OS FS40. Op de grond loopt alles perfect, slaat in de lucht na 2 minuten af.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 16 nov 2020.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Vorig jaar kreeg ik van verschillende personen allemaal afgedankte modelbouwspullen. Het leek me leuk om daarvan alles van de kliko te redden wat kon bijdragen tot een vliegbaar geheel. Dit geheel bestaat nu uit:
    Een Box-Fly dubbeldekker
    Een oude Graupner 35MHz set
    Een ratjetoe aan servo's
    Een gecrashte OS-FS40 met airbleed carburateur.
    Spullen uit de onderdelenbak.

    Ik heb er inmiddels 4x mee gevlogen en dat werden 4 noodlandingen.

    Wat heb ik tot dusver gedaan?
    Eerst de afgebroken carburateur op zijn plek gefixeerd met behulp van een aluminium beugel. Een van zijn bevestigingsoren was afgebroken. Vervolgens de klepspeling gecontroleerd.
    Vervolgens een nieuwe OS "F" plug gemonteerd en hem op de bok afgesteld, zodat hij (met een 10x6 propeller) goed liep, en vanuit stationair ook goed oppakte. Ik vlieg met 18% Klotz olie. Hierna ingebouwd in het vliegtuig en de afstelling gecontroleerd, ook als ik hem een poosje met de neus recht omhoog hield ging het allemaal prima.
    Tijdens de eerste vlucht vloog het ding best leuk, tot na ongeveer 2 a 3 minuten het vermogen inkakte en ik dacht: "zal wel te arm mengsel zijn", dus meteen terug naar halfgas om te kijken of hij weer zou doorpakken, wat niet het geval was.
    2 klikjes rijker gezet en weer gaan vliegen met exact hetzelfde resultaat. Na 3 minuten noodlanding.
    Vervolgens de brandstoftoevoer uitgebouwd en gecontroleerd of er niet ergens een gaatje in een leiding zat, maar in de toevoerslang geen gaatjes of luchtbelletjes tijdens het aanzuigen kunnen ontdekken.
    Wederom naar het veld en eerst op de grond nog een halve tank volgas leeg leten draaien, zonder problemen. Weer volgetankt en gaan vliegen alleen maar flauwe bochten, zodat G-krachten nagenoeg geen invloed zouden hebben op de brandstoftoevoer (tank zit iets lager dan de carb)..........noodlanding na 2 minuten.

    De motor zit open en bloot op zijn neus en niet in een cowliing ingebouwd. Wordt hij dan toch in de lucht te heet? Waarom dan niet op de grond als ik hem een halve tank volgas laat verstoken?
    Waar kan ik verder nog naar kijken of uittesten?

    Tips zijn welkom.

    Onderstaand hoe ik het motortje er op heb staan.

    P1130482.JPG P1130483.JPG P1130484.JPG P1130485.JPG
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2020
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En als je hem op de grond test, zoals het hoort, dus volgas, dan model schuin omhoog houden, schuin naar beneden, eventueel in een bocht leggen?
    Dan zou hij ook uit moeten slaan.
    Doe dat ook na een minuut of 2 op de grond draaien, kijken wat er gebeurt.
    Dan zou hij ook uit moeten slaan.
    Ander ding.. propmaat goed?
    In de lucht gaat ie hoger optoeren.
    Normaal zou ie dan niet uitslaan maar je weet maar nooit.

    GJ
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb er ook wel eens zo eentje gehad.. tweetakt..
    op de grond alles.
    in de lucht matig.
    eenmaal een keer laag in de toeren, heel slecht oppakken.
    in het begin ging wel redelijk. gedrag werd erger door de liters heen.
    tot hij na 6 vliegdagen of zoiets echt af begon te slaan bij landingsaanvlucht.

    bleek naderhand een ex wonderolie tuf te zijn. op.
    maar wel enige compressie als hij koud was..
    alleen na x tijd warmde hij goed door of zoiets.
    na heel veel testen en proberen begon opeens ook de compressie te verdwijnen.
    dan weet je voldoende..


    Ik heb er ook wel eens een andere gehad met een dergelijk gedrag.
    die had zijn voering gepeeled, bleek na het verwijderen van de kop.

    in ieder geval allebei een compressie uitdaging.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn eerste gedachte is dat daar wel een grotere prop op mag, hij zou wel eens wat te veel toeren kunnen gaan draaien in de lucht. En daar wordt het mengsel (fors) armer van.
    Ter info: mijn ASP 30 draait op benzine met een 10 x 6 of 10 x 5. Op methanol voelt die zich beter met een 10 x 7 of 11 x 5
    Ik verwacht een .40 (toch 1,5 cc meer) dat die zich ietwat te licht belast voelt met een 10 x 6, ik zou eerder 10 x 7 of wellicht zelfs 11 x 6 proberen.
    Mijn omgebouwde .52 (ongeveer equivalent aan een .40 op methanol) vind 11 x 6 duidelijk aan de lichte kant, die vind 12 x 6 veel fijner.

    Als ik gelijk heb, zou hij met een fors rijker mengsel op de grond (zeg maar, nog minstens een klikje of 5 a 6 rijker dan hij nu staat) in de lucht beter moeten draaien.
    Als dat zo is, zou ik toch een zwaardere prop proberen.
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dan ga ik eerst eens met een grote doos propellers naar het veld, want dat is natuurlijk een super simpele test. Ik wist trouwens niet dat het mengsel veel armer wordt als hij te veel toeren draait, maar het had wel alle verschijnselen van afslaan door een te arm mengsel. Ik begin met een 11x6, want snelheid is niet een van de kwaliteiten van de Box-Fly. Bij een van de noodlandingen moest ik tegen windkracht drie "inzweven" en dat werd ongeveer een helicopterlanding.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even opgezocht, ik wist niet dat hij toch uit kon slaan door te veel toeren/te lichte prop, was maar een gokje.

    Ze geven aan een 11x6-12x8
    Dus daar moet je ergens in de buurt gaan zitten.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel veel mensen weten dat niet. De meeste mensen denken dat die paar klikjes rijk op de grond, dienen voor het geval de neus verticaal omhoog wijst, maar dat is dus NIET zo, het dient om voor die toename in toerental te compenseren. Het is namelijk net zo hard nodig bij vliegtuigen die uitsluitend horizontaal vliegen.

    Het is niet eens zozeer vanwege "te veel toeren" maar meer vanwege "te groot verschil grond vs vliegend".
    Je hoort dat nauwelijks is mijn ervaring (tenminste, IK hoor het niet en ik heb over het algemeen een vrij scherp gehoor voor dat soort dingen), maar je kijkt onder omstandigheden zomaar tegen 1000 toeren extra aan, in de lucht vs op de grond. Lang leve de telemetrie!
    En die 1000 toeren extra, dan heb je wel iets meer nodig dan 2 klikjes extra, want dat is zomaar 20% extra vermogen, en dan heb je ook 20% meer brandstof nodig.
    Carburateurs hebben puur op basis van doorlaat opening een "ideaal toerental" waarbinnen het mengsel binnen redelijke grenzen ongeveer constant blijft. Kom je daar onder, dan is er onvoldoende vacuum, kom je daar boven dan is de afmagering bij nóg meer toeren, buitensporig omdat er nu eenmaal niet meer brandstof door die hoofdsproeier wil. En dáár zit je probleem, met die te lichte prop, kom je in dat gebied.

    En dan word het bedrijf opeens instabiel, en kruipt hij langzaam naar de grens van het toelaatbare, en hoe dichter hij daar bij komt, hoe sneller dat gaat. En opeens is hij uit, en je hoort het (bijna) niet aankomen. Mischien 2 a 3 seconden waarschuwingstijd. Te kort om op te reageren.

    PS: alles boven de 10K op de grond is verspilling van brandstof... 9,5K is mooi, en je kunt ongeveer afknijpen tot 8,5K op de grond, MAAR dan lever je wel al heel duidelijk vermogen in.
    Je wilt in de lucht rond de 10 a 10,5K zitten, daar is hij het sterkst.
     
    MicropropSport, Beton en Huibert vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goh, leer ik toch nog wat op mijn ouwe dag..
    Optoeren hoor je slecht als het niet extreem is, je moet ook nog rekening houden met het doppler effect en dat geluid vrij traag bij je is.
    Op grotere afstand zal de prop waarschijnlijk al stil staan voordat het geluid bij jou is.
    Bij een normale prop en model is 10000 toeren in de lucht ideaal, dan draait de prop het meest efficient en blijft het propgeluid ook nog laag.
    Bij speedmodellen max 20-22000 in de lucht, daarboven heeft geen zin.

    Ik ben benieuwd of dit het was.
    Laten we het hopen want het is erg frustrerend als een motor niet betrouwbaar loopt.
    Waarschijnlijk zijn veel mensen ook daarom overgestapt op electro omdat ze altijd de motor de schuld gaven dat ie uitsloeg of rot liep terwijl het 9 van de 10 keer de gebruiker was.
    Maar tja... als dan de regelaar oprookt, dan is dat weer de schuldige.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier wordt dat meer bepaald door de motor, die rond de 10K het krachtigst is...
     
  10. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Ik lees niet wat hoeveel nitro je gebruikt.

    Wat is nu werkelijk je brandstof mengesel??


    Henk.
     
  11. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    18% Klotz, 80% methanol en 2% nitromethaan
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is een haartje weinig, denk ik... OSjes zien graag 5~10%
    Dat KAN er wat mee te maken hebben, want minder nitro betekent een wat grotere gevoeligheid voor variaties in het mengsel. Maar het moet op zich wel willen.
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Als ik tijd heb morgenmiddag ga ik eerst met die doos propellers naar het veld, maar het kan natuurlijk geen kwaad om mijn flesje nitromethaan ook mee te nemen. Dan kan ik er ter plekke wat bijmengen, als de grotere propeller geen soelaas biedt.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    10% vindt hij lekker hoor ! Je kunt hem dan rijker zetten , stationair loopt hij dan ook lekkerder.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je met een grotere prop al minstens verschil moet gaan merken (uiteraard wel eerst goed afstellen met de nieuwe prop), en dan een haartje rijker op de grond dan je gewend bent, zou het probleem over moeten zijn.
    Pas als dat niet helpt, die Nitro er bij... Wel afmeten, dat je een klein beetje weet wat je aan het doen bent.
     
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik vlieg veel met een OS Max FS 48 Surpass en af en toe met een FS 60 en die doen het beide prima zonder nitro. Alleen 15% olie.
    Dus het kan prima zonder.
    Maar nitro heeft zeker de genoemde voordelen. En proberen kan nooit kwaad.

    Jan
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarom zei ik ook, éérst die props en vettere afstelling proberen... Pas als dat echt niet wil, een scheutje Nitro er in.
    2% (wat Hans nu reeds heeft) maakt hoofdzakelijk het afstellen van stationair minder kritisch. Verder doet het niet zo heel erg veel.
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De FS 48 heeft een betere carburateur... die van de FS40 is eenvoudiger.
    Die carb is dacht ik wel over te zetten op de 40... ooit eens overwogen...

    Ik zou idd wel met minimaal 5% nitro werken. Syntheet en vooral geen wonderolie.
    10% had ik niet staan... en heeft gedraaid op Klotz maar ook op Airosave... beiden keurig...
    Mijn FS 26S liep er eveneens keurig op, hoewel het geen powerhouse is,
    het ook nooit zal worden, wel extreem dorstig... des Tempeliers...

    Wat ik in het verleden heb begrepen is dat de hoofdsproeier valse lucht kan gaan aanzuigen.
    Met siliconenslang te ommantelen... maar het fenomeen van valse lucht en afslaan zou ook aan de grond al moeten optreden.
    Zo een sproeier pakking (O-ring)... is ook tijdelijk dichten met zeer dik kogellagervet van de fietsenmaker. Een stug goedje.
    Alleen de O-ring... en een beetje aan het draad... de naald vrij houden van vet...
    Teflon dichting voor gasdraad etc... heb ik niet durven gebruiken ivb met kans op verstoppen door flintertjes van het spul...
    bij loslaten van dat materiaal...

    Het sproeierhuis zit vast met twee schroefjes... kan dus gelost worden. Check ook daar de dichting eens van... zou het kunnen kieren bij warm worden? Wie weet?

    Ook de gasschuif even op de rand goed invetten. En kijken of het probleem kortstondig is opgelost?
    Gr Bas

    PS: Even de manual er bij... op pagina 13 staat iets over de te gebruiken brandstofblends...
    Reppen wel over castor! In een Saito zeggen ze juist van niet...
    Ik geloof heilig in Aerosave... :D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 nov 2020
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OS heeft altijd castor aangeraden... Maar zij hoefden jouw motortje niet schoon te maken...
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Motortjes nieuw opgebouwd met spare parts... heuuuul geduldig verzameld...
    Heb wel een FS40 binnen gehad... alles vast met castor...
    Maar geen spat roest :)
     

Deel Deze Pagina