Normaal gesproken heb ik weinig moeite met het afstellen van een helimotor.
Echter bij de Henseleit loop ik tegen een probleemje aan omdat ik geen vergelijkend materiaal heb. Het is allemaal net even anders met deze heli.
De motor draait op 0% nitro en 12% olie met een Enya 4 plug icm een Lotterle carb en Hatori resopijp met een voor Henseleit gemaakte bocht.
De motor loopt op zich fantastisch, backplate blijft mooi koel en rookt lekker. Bij een gewone heli kan je redelijk makkelijk op het toerental van de motor af gaan en aan de hand van hooveren bepalen of je het juiste rpm te pakken hebt.
Echter de motor draait zo rustig in rpm op 70-80 % throttle ( niet te vergelijken met een gillende Trex 600/700) en de heli vliegt verder prima, met een rustig rpm op de kop ( mag max 1800 zijn) en genoeg vermogen. Echter als je de sproeinaald een paar tandjes verdraaid merk je daar weinig van in het aantal rpm, wel in backplate temp.
Nu heeft de motor ongeveer 7-8 L brandstof gehad en loopt nog steeds wat rijk.
Nu is mijn vraag aan de andere 3DNT vliegers: In hoeverre kan je het toerental nog omhoog krijgen of blijft ie zo laag door de typerende riemoverbrengen? De heli klimt verder goed etc, geen enkel punt. Maar voor wat je gewend bent bij een gewone 600/700 size is het toerental zoveel lager ( en lekker stil dat dan weer wel).
Ook filmpjes op youtube bevestigen mij vermoeden van de lagere rpm's maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, het geluid klinkt altijd anders dan in het eggie.
Wie kan mij een indicatie geven?
Alvast bedankt!
Echter bij de Henseleit loop ik tegen een probleemje aan omdat ik geen vergelijkend materiaal heb. Het is allemaal net even anders met deze heli.
De motor draait op 0% nitro en 12% olie met een Enya 4 plug icm een Lotterle carb en Hatori resopijp met een voor Henseleit gemaakte bocht.
De motor loopt op zich fantastisch, backplate blijft mooi koel en rookt lekker. Bij een gewone heli kan je redelijk makkelijk op het toerental van de motor af gaan en aan de hand van hooveren bepalen of je het juiste rpm te pakken hebt.
Echter de motor draait zo rustig in rpm op 70-80 % throttle ( niet te vergelijken met een gillende Trex 600/700) en de heli vliegt verder prima, met een rustig rpm op de kop ( mag max 1800 zijn) en genoeg vermogen. Echter als je de sproeinaald een paar tandjes verdraaid merk je daar weinig van in het aantal rpm, wel in backplate temp.
Nu heeft de motor ongeveer 7-8 L brandstof gehad en loopt nog steeds wat rijk.
Nu is mijn vraag aan de andere 3DNT vliegers: In hoeverre kan je het toerental nog omhoog krijgen of blijft ie zo laag door de typerende riemoverbrengen? De heli klimt verder goed etc, geen enkel punt. Maar voor wat je gewend bent bij een gewone 600/700 size is het toerental zoveel lager ( en lekker stil dat dan weer wel).
Ook filmpjes op youtube bevestigen mij vermoeden van de lagere rpm's maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, het geluid klinkt altijd anders dan in het eggie.
Wie kan mij een indicatie geven?
Alvast bedankt!