OS 40FX zuiger probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rolf Engelsman, 20 dec 2021.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het 6902 lager wat ik uit het zakje haalde, stond niks op, ook niet op de ringen, terwijl normaliter die maat ruim groot genoeg is om daar een nummer in te laseren.
    Dus met alle respect, ik vertrouw het gewoon domweg niet.

    Ik weet niet beter dan dat lagers, en ZEKER precisie lagers, in een zorgvuldige verpakking (al dan niet gesealed) en per stuk verpakt de fabriek verlaten. Zelfs die iniminie nokkenas-lagertjes die ik bij Lagerboer bestelde waren al individueel ingeseald verpakt. Als SKF, NSK, Nitto en zelfs veel goedkopere merken die moeite al doen, neem ik aan dat ze daar een goede reden voor hebben (dat vuil slecht is voor een lager, bijvoorbeeld???)
    Zonder dat, moet je maar afwachten hoe ze vervoerd en/of opgeslagen zijn, maar lagers die (bij wijze van spreken) los gestort in bulk vervoerd worden en per emmer verkocht, die vertrouw ik gewoon niet.

    Ik geloof het verhaal over "PRC betekent precisie" ook niet zo erg... Verkopen ze ook "onpreciese" lagers dan? Ik ken die betekenis voor PRC alleen van de jeugdige WhatsApp-taal.

    Hoe moeilijk is het om er gewoon "EZO" op te schrijven? Hoe moeilijk is het voor EZO om lagers gewoon in een zakje te sealen of in een doosje te stoppen?
     
    R Rodermond, Beton en Rolf Engelsman vinden dit leuk.
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Even een kleine nuancering, ik heb afgelopen week ook wat lagers besteld bij de lagerboer en 2 SKF neuslagertjes (607 & 608) zaten ook los samen in een zip-lock zakje (alle andere waren wel individueel verpakt, gesealed met een beetje olie).
    Ik heb ze bekeken, er staat op beide SKF op de ring.
    Zal toch wel "bulk-verpakking" zijn voor de leverancier, en dan krijgen wij ze (als we er maar een paar willen) los toegestuurd.
    Ik heb er vrede mee, liever zo dan dat ik er direct 100 in bulk moet kopen.

    Maar ik wil wel graag een merk indicatie op het lager zien, als je zelf je eigen merk al niet op jou eigen onderdeel wilt zetten, dan zal je er ook wel niet zo trots op zijn denk ik.
    Dus merk-loos vind ik ook niet wat.
     
    R Rodermond, Beton en Cnn vinden dit leuk.
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Kleine (precieze) lagers die bij mij op het werk worden geleverd zitten in kokertjes, per 10 stuks verpakt.
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik kreeg ze ook altijd in een zip lock zakje. En zitten al in behoorlijk wat motoren.
     
  5. Rolf Engelsman

    Rolf Engelsman

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Groningen
    Motortje zit weer in zijn oude kistje en loopt weer als een zonnetje. Nogmaals bedankt Bert en was leuk om je in levende lijve te ontmoeten.
     
    R Rodermond en Beton vinden dit leuk.
  6. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Logische opmerkingen.
    Wat me vooral verbaasd is dat men aangeeft EZO lagers te leveren en dit dan niet op de site te vermelden.
    Marketing technisch kan ik daar echt geen reden voor bedenken.
    En alhoewel ik zelf heb ervaren dat op sommige lagers daadwerkelijk EZO staat is dit vooral bij de kleinere lagers niet het geval.
    En dat kan twijfel geven over de afkomst.
    Want ze kunnen elk lager een PRC lager noemen.
    Dan moet je het maar geloven of niet.....

    Dit nogmaals aangegeven via mail en daar kreeg ik onderstaande antwoord:

    Goedemorgen Jan,


    Zoals eerder gemeld: bij de meeste PRC lagers zie je op de lagers “EZO” vermeld door de fabrikant.

    Uitzonderingen sowieso bij hele kleine lagers waar geen ruimte voor is. Ik zal het bij onze afdeling marketing eens aankaarten.

    Op zich altijd netjes antwoord en ook geen slechte ervaringen maar gezien het een en ander zal ik zeker ook eens elders kijken.

    Jan
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Mooi dat het motortje weer goed loopt.
    De OS Max 40 FSR is echt een hele fijne motor uit de jaren 70.
    Het was in die tijd mijn eerste 6.5 cc motor.
    Wees er inderdaad zuinig op. Die met de zuigerveer zijn bij normaal gebruik bijna onverslijtbaar.
    Later kwamen ook de 40 FSR ABC versies maar zoals ondertussen wel bekend is waren dat geen ABC maar ABN motoren.
    En dat had zo zijn nadelen:(

    Jan
     
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rolf zijn motor is een "ABC" (nikkel dus) maar er was nog pinch aanwezig, en intern was hij werkelijk spic&span, was ik echt van onder de indruk, kom ik maar héél zelden tegen.
     
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat me raden: Dat zijn beide "dubbel RS" lagers? SKF levert inderdaad de kleinere dubbelRS nog wel eens los, en dat is op zich geen enkel probleem, want die dingen zijn van zichzelf al stofdicht. Maar dat zul je NIET zien met dubbelZ of open lagers. En dat was nu precies wat ik hier WEL zag... Open lagers, los in een ziplock zakje.
     
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vooral. Dan zou je zeggen: zet er EZO bij, en niet PRC, want afkortingen zijn natuurlijk geen definitief iets (er zijn meer dingen te bedenken die je met PRC kunt afkorten), echter als je PRC googlet krijg je zoiets: What does PRC mean? - PRC Definitions | Abbreviation Finder
    En daar vind je een hele hoop bagger, maar wat ik daar NIET vind is een algemeen geaccepteerde betekenis als "precisie", maar ik vind wel zowel "Peoples Republic of China", alsook "Pacific Rim Countries" (wat iets breder is, maar ook neerkomt op "lage lonen landen").
    Als je EZO googlet krijg je tenminste nog een lagerfabrikant te zien,
    De andere leveranciers zijn duidelijk over wat ze verkopen, als ze merklagers verkopen staat dat er bij, en als het merkloze bagger is, zie je dat aan de stuksprijs (en staat er iets bij in de geest van "China-lagers").

    Dus ik blijf sceptisch. En ik wil best wel bij Neita kopen als ze goede lagers hebben, maar ik wil weten wat ik koop, en tsja... wat ik zie jubelt mij niet "toplagers" toe.
    Samengevat:
    Ik zie PRC staan, terwijl daar EZO had kunnen staan. Waarom?
    Ik had nog nooit van EZO gehoord, en da's raar, ik zit al mijn hele leven in de techniek. Kan betekenen dat het iets heel bijzonders is qua kwaliteit (ik had tot voor kort ook nog nooit van WIB lagers gehoord) maar "heel bijzondere kwaliteit" wordt naar mijn mening niet los in ziplock zakjes verkocht, en zeker geen volledig open lagers.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was zeker een gezellige middag!

    Oh, en die West-Vleteren.... Oei! Dat is er een voor echte kerels :D :D :D Erg lekker!
     
    Rolf Engelsman vindt dit leuk.
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    1x een 2RS en 1x een 2Z, de 2RS is idd (zo goed als) stof dicht, en 2Z, niet echt.
     

Deel Deze Pagina