OS 40FX zuiger probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rolf Engelsman, 20 dec 2021.

  1. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Nee, die heb ik niet vervangen. Zo handig ben ik niet. Ik zag wel op het forum allerlei linkjes voorbij komen waar lagers te krijgen zijn. Ik ga eerst kijken of hij een tankje lang door loopt en dan maar vliegen. OS46AX is reeds besteld als vervanger.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je er nu mee gaat vliegen en die lagers ZIJN onverhoopt gaar, dan hoef je ook geen nieuwe lagers meer te bestellen... Het is een ABN motor, en slechte of roestige lagers zijn domweg "einde motor".

    Je woont in Groningen, dat is niet zo heel ver weg. Lagers vervangen kost je hooguit ongeveer 15 Euro, en is bij die motor ongeveer een half uurtje werk.
    Desnoods breng je het ding op zaterdagmiddag even langs op de vliegclub van Roden (als ik er niet ben effe vragen of ze hem in de keet willen leggen met een briefje met mijn naam er op), heb je hem max een week later weer terug...
    Met wat geluk kan ik ook wat aan die lekkerij onder de kop doen.

    Niks moet, het is maar een vrijblijvend aanbod.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Fantastisch aanbod. Komende zaterdag lukt mij niet maar ik ga hem niet meer starten.
    Heb jij lagers voor mij of moet ik die even zelf bestellen?
     
  5. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    @Cnn bedankt voor de maten. Ik heb de lagers besteld. Ik ben ooit begonnen bij de OLC. Les gehad van Jelle Kazemier.
    @brutus ik breng het motortje met de lagers langs als ze binnen zijn.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hoelang is dat geleden dat u bij de OLC vloog?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vraag maar gewoon naar Bert, en als ik er niet ben, vraag dan even toestemming om het ding in de keet te leggen, dan komt het vanzelf goed.
    Laat even je telefoonnummer achter, dan hoor je vanzelf wanneer het klaar is.
     
  8. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    @Cnn van 1976 tot ca. 1985. Goede herinneringen aan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Toen vlogen mijn opa en vader er ook.

    Rob en Jan Odinot. Zegt u dat wat?
     
  10. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Nee, laat bij mij geen belletje rinkelen. Waarschijnlijk kennen zij Jelle Kazemier en Lokhorst nog wel.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Weet niet zeker of beiden nog leven. Maar bij de thans oude garde nog wel bekend.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Lokhorst was toen ik bij OLC vloog al wat ouder/grijs. Zou nu tegen de 100 moeten zijn. Jelle was toen in de dertig schat ik. Dus nu rond de 80.
    Lokhorst woonde vlak bij ons in Bargeres en hielp mij wel eens mee als ik tijdens het bouwen er niet uit kwam. Ooit via hem een Gangster 53 gekocht van Mick Reeves uit Engeland. Super kistje was dat. Mooie tijden
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  13. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik kan het ze niet meer vragen, alleen mijn moeder heeft daar nog wat herinneringen aan, ze dacht dat Jelle ernstig ziek was destijds. En vloog ook helikopters? Of was dat een ander? Mijn moeder was daar vanaf 1985 ongeveer, ik kan me iets herinneren vanaf 1989a1990.

    de naam Lokhorst ken ik dan nog wel, woonden ze niet in de Rietlanden? Destijds had hij een centraal vacuüm systeem ( stofzuoger)in de muren van zijn huis, dat was vrij uniek in die tijd.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  14. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Jelle zat destijds in een rolstoel. Vloog wel de sterren van de hemel. Reden heb ik nooit naar durven vragen. Ik was nog een jonkie. Ik ken Lokhorst vanuit Bargeres.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze motor heeft weer nieuwe lagers. kort klusje (anderhalf uur hooguit) maar lang verhaal over lagers wat ik jullie ga besparen, maar dit zeg ik er al wel vast bij: Koop je lagers NIET bij NEITA! Gewoon niet doen! Ga naar www.lagertechniek.nl, of www.lagerboer.nl, of www.lagerkoning.nl. maakt allemaal niet uit waar je kopen wilt, maar dus NIET bij NEITA. Bij bovengenoemde bedrijven heb je voor minder geld echte merklagers in originele gesealde verpakking (en kun je bij boer en koning kiezen wélk merk, bij techniek krijg je standaard SKF), maar bij NEITA krijg je blijkbaar voor hetzelfde geld merkloze China-lagers zonder verpakking in een handbeschreven ziploc zakje... Ben ik echt een beetje pissig over...

    Voor het overige: Rolf had de motor ge-ultrasoond, waardoor hij vrij schoon aan de buitenkant was. Helaas wel met de lagers er nog in, wat de reden is dat ik toch die "goeikopie-lagers" geplaatst heb, want voor een seizoenetje kan dat wel. Best wel frustrerend, had toevallig vorige week zelf nog precies dezelfde maten besteld voor een clubgenoot, als ik het geweten had... Zucht...

    Voor de rest "gewoon" een FSR (dus niet een FX, maar nog een echte FSR!!!!), waar je de leeftijd aan af kon zien (die dingen zijn allemaal al gauw minstens 45 jaar oud, dus wat wil je?) maar meer ook niet, gewoon iets doffer aluminium en heel lichte gebruikssporen, niks bijzonders. Nette motor, absoluut.

    Tot ik hem open maakte, en aangenaam verrast werd door een min of meer "blinkende" krukas zonder ook maar een spoor van corrosie of andere sporen van "vochtig schuurtje", en een spic&span zuigertje, blinkend nette drijfstang en een SCHOON carter... Voor een motor die 20 jaar in een vochtige schuur gelegen heeft, absoluut indrukwekkend! Het enige was een heel dunne maar hardnekkige laag kool op de zuigertop (en een klein beetje in de kop), en een zwarte laag op het uitlaat-pakkingvlak.
    Dat heb ik schoongemaakt (pakkingvlak en passant weer even gevlakt) en de motor met wat pure wonderolie weer afgemonteerd.
    Probleem van de lekkende kop opgelost (bleek niet goed vastgezet te zijn) en tsja, wat kan ik zeggen? Motor heeft een méér dan uitstekende compressie, en de pinch van de cylinder is nog min of meer volledig intact.

    Overigens:
    Deze motor heeft een Aluminium koppakking, en die was nog gewoon aanwezig, zat een beetje in de kop vastgeplakt, maar kwam er met 5 minuten ultrasoon gewoon uitvallen.

    ERG goede motor, dit, moet je zuinig op zijn Rolf!

    Wel nog even betere lagers bestellen, doe ik hem na de zomer nog wel een keertje
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  17. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    @brutus nieuwe SKF lagers zijn besteld. Ik maak graag van je aanbod gebruik voor een herkansing na de zomer.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen enkel probleem! Toen ik dat aanbod deed ging ik nog uit van een FX. Die moet helemaal uit elkaar voor een lagerwissel. De FSR is een stuk makkelijker want die heeft een separaat lagerhuis aan de voorkant, dus dat is maar 6 schroefjes en dan kan je er al bij. Dus je kunt het eventueel zelf proberen, maar ik doe het met alle plezier voor je als je het niet aandurft (of als je vrouw niet wil dat je de oven gebruikt :D :D :D )
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wie wat waar
     
  20. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Om wat meer duidelijkheid te krijgen heb ik het masr gewoon gevraagd bij Neita.
    Ik kreeg onderstaand antwoord:
    Screenshot_20220321-132605_Outlook.jpg
    Op mijn vraag waarom ze het merk dan niet gewoon op de site vermelden kreeg ik onderstaande reactie:
    Screenshot_20220321-132622_Outlook.jpg
    In elk geval een nette en snelle reactie.
    Uit eerdere ervaringen kan ik bevestigen dat op de voor ons grotere lagers het merk EZO inderdaad te vinden is.
    Bij de kleinere zoals de nokkenaslagers niet.
    Dan moet je ze inderdaad maar geloven dat het EZO is.
    Ik kan me ook best voorstellen dat als er doosje omheen zit dat dit een beter gevoel geeft.
    Dat zal uiteindelijk een ieder voor zichzelf moeten bepalen.

    Jan
     
    Rolf Engelsman en Cnn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina