb reeds geprobeerd het te compenseren met de software van de 3G maar zonder resultaat.
Op de foto’s is te zien dat wanneer de pitch 0° is de mix armen niet horizontaal staan, dit kon ik niet anders doen anders had ik binding met de stangen. Kan het hierdoor komen of eerder door de ballink van de bladhouders die niet in het midden van de rotorkop staan.
Enige suggesties hierover.
Met vriendelijke groeten,
Ben
Ik heb zelf een vergelijkbare ombouw gedaan met een standaard SkyFox rotorkop, alleen heb ik de schaarmixer niet gebruikt maar gewoon twee rechte stuurstangen gebruikt i.c.m een tuimelschijfmeenemer.
Het omhoog pitchen in FF is een eigenschap van elke rotor, Rigid (FBL) of niet, alleen een flybar onderdrukt het vrijwel volledig.
Een rigid rotor (of FBL zo je wilt, maar niet verwarren met een met FBL systeem uitgeruste heli) vertoont deze neiging sterker naarmate de rotordiscbelasting toeneemt, en vooral deze lastafhankelijkheid word door een flybar volledig onderdrukt (en door een FBL-systeem dus ook)
Het maakt hiervoor niet uit of die rotordisc belasting veroorzaakt word door gewicht, G-krachten of verhogen van het vermogen (pitch geven).
Dus als jouw heli dit verschijnsel vertoont, zal waarschijnlijk je FBL systeem nog niet helemaal optimaal afgesteld staan. Dat kan mischien komen omdat je hevels niet horizontaal staan, waardoor de rotor mechanisch iets asymetrisch reageert aan weerszijden van de nul stand. Wellicht is het minimale beetje extra speling wat die schaarmixer oplevert ook van invloed. Normaal zijn de bladhouders rechtsstreeks aangestuurd.
Het kan óók zijn dat harder maken van de dempingsrubbers uitkomst bied, omdat de rotor dan direkter gaat reageren en dus het FBL-systeem makkeijker af te stellen zal zijn. Echter, dat weet ik niet zeker, want voor alle duidelijkheid: van FBL systemen heb ik NUL verstand.
Met Flybarless rotors op zich red ik me héél aardig....
Groet, Bert