OS 46 FX (H) en reso-uitlaat

Hallo allemaal,
Ik wil een OS MAX 46 FX-HG en een Resopijp (graupner 2237) lang 270 mm rond 40 mm inbouwen in een Heli-romp.
Nu heeft iemand me verteld dat de afstand van de motor tot het 1e schot in de pijp ongeveer 35 cm moet zijn. Probleem, wat dat past nooit in de romp, en dat terwijl uitlaat en motor voor deze romp bedoeld zijn.
Wie kan me zeggen wat de juiste afstand ongeveer moet zijn?
Alvast bedankt.

Tja.. Je moet de pijp tunen door hem op een bok te laten draaien en volgas je pijp dichter tegen de bocht aan te schuiven. Het toerental zal hierdoor toenemen, als je denkt dat er meer uit te persen valt moet je 1cm van je bocht afzagen. Vervolgens opnieuw testen. Denk je de motor nóg verder te kunnen knijpen zaag je er weer een stukje vanaf, maar niet teveel in 1 keer. Als je een groot gat tussen de bocht en pijp houdt gaat hier geluid tussenuit lekken omdat daar alleen maar siliconenslang tussen zit.

Ik raad je aan om een motor-testbok te bouwen, de motor te monteren en er een 11*6 propellor op te zetten. Ja, het is een helimotor maar veel meer practische oplossingen zijn er volgens mij niet...

Jorrit, bedankt voor je reaktie.
Heeft niemand daar nog wat aan toe te voegen.
Dat proberen wat Jorrit beschrijft wil ik net voorkomen door de instelling van een ander over te nemen.
De 46 fx is toch veelgebruikt en vast wel meer mensen zullen er een soortgelijke resopijp op hebben ?

Maar vrijwel niemand heeft hem afgeregeld volgens het systeem wat Jorrit noemt, vandaar dat je daar dan ook niet zo bijsterveel aan hebt dan.

Het is ook nog eens een combinatie van brandstof samenstelling en welk type plug je gebruikt.

Tornado 10% en OS nr. 8
Ok, dat ik de fijnafstelling nog moet doen begrijp ik.Maar toch, klopt die 35 cm ongeveer ? (van belang met de ruimte in de romp)
De andere gebruikers hebben misschien niet afgesteld via de beschreven manier maar ook zij zullen een vliegbare afstelling hebben. Dat daar dan misschien 0,5 cm bij of af moet ondervind ik wel.
Ligt de instelling eerder bij de 25,30,35 cm ???
Maar goed, anders zit er niets anders op dan maar te beginnen.

Resonantiepijpen zijn erg breedbandig (kleine conushoek), afstelling komt niet op een centimeter meer of minder.

Te lang uitlaatsysteem is geen probleem. Echter, door een te korte afstand tussen spruitstuk en resonantiepijp kan je motor heel erg heet gaan lopen.

Ron, ik dacht dat "te lang" ten koste ging van vermogen. Te kort = te heet. Als ik jou bericht lees kan ik dus gewoon zo lang mogelijk aanhouden (wordt toch al frotten in die romp) en op zich maakt het dan niet veel uit als het wat te lang is.
Dit kan ik niet rijmen met het verhaal van Jorrit. Hij verkort steeds tot het max. vermogen is bereikt en doet er dan zekerheidshalve (ivm temp) weer een klein beetje bij (toch?)
Ik volg het niet meer helemaal.

Wees niet bang, er is geen tegenspraak met hetgeen Joris schreef. Te lang gaat net als te kort ten koste van vermogen. Maar bij te kort wordt de motor te heet.

Ok. dan begin ik bij de max. lengte die in de romp past.
Als het te warm wordt = probleem en moet ik wat verzinnen.
Als ik te weinig vermogen heb begin ik in te korten a la Jorrit.
En als het goed is, ben ik snel klaar.
Bedankt.

Back