OS 32 motor afstellen

Hallo,

Ik ben nieuw in het brandstofvliegen en heb mij een okkazie Caliber 30 aangeschaft met OS 32 motor erin.

Ik ben bij mijn lokale modelbouwwinkel om brarndstof geweest en hij heeft me BMI Helimix met 10% nitro meegegeven.

Nu thuisgekomen, tankje gevuld, zender aan, electronica aan, glowplugstarter op de glowplug en de starter erin, en hup :(:(:(

Wat gebeurt er, motor wil niet starten, kan het zijn dat mijn motor opnieuw moet afgesteld worden omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk met een ander mengsel gevlogen heeft of niet ?? 8O

Zo ja, kunnen jullie mij even op weg helpen om de motor fijn af stellen voor deze brandstof ?? :idea:

Alvast bedankt voor de moeite

Heb je hem niet daar laten lopen?
Kan je niet aan de oude eigenaar vragen waar hij mee vloog dan waat je dat ook.

gr marc

Als je helemaal nieuw bent op het gebied met brandstofmotoren zou het beter zijn als je even hulp had van iemand met ervaring.
Als je het helemaal zelf wil doen kun je het beste de naalden zo instellen zoals ze af fabriek ingesteld worden. Ook moet je er voor zorgen dat de carburateur iets openstaat tijdens 't starten en vantevoren controleren of de gloeiplug wel gloeit kan ook geen kwaad.
Meestal krijgt een motor die niet start geen brandsof.

tieske

Ik vraag mij af wat je had geschreven als de motor wel had gestart en volgas had gaan draaien :| Als ik jou was zou ik het niet meer proberen en naar een club gaan of naar iemand met kennis van brandstofhelies.
Een heli is geen speelgoed en bij het minste of geringste vernietigd hij zichzelf en alles wat er in zijn buurt staat dus wees gewaarschuwd !

Rheli,

Bedankt voor de tip, maar ik weet wel wanneer het gas van de motor open ofwel dicht staat, zover ben ik wel geraakt en dit had ik wel goed gecontroleerd vooraleer ik probeerde te starten.

Ik vroeg gewoon of er iemand mij kan uitleggen hoe je een motor kan afstellen, de vraag is misschien (misshien ben ik dat ook wel ;)) maar ik weel wel dat het antwoord wat ingewikkelder is.

Dus alle info is welkom !!

Zoek idd een club op, als je nog niet eerder met dit spul hebt gevlogen.

Maar is het niet zo, dat je de carburateur helemaal dicht hebt getrokken ? Bij stationair draaien moet deze een klein stukje open staan.

Mijn begin/end point van de throttle servo staan op 30/110. Hierbij loopt de motor stationair. En ook even (1-2 sec) de uitlaat dicht houden om tankdruk op te bouwen.

Afstelling kan ik je niet mee helpen, dat wordt voor me gedaan ;) Er staat me iets bij van fabrieksstand + 1,5 slag.

jongens geef nu even geen adviezen waar je niks mee kan, als bij jou de curve laag op 30% staat, kan ie bij hem goed half gas staan.

houd er rekening mee dat er mensen zijn die zeggen "maar bij hem was 30% oke"

dflyer, zoek bij een club mensen die je even assisteren, en dan is het afstellen een eitje.
zonder het ding fysiek hier voor je te hebben, is het via een forum moeilijk te doen, en als het misgaat kan het goed mis.

Gerard_nl zei:
jongens geef nu even geen adviezen waar je niks mee kan, als bij jou de curve laag op 30% staat, kan ie bij hem goed half gas staan.

Het ging hier ff om het idee, dat ie niet de carburateur helemaal dicht trekt ;)

als je even nadenkt wil dat dus niks zeggen omdat jij zijn mechanische opstelling helemaal niet kent en hoe zijn linkages gesteld staan, snap je.

30% kan bij hem halfgas zijn en dat ie de dichtpositie mechanisch niet eens haalt.

een ervaren iemand zal dat moeten nazien en inregelen met hem.

Wat zijn de fabrieks instellingen van de os 32 van beide naalden kan ik namelijk niet vinden

djohny , dit draadje is 8 jaar oud , en de mensen die hier hebben gereageerd vliegen waarschijnlijk niet eens meer ))
je kunt op de site van os toch van elke motoer de manual downloaden ? daar staan de fabrieksinstellingen zeer waarschijnlijk in .
mvg ferry

Fabrieksinstellingen zijn vaak inloopwaarden.
oftewel ernstig rijk.

Gemiddeld genomen, als je 3 volle slagen open gaat op de hoofdnaald, start hij wel.
Vanaf daar moet je gewoon de afstelprocedure doorlopen, want dan helpen de fabriekswaarden je niet meer.
en zorg dat je een paar extra gloeipluggen hebt. een gebrek daaraan kan een vliegdag ernstig verzieken

kijk hier ff voor de "normale" afstelprocedure:
http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor%20afstellen%20v3.1.pdf

Back