moeilijk te zeggen als je er niet bij staat.
je zegt dat hij eenmaal op toeren goed draait.
stel, je toert daarna af, kun je hem dan lang stationair laten draaien zonder dat hij uit valt?
Als hij een tijd stationair heeft gedraaid, pakt hij dan een beetje normaal op?
hij mag een klein beetje sputteren, maar hij moet wel een beetje vlot in toeren omhoog gaan
Kan nl zijn dat je plug kapot is. een goede indicator is de gloeistroom, als je de gloeier eraf haalt en de motor daalt in toeren, is vaak de plug kapot.
Ik vermoed hier eigenlijk dat de afstelling van de 3 naalden niet helemaal lekker is.
normaal moet je ff paar tellen vliegen, kijken wat rook /prestatie en geluid doen.
veel rook, weinig prestatie, laag geluid is een goede indicator voor een (te) rijke afstelling.
dan zet je hem neer, aftoeren, en de brandstofaanvoer net voor de carb dichtknijpen.
op een gegeven moment hoor je de motor optoeren vanwege brandstofgebrek.
normaal is 5 sec voor hij optoert, dat is netjes.
minder = mengselschroef staat arm.
(veel) meer = mengselschroef staat rijk
mengselschoef is dat kleintje, tussen de kleine en grote naald.
klok mee is armer, tegen klok in is rijker.
klein beetje per keer, niet vergeten het boutje los te draaien en daarna weer vast.
als die klopt, ga je de hoofdnaald nakijken.
hoover, daarna stevige climbout. goed kijken of het rookspoor hetzelfde blijft.
wordt hij dunner naarmate hij hoger komt, staat de hoofdnaald waarschijnlijk arm.
tikkie rijker, en weer proberen.
dan middennaald.
na die climbout van net, moet je bovenin op een gegeven moment weer even naar hoover voor je aan de afdaling begint.
rook moet ook dan constant blijven. zie je opeens een puf rook, is de midden wat rijk.
valt de rook opeens even weg, is hij arm.
Middennaald is wat lastig.. in hoover kun je de hoofdnaald bv te arm hebben staan, en dit in hoover met de middennaald oplossen..
ga je daarna rondvliegen, komt de motor in het hoofdnaaldgebied en loopt hij te arm.
Ook opletten met afdalen..
hoor je de motor stevig optoeren moet je rustiger afdalen..
en daarna je gascurve aanpassen. of governor gebruiken. overtoeren is dodelijk
dat hij dan de eerste keer van de dag een paar tellen nodig heeft om te starten is normaal.
rest van de dag zou hij met 1 tik moeten lopen.
was bij mij en mn collega met dezelfde motor ook altijd zo.