Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar een aanradende brandstof voor deze motor. Ik gebruik nu Tornado 15% heli, hij loopt met deze brandstof maar met moeite. Zou ik dan brandstof moeten gebruiken met een hoger percentage zoals 20% ? ik hoor graag een reactie
Op die brandstof zou hij prima moeten lopen ! wellicht is er iets anders aan de hand, bijv. een verkeerde/slechte plug. Probeer eens een OS8.
ik heb ook altijd 15% nitro gehad met die motor. Ik had er altijd een OS 10 of een OS 8 in zitten, liep geweldig. 1900 tot 2000 toeren op de kop. Wat is je specifieke klacht? komt hij niet op toeren, zakt hij snel in elkaar tijdens het vliegen?
Hij start wat moeizaam. En dan valt hij ook redelijk snel uit. de bladen gaan al snel draaien omdat de koppeling die er op zit snel pakt. Eenmaal op toeren loopt hij op zich goed. ( ik heb er nog niet mee gevlogen, moet hem eerst nog helemaal instellen ) Zijn er bv tips dat hij minder snel uitvalt? Vetter laten lopen? of juist niet? andere plug?
moeilijk te zeggen als je er niet bij staat. je zegt dat hij eenmaal op toeren goed draait. stel, je toert daarna af, kun je hem dan lang stationair laten draaien zonder dat hij uit valt? Als hij een tijd stationair heeft gedraaid, pakt hij dan een beetje normaal op? hij mag een klein beetje sputteren, maar hij moet wel een beetje vlot in toeren omhoog gaan Kan nl zijn dat je plug kapot is. een goede indicator is de gloeistroom, als je de gloeier eraf haalt en de motor daalt in toeren, is vaak de plug kapot. Ik vermoed hier eigenlijk dat de afstelling van de 3 naalden niet helemaal lekker is. normaal moet je ff paar tellen vliegen, kijken wat rook /prestatie en geluid doen. veel rook, weinig prestatie, laag geluid is een goede indicator voor een (te) rijke afstelling. dan zet je hem neer, aftoeren, en de brandstofaanvoer net voor de carb dichtknijpen. op een gegeven moment hoor je de motor optoeren vanwege brandstofgebrek. normaal is 5 sec voor hij optoert, dat is netjes. minder = mengselschroef staat arm. (veel) meer = mengselschroef staat rijk mengselschoef is dat kleintje, tussen de kleine en grote naald. klok mee is armer, tegen klok in is rijker. klein beetje per keer, niet vergeten het boutje los te draaien en daarna weer vast. als die klopt, ga je de hoofdnaald nakijken. hoover, daarna stevige climbout. goed kijken of het rookspoor hetzelfde blijft. wordt hij dunner naarmate hij hoger komt, staat de hoofdnaald waarschijnlijk arm. tikkie rijker, en weer proberen. dan middennaald. na die climbout van net, moet je bovenin op een gegeven moment weer even naar hoover voor je aan de afdaling begint. rook moet ook dan constant blijven. zie je opeens een puf rook, is de midden wat rijk. valt de rook opeens even weg, is hij arm. Middennaald is wat lastig.. in hoover kun je de hoofdnaald bv te arm hebben staan, en dit in hoover met de middennaald oplossen.. ga je daarna rondvliegen, komt de motor in het hoofdnaaldgebied en loopt hij te arm. Ook opletten met afdalen.. hoor je de motor stevig optoeren moet je rustiger afdalen.. en daarna je gascurve aanpassen. of governor gebruiken. overtoeren is dodelijk dat hij dan de eerste keer van de dag een paar tellen nodig heeft om te starten is normaal. rest van de dag zou hij met 1 tik moeten lopen. was bij mij en mn collega met dezelfde motor ook altijd zo.
Hoeft niet aan de motor te liggen... heb je 55er er nog uit gehad? bij de RJX heb je wat speling bij de motorsteunen zodat ie wat naar voren/achteren en omhoog/omlaag kan schuiven. Kan dat de clutch net niet lekker in de bell ligt.. en inderdaad, de koppeling pakt vroeg bij deze
Hij starte ook lastig, maar ik heb mn starter accu eens opgeladen en nu gaat het al een stuk beter, maar nu zit ik weer met die koppeling
Ik had plannen om er een dunnere in te doen of zelf een manier vinden om de voering wat dunner te maken door er materiaal af te schuren.. maar aan de andere kant moet het nog allemaal inlopen dus kan beter worden door te gebruiken. (de heli in kwestie is van mij geweest namelijk)
Gezien het feit dat jullie (Floris en Forward) elkaar blijkbaar kennen en bij elkaar in de buurt wonen, begrijp ik de vraag (of tenminste het vragen hier op het forum) niet zo goed: -Je had zo aan Floris kunnen vragen op welke brandstof hij goed loopt -je had kunnen weten dat die koppeling vroeg grijpt omdat hij dat bij Floris ook al deed, en -starten met een lege starteraccu, tsja, dat gaat nu eenmaal nooit lekker.... Beetje onnodig allemaal als je het mij vraagt? Groet, Bert
Met een koppeling die te vroeg aangrijpt, zal die motor erg lastig zijn om te starten. Hij heeft immers stationair zeer weinig vermogen. Ik vermoed dat er een schoentje van je koppeling is afgebroken of gescheurd is waardoor hij zo vroeg aangrijpt. Helaas moet de boel dan uit elkaar.
Op mijn trex pakt ie niet zo vroeg... Staat je stationair wel laag genoeg? Zit je koppeling wel in het midden van de klok? Andere koppeling testen?
die koppeling moet wel o.k.nzijn, en als de motor de juiste RPM heeft (en temp.), dan moet die met een OS8 lopen als een zonnetje bij juiste afstelling, die van mij loopt op 10 % nitro goed genoeg voor zelfs lichte 3D Groet Uwe