Die motor is goed.
Ik denk dat je een probleem hebt met de afstelling van de naald en mogelijk ook de brandstofaanvoer, dat kan ik niet goed zien op het filmpje. Dat primen met een spuitje, van mij mag het. Maar je moet toch echt eerst 'aanzuigen', en helemaal als je geen druktank monteert (uitlaat er af). Als de motor geen brandstof aanzuigt dan slaat die af zodra de brandstof die jij met de spuit hebt ingebracht op is, en dat gaat snel.
Mijn advies:
1. uitlaat er weer op, slangetjes wat beter aansluiten, ipv 5mm over de buisjes schuiven gewoon zover als ze gaan, tot aan de dop van de tank. Uitlaat er af heeft geen voordeel, wel nadeel namelijk in de brandstoftoevoer.
2. check ook of de buisjes binnen in de tank goed zitten en er geen valse lucht wordt aangezogen. Tank vullen.
3. naald initieel instellen zoals in de OS manual, eerst de naald helemaal indraaien en dan 1-2 volle toeren open dacht ik, iig aan de rijke kan dus iets(!) verder open is beter dan te weinig. Je kan ook de instelling pakken die je zelf gevonden hebt - de instelling waarbij de motor sputterend liep.
4. nog niet gloeien!
5. dan 'aanzuigen':
a. gasschuif helemaal open.
b. met de vinger van je linkerhand sluit je de luchtinlaat af, en met je rechterhand draai je de prop rond. Kijk naar het aanvoerslangetje naar de carburateur, om te zien dat er daadwerkelijk brandstof wordt aangezogen en geen luchtbellen.
c. vanaf dat de brandstof bij de carb is draai je nog 2 keer de prop, om brandstof in de motor te krijgen. Nog steeds met de vinger op de luchtinlaat en de gasschuif helemaal open. Niet teveel primen, twee keer draaien moet genoeg zijn.
6. Gas mag iets terug maar dat hoeft niet, dus houd het op vol gas (of bijna vol).
7. gloeiklem aansluiten, controleer dat de plug gloeit.
8. aanslaan
Als je dit goed doet dan loopt-ie.
Draait-ie sputterend en viertaktend en slaat vervolgens af, dan is ie te rijk. Naald een beetje dichtdraaien en opnieuw starten.
Draait-ie tweetaktend op hoge toeren en slaat dan af, dan is ie te arm. Naald opendraaien en opnieuw starten.
Dit herhalen totdat de motor stabiel blijft draaien, iets te rijk is niet erg, als ie maar draaien blijft.
Vanaf dat punt ga je de afstelling optimaliseren.
Lucht inlaat schroefje is in dit stadium van geen belang, die is voor het optimaliseren van de stationairloop. Kan je nu open zetten want je moet eerst de volgas afstelling vinden.
Vinden van de optimale afstelling:
Vol gas geven en de motor starten. Dan heel geleidelijk de naald in draaien. Kijk uit met je vingers bij de draaiende prop, ga achter de motor staan. Draai heel langzaam de naald dicht. De motor zal optoeren, geef de motor daar de tijd voor. Ga door tot je met maximum toerental bereikt zonder dat de motor afslaat. Dan de naald 2 puntjes open. Ga nu met de gasschuif spelen - van stationair naar vol. Als de moter haperend oppakt of zelfs afslaat - naald nog een tandje open. Daarna weer de volgasstand fijnafstellen. Dit herhalen tot je motor bij volgas (bijna) max toeren maakt zonder af te slaan, en betrouwbaar oppakt bij gas geven van stationair naar vol.
Ingebouwd in een vliegtuig doe je dan nog de check of de motor blijft draaien als je met volgas het toestel achterover houdt (neus omhoog). Slaat de motor dan af, dan nog 1-2 tandjes rijker zetten.
Succes er mee.