OS 91 FX HGL ring Henseleit 3DNT

Normaal gesproken heb ik weinig moeite met het afstellen van een helimotor.

Echter bij de Henseleit loop ik tegen een probleemje aan omdat ik geen vergelijkend materiaal heb. Het is allemaal net even anders met deze heli.

De motor draait op 0% nitro en 12% olie met een Enya 4 plug icm een Lotterle carb en Hatori resopijp met een voor Henseleit gemaakte bocht.

De motor loopt op zich fantastisch, backplate blijft mooi koel en rookt lekker. Bij een gewone heli kan je redelijk makkelijk op het toerental van de motor af gaan en aan de hand van hooveren bepalen of je het juiste rpm te pakken hebt.

Echter de motor draait zo rustig in rpm op 70-80 % throttle ( niet te vergelijken met een gillende Trex 600/700) en de heli vliegt verder prima, met een rustig rpm op de kop ( mag max 1800 zijn) en genoeg vermogen. Echter als je de sproeinaald een paar tandjes verdraaid merk je daar weinig van in het aantal rpm, wel in backplate temp.

Nu heeft de motor ongeveer 7-8 L brandstof gehad en loopt nog steeds wat rijk.

Nu is mijn vraag aan de andere 3DNT vliegers: In hoeverre kan je het toerental nog omhoog krijgen of blijft ie zo laag door de typerende riemoverbrengen? De heli klimt verder goed etc, geen enkel punt. Maar voor wat je gewend bent bij een gewone 600/700 size is het toerental zoveel lager ( en lekker stil dat dan weer wel).

Ook filmpjes op youtube bevestigen mij vermoeden van de lagere rpm's maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, het geluid klinkt altijd anders dan in het eggie.

Wie kan mij een indicatie geven?

Alvast bedankt!

volgems mij is de OS 91 FX HGL ring
een vliegtuig motor en geen Heli motor en deze draaid volgens mij met een veel lager toerental dan de Heli motor bijvoorbeeld in mijn 700N(91SXH)
ik heb overigens geen ervaring met die carbarateur dus das nieuw voor mij

Ik kan zo snel niet op de OS site jou type terug vinden omdat deze al wat ouder is maar het zou me niets verbazen dat dit gewoon normaal is dat ie langzamer draaid als gewend is

Heb je de vraag ook al bij Henseleit voor gesteld?

Greetz,

Jeroen

Hey Jeroen, goedemorgen kerel! Daar zeg je wat : vliegtuigmotor.. nog niet bij stil gestaan. Heb Jan nog niet gemaild, denk vraag het hier eerst eens even voordat ik hem van zn werk ga houden ;)

Ik maak me verder ook geen zorgen, de heli heeft power zat! Maar ben wel erg benieuwd naar de ervaring/ tips van anderen. Misschien dat lichtere bladen ook wel wat helpen? De MAH's wegen 170 gram dacht ik.

Zal de vraag ook eens even op helifreaks posten. Even een extra lijntje uitzetten.

Gisteren de Hens voor het eerst met veel wind ( 5 bft) gevlogen. Het kon net zo goed windstil zijn geweest, wat een ding zeg :D

Ik had onlangs toevallig een oude Graupner catalogus open die bevestigd wat Jeroen ook zegt. Deze motor is er voor gedacht om met lage toerentallen en dus weinig geluid zijn werk te doen. De toerentallen van de motor mogen de 14000 niet overschrijden en aanbevolen wordt om het toerental tussen de 10000 en 11500 te houden. De motor is wel met een helikopter koelkop uitgerust en is daarom wel een helimotor....

Steven

Hey Jeroen, goedemorgen kerel! Daar zeg je wat : vliegtuigmotor.. nog niet bij stil gestaan. Heb Jan nog niet gemaild, denk vraag het hier eerst eens even voordat ik hem van zn werk ga houden ;)

Ik maak me verder ook geen zorgen, de heli heeft power zat! Maar ben wel erg benieuwd naar de ervaring/ tips van anderen. Misschien dat lichtere bladen ook wel wat helpen? De MAH's wegen 170 gram dacht ik.

Zal de vraag ook eens even op helifreaks posten. Even een extra lijntje uitzetten.

Gisteren de Hens voor het eerst met veel wind ( 5 bft) gevlogen. Het kon net zo goed windstil zijn geweest, wat een ding zeg :D

Nice met 5bft gevlogen,

Wat betrefd je motor ik denk idd dat je er aan moet wennen dat deze lekker rustig loopt en niet zo jankt als mijn "heli"motors met 20%nitro e.d.
Gewoon lekker genieten van je rustige Hens! en hij doet het toch geweldig?

Greetz,

Jeroen

@Jonkje:
nu geef ik toch mijn mening,
zeker kan je benzine niet met nitro vergelijken, maar qua
optimale toerental voor helikopter wel:
ik moet mijn benzinetrainer met hogere touren laten lopen, omdat hij
bij te lage touren heet woord,
ik vergelijk het met een auto, dat omhoog wil rijden en je gaat niet schakelen,
gelukkig is jou motor zo gebouwd, dat je zonder te schakelen, dus met minder hoge touren ook de heuvel omhoog kan,
en als die bij 4 - 5 bft veilig vliegt,
Wat wil je meer?

als je meer vermogen wil, idd voor een andere tor gaan, of toch stiekem wat nitro in je brandstof mengen..

Mijn 55 was een heel ander apparaat met een paar % meer
ik ging van 5% naar 15%, dit was echt goed te merken

Maar als het vermogen genoeg geeft, waarom aanpassen?
Niets repareren wat nog werkt, zei een wijs man ooit...

Precies... never change a winning team. En daarbij bevallen de brandstofkosten voor 0% uitstekend! Echter ik kan niet zomaar wat nitro er bij ingooien, dan moet ik de naalden van de carb ook vervangen voor andere ivm met afstellingen.

Dan tandje voor tandje de ideale afstelling zien te vinden met wat climb outs.. Misschien wat lichtere bladen...? De MAH wegen zo'n 170 gram p/s. Misschien Radix of Edge als die lichter zijn? Eens even nazien.

Toch leuk zo'n rustig lopende snorfiets :smile:

@ Jeroen: zo'n 105 is ook wel erg heftig hoor :eek:

Back