Ornithos bouwproject 2022-2023 Folland Gnat

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door juwi, 13 nov 2022.

  1. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    De keuze voor een Ornithos bouwproject is dit jaar gevallen op de Folland Gnat, een 70mm EDF zoals die is beschreven in RCM&E van December 2021. Dit type is het grotere broertje van de eerder verschenen 50mm EDF versie van de hand van Tony Nijhuis en deze 70mm EDF versie zou "incredibly well" moeten vliegen. We gaan het meemaken!

    2022-11-13-004 Folland Gnat.jpg
    2022-11-13-005 Folland Gnat.jpg
    Het model wordt van tekening gebouwd en zoals je kunt zien wordt het een traditionele bouw met balsa en (lite) ply. Het model wordt afgewerkt met krimpfolie, tenminste dat is nu het plan. Verder zal hier en daar de opbouw iets anders worden, vooral de vleugel willen Tjarko en ik anders gaan maken.

    Afmetingen van het model:

    2022-11-13-003 Folland Gnat.JPG

    Ik ben al begonnen met de bouw, Tjarko volgt op de voet. Meer in volgende posten.

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    jan brilman, aurectar, LeoG en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Cool, ga ik volgen
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuke keuze! Ga ik volgen
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Leuk, een edf…. Deze ga ik weer volgen :)
     
  5. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Gisteravond de eerste bouwavond in het Ornithos clubhuis. De avond tevoren had ik voor Tjarko de belangrijkste onderdelen van tekening op kalkpapier overgetrokken.

    2022-11-15-006 Folland Gnat.jpg

    En op de bouwavond zelf is Tjarko de lite ply rompspanten aan het uitzagen.

    2022-11-16-007 Folland Gnat.jpg

    De uitlaatpijp voor de EDF wordt niet van een gerold vel acetaat of vergelijkbaar materiaal gemaakt zoals op tekening is aangegeven, maar zal gemaakt worden uit glas/carbonweefsel met epoxy. Voor mij een eerste keer vanaf een mal zoiets te maken.

    2022-11-16-008 Folland Gnat.jpg

    De mal voor de uitlaat maak ik uit blauwschuim (styroporschuim? geextrudeerd polystyreen hard schuim?) dat ik met hete draad ga snijden langs de ronde houten geleiders. Dan de mal verder afwerken en klaarmaken voordat het weefsel en de epoxy erop gaat.

    Binnenkort meer.

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    jan brilman, Arnold 85, Mugen MRX-3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Thuis
    Bij de eerste foto dacht ik heel ff dat je de spanten van Eiken ging maken :D
     
  7. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ha ha, die foto is inderdaad niet zo handig genomen, ik had beter een andere achtergrond kunnen kiezen.

    Verder met de Gnat. Balsa onderdelen, de scherpe randjes moeten er nog vanaf:

    2022-11-17-009 Folland Gnat.jpg

    En de "lite ply" - populierentriplex - onderdelen van de bouwtekening, maar die heb ik van "ply" - berkentriplex - gemaakt:

    2022-11-17-010 Folland Gnat.jpg

    De nummering van rompspanten is niet helemaal logisch, van voor naar achter: 11-9-8-7-10, een kleinigheidje. Twee rompspanten staan hier niet op de foto, eentje (8) is al verlijmd met een van de rompzijpanelen (zie volgende post) en de ander (7) zit al aan de 70mm EDF geschroefd, hier samen met 60A ESC, 6s LiPo en 6-kanaals ontvanger op onderstaande foto:

    2022-11-17-011 Folland Gnat.jpg

    Ik zal de ring die vooraan op de EDF hoort te zitten moeten afschuren anders past het geheel niet goed in de romp, zie foto hieronder EDF met ring:

    2022-11-17-012 Folland Gnat.jpg

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Zoals in vorige post vermeld heb ik rompspant 8 al haaks verlijmd met het rechterrompzijpaneel:

    2022-11-17-013 Folland Gnat.jpg

    Ik heb dubbele zaagsnedes in de 20mm balsa driehoekslatten moeten aanbrengen om de latten de curves van het zijpaneel en straks ook de vorm in de romp te kunnen laten volgen. Het spantje past er strak op en heeft een uitsparing voor een batterijplankje.

    Voordat het andere zijpaneel en de rest van de rompspanten verlijmd kunnen worden zal eerst de uitlaatpijp, de ESC en servodraden een plaatsje moeten vinden. Meer hierover in volgende posten.

    Wat ik verder ook al verlijmd heb zijn de vleugeldelen:

    2022-11-17-014 Folland Gnat.jpg

    De vleugel is dus een combinatie van 8mm balsa planken met een 8mm vierkant vuren ligger. Dit deel van de vleugel weegt zo'n 125 gram. Het geheel komt samen (niet gelijmd) met een berkentriplex deel dat vooral de "anhedral" hoek moet aangeven. Een glasband zal voor een stevige verbinding tussen de twee vleugelhelften moeten zorgen:

    2022-11-17-015 Folland Gnat.jpg

    De complete vleugel op foto hierboven weegt dan totaal zo'n 250 gram (onafgewerkt en niet in profiel geschuurd). Tjarko en ik denken dat het lichter kan en ook beter voor wat betreft vliegeigenschappen.

    De vleugel maken was een leuke oefening, maar komt dus niet op de Folland Gnat.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2022
    tjarko en ramses vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Leuk club-bouwproject heren :thumbsup:
    Gaat weer mooi worden, veel bouwplezier!

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Jammer dat jullie die houten vleugel niet gaan gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat die nog een behoorlijk stuk lichter uitgevoerd kan worden door het goede hout uit te zoeken. In het midden hoef je geen hard balsa te gebruiken, daar kan zachter en lichter balsa erin. Ook die3 ligger kan vele malen dunner. Ik heb vaker van dit soort vleugels gebruikt en die waren allemaal lichter en sterker dan andere opties.
     
    juwi vindt dit leuk.
  11. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Ja, ik ben er ook van overtuigd dat die vleugel nog lichter kan. De vurenhouten ligger weegt ongeveer 35g voor beide vleugelhelften samen, en verder kan inderdaad door lichter balsa te gebruiken allicht nog zo'n 50g bespaard worden. Dus ergens tussen de 150g - 200g zou zo'n houten vleugel kunnen uitkomen. Ik wil graag dik onder de 150g uitkomen, gaan we zien. De houten vleugels houd ik zowiezo nog achter de hand!

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
  12. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Nu we het dan toch over de vleugel hebben: deze krijgt een piepschuim kern bekleed met 1.5mm balsa sheet onder- en bovenkant. Komt die houten vleugel toch nog van pas, die heb ik namelijk als aftekenmal gebruikt :D. Hieronder het hete draad snijden van de buitenmaten:

    2022-11-20-016 Folland Gnat.jpg

    Dat snijden valt me tot nu toe helemaal niet tegen, de draad niet te heet zetten en met beleid door het materiaal heen. En na een tijdje heb je zomaar twee passende vleugelhelften:

    2022-11-20-018 Folland Gnat.jpg

    Nu nog de profielen voor vleugeltip en -wortel maken. De vleugeltips krijgen 2 graden "washout", dat zit niet in de originele balsa-houten vleugel. Het vleugelprofiel waarvoor Tjarko en ik hebben gekozen is het NACA1408, wat meer lift zal geven dan het symmetrische profiel van de originele houten vleugel. Verder zal de vleugel taps naar de tips toelopen, meer zoals de 1:1 versie ook heeft. Overigens heeft het echte toestel een RAE102 vleugelprofiel, symmetrisch met maximale dikte op 40% van koorde. Het gekozen NACA1408 heeft dat overigens ook.

    Verder heb ik gemeten van bouwtekening dat de wortel van de vleugel ongeveer 1 graad "angle of attack" heeft. Hopelijk binnenkort kan het snijden van het vleugelprofiel beginnen. Ben benieuwd of dat een beetje gaat lukken.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    coen_l, ramses, Kjel Postema en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Dinsdag bouw avond.
    20221122_210143.jpg
    Schuimkernen gesneden voor 2 kistjes. Even een schuurlatje er over, klaar om er balsa op te plakken.
     
    ramses en juwi vinden dit leuk.
  14. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Zoals eerder vermeld is het profiel NACA1408, geprint op papier en een kleine 1.5mm is er nog afgegaan om te compenseren voor de balsa beplanking en ook rekening houdend met de dikte die je nog verliest ten gevolge van hete draad snijden:

    2022-11-20-019 Folland Gnat.jpg

    Op de plek van het rondje komt een gat om het profiel tegen de zijkant van het piepschuim te plaatsen, in dit geval met een schroefje. Trailing edge wordt 8mm balsa, leading edge een 25mm brede balsa plank. Hieronder de beide geleiders voor tip and root:

    2022-11-21-020 Folland Gnat.jpg

    Na het succesvol snijden, verder met de houten onderdelen, hier Tjarko op de tweede bouwavond bezig aan de stabilo:

    2022-11-22-021 Folland Gnat.jpg

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    aurectar, ramses, Thedo en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Mooi verslag Jurgen! Gaaf project
     
    juwi vindt dit leuk.
  16. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je Femmo, fijn dat je meeleest!

    Kleine update, het prepareren van de balsa vleugel sheet:

    2022-11-25-023 Folland Gnat.jpg

    Een sheet klaar voor één kant van een vleugelhelft:

    2022-11-25-024 Folland Gnat.jpg

    Uit twee standaard afmeting planken (10cm x 100cm) kan ik zowel een boven- als een onderkant van een vleugelhelft construeren. De 1.5mm dikke planken heb ik uit mijn voorraadje geselecteerd op gewicht. Met ongeveer 18gram per plank zit ik dan goed beneden een typisch gewicht van 22.5gram/plank (0.15g/cm3 @12% vochtgehalte).

    Nu de andere delen nog en dan kunnen de sheets op de eerder gesneden piepschuim kernen gelijmd worden.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, coen_l en tjarko vinden dit leuk.
  17. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Weer een kleine update, sheets zijn nu gelijmd op de schuimkeren. Beide vleugelhelften op elkaar met gewicht erop. Nu wachten tot de lijm is uitgehard:

    2022-11-26-035 Folland Gnat.jpg

    De vleugelhelften wegen in deze staat elk zo'n 45gram.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    ramses, Thedo, tjarko en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Gaaf club project weer, ga ik volgen!
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Mijn vleugels net ook verlijmd. Dinsdag zijn ze zeker droog.
    20221126_172002.jpg
     
    ramses, M.l.v.Doesburg en juwi vinden dit leuk.
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Leuk project! Dekken jullie de vleugeltjes met bruislijm, Epoxy of houtlijm in?
     

Deel Deze Pagina