OS BGX-1

• Topicstarter Topicstarter blade
  • Startdatum Startdatum
B

blade

Guest
hi,

Ik heb een Cap 20 bemachtigt waar een nieuwe OS BGX-1 (35cc) op zit.Nu heb ik op de site van OS gezocht naar de juist (aanbevolen) brandstof voor deze motor. Op de site geven ze aan MIN.5-15 % nitro, en 18,liefst 20% olie!!
Weet iemand of ze hier nog het % wonderolie bedoelen of al synthetisch.?? Lijkt mij een beetje veel als het synth. is!!

groeten ,Berry

Berry,
Over olie is al veel discussie geweest. Ook op dit forum is daar al over gesproken. In de praktijk komt het meestal op je persoonlijke voorkeur neer of je synthetische of wonderolie gebruikt.
Meestal is het gewoon het verstandigste om de suggesties van de fabrikant te gebruiken want eigenwijsheid kan je een motor kosten.
Dan de hoeveelheid olie. Het is een veel gehoorde mythe dat synthetische olie beter smeert dan wonderolie en dat je er dus minder van nodig hebt. Dit heeft mij een OS91 Surpass gekost!
Als de fabrikant 18 tot 20% aangeeft dan zou ik dat ook gebruiken. Als de motor goed ingelopen is kan je iets terug gaan maar ga in ieder geval niet lager dan 15% olie. Zoals gezegd het heeft mij een motor gekost!

ja bedankt Ernst,

ja, ik ben m nu in het lopen met 18% wonderolie en blijft zeker genoeg olie erbij doen,zolang ik niet zeker weet of minder hem schaad !Want de fabrikant geeft niet aan WELKE olie aanbevolen is.Ikzelf geef de voorkeur aan synthetische olie!
Maar misschien dat iemand hier ook met een BGX -1 vliegt en me wat meer kan vertellen over zijn bevindingen met die motor!!

gr, Berry

alles minder als 18% olieaandeel en os geeft geen garantie op eventuel stukken.

ikzelf vlieg in mijn vliegtuigen alles met 20% klotz olie.

Synthetische olie houdt de motor schoon, geeft geen "gumvorming "door chemische omzetting tijdens de verbranding. Dit in tegenstelling tot wonderolie. Daarentegen is mijn ervaring dat de smeercapaciteiten van wonderolie (iets) beter zijn. Ieder voordeel heb zijn nadeel, zoals een grote geest ons eens toesprak. Voor een tweetakt is het gebruik van wonderolie minder bezwaarlijk dan voor een viertakt, slechts een kwestie van periodieke controle op koolaanslag en je motor niet te warm laten lopen. Bij een viertakt kan echter, vooral als de motor langdurig niet gebruikt is alles zwaar gaan lopen door eerdergenoemde veroudering en chemische omzetting, waardoor o.a. het klepbedieningsmechanisme kan blijven hangen met desastreuze gevolgen. Zelf gebruik ik (in overleg met Dennis (Hobby-in) altijd een mengsel van 16 a 18 % synthetische olie en 2 % wonderolie in mijn brandstof, om het beste van twee soorten olie te krijgen, en dit met uitstekende resultaten. Ik heb motoren die zo'n 1000 draaiuren erop hebben zitten, met alleen periodieke vervanging van de kogellagers, die doorgaans aanzienlijk meer slijtage oplopen dan enig ander onderdeel van onze motoren. Speling op kogellagers is direct te voelen (speling, axiaal en radiaal) en te horen (rotgeluid). Verstandig is om in dit geval zowel het voorste als het achterste kogellager op de krukas gelijktijdig te (laten?) vervangen.

Ik heb zelf zo geen BGX, maar heb er al een paar op de club weten verschijnen. Ik hoop dat jij meer geluk hebt met de jouwe want tot nu toe moet ik nog altijd de eerst goede nog tegenkomen...
En ze hebben er al vanalles mee geprobeerd: wonderolie, synthetische olie, in zowat alle denkbare percentages, mengelingen, van 0 tot 20% nitro, bijgloeien, met en zonder pompje, grote en kleine propellors, resonantiepijpen, dunnere en dikkere pakkingen tussen de kop ... maar succesvol draaien was er niet bij. Tot van ellende de handel verkocht werd.
Nu kan ik me niet indenken dat die motoren zo slecht zijn, anders verkopen ze die toch niet. OS zal die toch wel grondig uitgetest hebben neem ik aan...

Nou , ik heb bij mij op de club gehoord dat het hele goede motor moet zijn voor de iets grotere modellen,maar heb ook al op een(os problems) site gelezen hoe je de naald moet bijschuren voor een goed draairesultaat.Als je dat gedaan had zou de motor heel fijn lopen en het brandstofverbruik erg verminderen. Want zoals meestal ligt het niet goed
draaien van een motor aan de carburateur c.q.(stat.) naald!!Dus ik laat me verrrassen over de bgx! :roll:
Als ie niet goed loopt ,na het inlopen,verander ik de naald ook.

Voor als iemand met een bgx problemen heeft met de resultaten,dit heb ik gevonden voor betere prestaties van de motor.Is wel in het duits!

http://www.balsadust.net/thomas.vogel/Tips_and_Tools/OS-BGX_Tuning/

Is er niemand meer hier op t forum die met een OS BGX vliegt? Of nog wat ervaringen met die motor met me kan delen?

groeten ,Berry

Ik moet Kurt bijtreden als hij zegt dat die BGX motoren niet zo goed draaien. Bij ons was de enige remedie om die dingen aan de praat te houden een OS F plug (4-takt) er in te stoppen.

Ik heb ooit eens aan Jan van Beek (vorige eigenaar HobbyIn) gevraagd wat zijn mening was over deze motor. Hij raadde mij hem sterk af. De betrouwbaarheid van deze motor past gewoon niet bij de kisten waar ze gewoonlijk in horen was zijn mening. De onbetrouwbaarheid kwam doordat pluggen te vaak stuk gingen.
Ik heb zelf geen ervaring met deze motor en kan er dus niets uit eigen ervaring over zeggen.

Nu je het zegt, je komt ze ook niet veel meer tegen alhoewel ze blijkbaar nog steeds te koop zijn. :evil: Als Blade hem echter voor een prikje op de kop heeft kunnen tikken en hij blijkt nieuw te zijn heb je nog steeds dat tikkie kans dat hij het wel goed doet. Alhoewel je van een motor van $$$$$$$ OS $$$$$$ wel mag verwachten dat hij het goed doet natuurlijk.

Nu je het zegt Hans, je komt ze ook niet veel meer tegen alhoewel ze blijkbaar nog steeds te koop zijn. :evil: Het zou kunnen dat de motor van Blade, met een tikkie geluk, het wel goed doet natuurlijk aangezien hij splinternieuw is. Uitzonderingen bevestigen tenslotte de regel. Alhoewel we van OS verwachten dat ie feilloos werkt als je de kostprijs van zo'n motor bekijkt.

Back