ornithopter - Free bird -

Dag allemaal,

ik heb het idee opgevat om de Free bird te maken. Op de site van ornithopter de tekening gedown-load. En op de Wout z'n site gekeken.. Nog meer mensen met bouwervaring ?

Van welk materiaal maak ik de aandrijf-asjes ? Gitaarsnaar ? of gewoon ijzerdraad ?

Ik zou ze van verenstaal maken. Er komt een flinke kracht op te staan en ik denk dat gitaarsnaar te dun is en ijzerdraad te zacht.

Leuk dat je er ook een wilt bouwen. Zorg dat het gewicht laag blijft, dan moet het lukken om hem goed vliegend te krijgen. De staart zit aan een stuk metaaldraad vast, ik overweeg zelf om dit te veranderen in een balsa bevestiging om wat gewicht te besparen, kan jij ook overwegen. Succes en stel zoveel vragen als je wilt.

Wout

Gehard staaldraad wordt ook vaak pianodraad genoemd en is in allerlei dikten in lengten van 1 meter in modelbouwzaken te koop.

Freebird

Frame werk klaar... Nu begonnen met het buigen van het staaldraad... Pfff... dat valt me tegen... Niet een goede tang... Nog tips voor het betere buigwerk ?​

Misschien erg voor de hand liggend, maar misschien wat betere tangetjes? Kijk morgen maar eens rond op de vrijmarkt, daar is vast wel wat te vinden.

Vaak is niet alleen buigen een probleem, maar ook knippen! Ik heb in het verleden heel wat goedkope tangetjes krom of kapot gebogen of geknipt. DE oplossing, Wout zei het al, is GOEDE tangetjes. Met name het merk Knipex is van geweldige kwaliteit. Als je die nieuw koopt zijn ze vrij duur, maar morgen is het Koninginnedag en zijn er overal vrijmarkten. Je staat er versteld van hoeveel prima bruikbare Knipex tangetjes je op rommelmarkten in oude gereedschapskistjes tegenkomt en waar je maar 50 eurocent of zoiets voor hoeft te betalen.. Knippen doe je met een zijkniptang. Let er bij tweedehands kniptangen op dat de snijvlakken onbeschadigd zijn, want zelfs Knipex kun je beschadigen als je er te dik materiaal mee probeert te knippen (tot 2mm pianodraad moeten ze zeker aankunnen, en zo dik zul je voor dit soort modellen echt niet tegenkomen). Voor tanken om te buigen is een platbektangetje het best. Let er bij een tweedehandstangetje op dat er geen speling in het scharnierpunt tussen de bekken zit. Laatste tip: koop bij een gereedschapszaak een klein bankschroefje.

voortgang

Ik heb een tangetje gekocht... En jahoor t buigen van het veerstaal gaat uitstekend... Nu weer problemen om de buisjes waarin veerstaal van de vleugels ronddraait aan de romp te lijmen. Buisjes (kunsstof) vallen er steeds weer af... :( Is het gebruik van secondelijm misschien de oplossing ?

Misschien wel, dat ligt ook aan de soort plastic. Wat ik zelf doe is opruwen door er met en mes wat kerfjes in te maken en dan met dun garen en lijm op de romp vastzetten. Op deze manier is de hechting met het plastic niet van belang. Het garen wordt door de lijm op zijn plaats gehouden en de keepjes houden het buisje op zijn plaats. Als lijm gebruik ik meestal balsalijm (UHU Hart), maar secondelijm zal hiervoor ook goed werken.

Weinig aan Wout's opmerkingen toe te voegen, behalve dat als de lijm niet blijft hechten (de buisjes zouden uitzichzelf ook al moeten plakken, met draad omwikkelen moet je altijd doen, maar is op zichzelf niet voldoende om een goede verbinding te maken) zou je buisjes van een ander materiaal kunnen kiezen, of koop anders bij een modelbouwzaak metalen van de juiste diameter. Aluminium is heel licht, zeker omdat het dunwandiger zal zijn dan kunststof waarschijnlijk zelfs lichter. Dat is wel vrij zacht materiaal dat je makkelijke ovaal drukt, terwijl het als lagertje bedoeld is en dan te veel wrijving veroorzaakt, dus messing is dan waarschijnlijk nauwelijks zwaarder en als lager veel beter. In dat geval zou je als lijm ook een heel klein beetje 2-componenten epoxy kunnen maken. Wel precies gelijke delen mengen en altijd de buisjes goed opruwen zodat de lijm iets heeft om te hechten.

Back