OS 61 SF knarst bij volgas

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Thundertail, 14 sep 2020.

  1. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    ik heb een vraagje.
    afgelopen winter een nieuwe Curare 60 gebouwd van Ratzo-modelbau uit Duitsland.
    Redelijke passende bouwkit, soms een beetje twijfelachtige kwaliteit hout. maar toch een goed vliegend model eruit gekregen, echt ouderwets bouwen was het wel.
    afgewerkt met een 25 gr glasmat en met DD 2k lak afgewerkt.
    totaal gewicht met een resopijp en intrekbaar landingsgestel 3.65 kg
    ik heb de motor, een 30 jaar oude OS 61 SF, die al een lange tijd in opslag lag, voorzien van nieuwe RVS lagers ( tegen het roesten) en ik heb de uitlaatpoort een beetje "bewerkt"
    met een dremel iets breder gemaakt en 0,5 mm hoger gemaakt.
    ook heb ik de uitlaatbocht precies zo geslepen , dat de uitlaatgassen het meest ideaal kunnen wegstromen
    een namaak Hatori vond ik ook nog, en met een 13x7 APC draait die op de grond 11600 omw/min
    10 % nitro brandstof, loopt op de grond heel mooi, hoewel je het verschil tussen halfgas en volgas redelijk weg is .....
    in de lucht heb je veel vermogen , maar de motor knarst bij volgas ( ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven ) weet iemand wat je hieraan kan doen ?
    gloeiplug is een OS 8 .
    vr gr peter
     
    MicropropSport en Huey vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Trek je cylinderkop er eens af, en kijk of het oppervlak van de zuiger ruw of glad is... Lijkt mij wat op detoneren.

    Overigens komt een Curare veel beter tot zijn recht met een 11 x 10, dan met een 13 x 7...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    ok ga ik doen.
    bedankt
     
  4. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Is het een SF met zuigerveer of abc?
    En heb je het al zonder nitro geprobeer?
    Ik heb een keer een 40 SF op 20% nitro laten lopen en ik had het idee dat die stuk zou lopen zo naar klonk het. Zonder nitro geen probleem.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    het is er een met zuigerveer. en 10% nitro is mijn standaard brandstof, daar vlieg ik zowel tweetakt als viertakt op.
    gaat altijd goed....
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Alleen nu dus niet....
    Detoneren (pingelen) heeft, afgezien van de brandstof, twee oorzaken:
    Te hoge compressie of een te hete plug. Of een combinatie van beiden.
    Doe een shimmetje onder de kop en je weet het.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niets meer aan toe te voegen... 5% nitro en 11 x 10 :D
    Ik haalde met een G-Sonic van Graupner, standaard demper met een 12 x 6" 11.5K rpm
    en met de 11 x 10" 11.1K rpm...
    De Hatori moet nog. Geen OS maar een '2,5PK' Magnum 35,- euro nieuw in doos motor.

    Een nep Hatori kan zijn een YUSA (BMI) of een Modelstudio.CZ-Graupner pijp zijn.
    De YUSA heeft twee demperkamers... en twee stevige felsranden rondom... de Graupner 3-kamer
    per schot twee rillen in de pijp. Beiden Hatori pricipes met vlak reflectorschot.
    Prima pijpjes.

    Bij knetteren is de compressie te hoog en kan op den duur motorschade opleveren... idd extra shim...zoals Bruno schrijft...
    Een ABC gaat dan direct pealen... een zuigerveermotor niet... detoneren is echter niet goed...

    Hier heb ik wat verzamelde informatie geplaatst. Lees vooral de instructie over de Hanno motor!
    Want daar staat het in beschreven. Voer voor resopijpvliegers!
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...uratie-van-een-nib.272555/page-7#post-4083290

    Gr Bas
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    De OS 61 SF kun je een 12 x 10 prop opzetten, trekt de motor makkelijk.
    Jou "probleempje" kan ook bij de resopijp liggen. Je kunt niet zomaar een willekeurige resopijp op een motor zetten. De lengte van de resopijp is essentieel bij het toerental dat je draait. Hoe lager het toerental hoe langer de pijp moet zijn. Er zijn online calculators waarmee je dit kunt uitrekenen.

    Compressie kan bij 10% nitro m.i. niet een groot issue zijn, je moet dan veel hoger in nitro aandeel, richting 20 - 25%.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Door het verbreden van de poort, heb je dus kans dat de zuigerveer gaat happen in de poort. Dat geeft ook geen fijn geluid.

    Het verhogen van de poort zou ik ook niet doen. Je veranderd
    de timing zoals Arnoud al zei. Bij een oude brommer werkt dat vaak wel prima.
    Gaat hij best wat harder van.
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb van dat stuk op RC-Univers even een PDF getrokke van de site...
    Bere interessant Arnoud!
    Wellicht handig om op computer te bewaren? Liggend A4...
    Aangezien je geen controle over de lay-out hebt...

    Bij mij Kaos verhaal de uitleg van de Macs demper... hoe het stapsgewijs in de praktijk af te stemmen.
    Ik heb hier twee bussen van een OS 61 liggen. ABN cilinders.
    Beiden verramsjt... een is de standaard SF
    de ander de bus van een Hanno Pretner motor
    Ik zal er trachten foto's van de maken... De poorten van de Hanno-motor spreekt boekdelen.

    Hier een screendump van de aantekening over de compressie...

    Schermafbeelding 2020-09-15 om 21.25.39.png

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik maakte de shims voor mijn G21/46 en ST 60 zelf uit alu fris- of bierblikjes.
    Daarvoor heb ik een passer met inplaats van een potloodstiftje een geslepen stalen punt.
    Van twee kanten af werken en zo het plaat doorkrassen, dan even glad slijpen op een stukje schuurpapier 1200.
    Is wat oefening voor nodig, maar dan maak je een shim die zuigend om de kop insert past en niet lekt.
    Buitenkant was niet kritisch, knipte ik gewoon uit de hand, op het oog rond, zolang deze maar niet tegen de kopbouten aankomt.

    Nu is motorgedrag bij F2B wel even anders dan bij F3A, maar je probeert met de shim te bewerken dat de motor op precies het goede punt in de figuren van viertakt naar tweetakt schakelt en (vooral heel belangrijk) weer terug. Dit om de vliegsnelheid in het programma zo constant mogelijk te houden.
    Ik heb wel eens met 3 shims moeten vliegen omdat anders de vermogenssprong te groot was en je daardoor voortdurend 'de bocht uitvloog'. Vooral in dalende lijnen wordt zoiets doodeng, je moet immers op ooghoogte weer terug naar normale- of rugvlucht.
    Super Tigre was berucht vanwege kleine onderlinge verschillen tussen de series, maar als je dat had weggetrimd waren het hele goede motoren.
    Later achterhaald door RoJett, PA, Stalker, Yatsenko.en niet te vergeten de Nederlandse MB 77.
    En nu dan door electro, dat vele malen beter regelbaar is en sneller piekvermogen levert waar nodig...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Thundertail

    Thundertail

    Lid geworden:
    23 mei 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    hoogmade
    ik heb de uitlaat een stukje verlengt, ongeveer 45 mm ( een stukje pijp ertussen gezet) en het geluid is een stuk beter geworden .
    ik heb ook de cilinderkop eraf gehad , maar zowel de zuiger als kop waren schoon.
    de motor loopt nu rustiger, misschien dat ik de bocht nog een stukje verlengt , om te kijken of het scheelt
    in ieder geval bedankt voor alle feedback.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit viel mij nu net op bij het nog eens herlezen, en dat lijkt mij redelijk te duiden op een niet goed afgestelde resonantie-lengte...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haalde zondag 11.800 op 11 x 10" G-Sonic... 5% nitrometaan, keurig vermogen volgens Arnoud...
    Een APC? Zou nog wel eens wat meer vermogen kunnen trekken... dus lager rpm.
    Maar wordt wel omgezet in stuwkracht... Geheeltje klonk ook fris en nippy.
    Resonantie heeft vlak reflectorschot... staat op +|- 48 cm... hart van de motor... de plug (OS8)
    Toerental bereik over de gehele gasklepopening. Ook dat is een positief signaal
    dat er niet geremd wordt...

    Weet dus niet of er meer inzit.... dat zou ik moeten testen... maar de pijpensnijder in een
    thans onvindbare Hatoribocht... mehhhh... doet pijn :)
    Eerst maar 'bemaidoneren'...
    Dorstig is de motor wel... als rum-cola wordt het weg gegoten...

    Verlengen... dat kan met siliconenslang... desnoods automotive hittebestendig.
    Zou de header/bocht laten voor wat het is... en geen vulstuk tussen motor en bocht.
    Een klapper en de motor ligt in twee... dus slechts buisstukken tussen bocht en pijp...
    bij eenmaal definitieve maatvoering... alu-buisstukje er tussen... meer bescherming van de
    siliconen slang, want die worden bij te veel hitte uiteindelijk broos...
    het buisstuk schermt beter af.
    De afstand tussen buis en buis om en de nabij 1 mm.. niet raken... maar 5 mm of 1 cm
    maakt de siliconen al een stuk kwetsbaarder en dat gas is fors heet wat er uitgestoten wordt.

    Hoop dat je de motor mooi op vermogen kunt zetten! Top!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020

Deel Deze Pagina