OS FS40. Op de grond loopt alles perfect, slaat in de lucht na 2 minuten af.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hmeijdam, 16 nov 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is gaaf, maar verdomd nutteloos als je de boel niet uit elkaar krijgt zonder onderdelen te beschadigen...
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mij lukt dat wel.. jou ook... is ook aan jou besteed!
    "Can only be one winner"... ik had maandag weer werk aan de klassiekert...
    En ook al weer een nieuwe klus in het vooruitzicht... dat geduld is intensief ingetrained...
    met yoga onder de motorkap... geen brug te ver... ahum...

    Wel benieuwd naar de carburatievorderingen... en eigenlijk had ik zelf de kop er af gehaald
    om de klepzittingen te begluren... maar het is vast valse lucht bij warme motor...
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Vanmiddag met de Box-Fly naar het veld gegaan. Ik had er thuis al even een 11x6 propeller op gezet. Ook zo'n grijze Graupner propeller, zodat ik het goed kon vergelijken met de 10x6 die er eerst op zat.

    Bert heeft gelijk gekregen met zijn advies, want hoewel de afstelling best kritisch is (een sproeier klikje maakt verschil) heb ik hem nu zover dat hij niet meer afslaat in de lucht. De eerste vlucht stond hij nog wat te rijk, waardoor het wel heel erg tam was. De tweede vlucht sloeg hij toch weer af in de lucht, maar was het pas na een minuut of vier a vijf. Bij een afstelling, waarbij ik vanaf het maximale toerental op de grond 2 klikjes rijker zette, sloeg hij niet meer af en kwam er genoeg vermogen uit om probleemloos allerlei kunstvluchtfiguren te vliegen.

    Dus Bert, bedankt voor het advies! Wat is zo'n forum toch een handig hulpmiddel.

    Ben er ook achter dat een volledig zwarte dubbeldekker een ideaal model is om in de lucht gedesorienteerd te raken, als je er flink mee gaat dollen. Daar moeten wel een paar witte strepen aan een kant op, want ik was een paar keer blij dat ik hoog genoeg zat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ga anders gerust nog een tandje groter qua prop... 11 x 7 of zo. Wat je ook kunt doen, want je vliegt, naar ik begreep, met heel weinig Nitro:
    Normaliter is een koppakking van OS 0,4 mm dik. Ik weet niet of dat bij deze motor ook zo is, maar dat kun je snel genoeg uitvogelen.
    Een RedBull blikje is 0,1 mm dik.
    Knip twee of drie koppakkingen uit zo'n blikje, en verhoog de compressie een haartje (niet vergeten de klepspeling te corrigeren, want die verandert lichtjes).
    Daarmee kan je motor iets beter met laag nitro uit de voeten, en word hij wat minder kritisch.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ga ik de volgende keer uitproberen, als ik mijn verwarmde handschoenen en zenderhoes bij me heb. Nu was ik vrij snel weer vertrokken.
    Ik zag in die manual die Bas had geupload dat er een zuigerveer in zit. De manual is wel van de Surpass en het gaat in mijn geval om een FS-40 (zonder Surpass er achter). Ik heb geen idee of mijn motortje vroeger op wonderolie heeft gelopen. Stel dat dat zo is, dan zit de zuigerveer misschien vast. Is dat op te merken uit het gedrag van de motor?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maarrrr dat is ook een zuigerveermotortje...
    waar dat ‘sur’ nu op slaat? Fransen weten er wel raad mee... stokbrood en knoflook...

    Mijn FS26 was ook zeer kieskeurig op de prop. APC. Niet dat hij afsloeg... wel om de kist los van de grond te krijgen. Ook groter dan schaal wieltjes... vanwege het gras...

    Maar het hoge nitro aandeel...
    deed men destijds makkelijker over.
    En je brengt extra zuurstof om te oxideren mee...

    Brutus... stans/pons jij zo een pakking...
    Of snij je langs stukjes rondstaf?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wonderolie is vrijwel met 100^zekerheid te zien in de buurt van de uitlaat. Is die enigszins schoon dan is er geen wonderolie doorheen geweest, met wonderolie zit er al heel snel een nare bruinzwarte dikke laag hard geworden drab op de uitlaat.
    Met iets langer gebruik, vertoont de gehele cylinder aan de buitenkant al snel een enigszins bruine kleur en die is tamelijk lastig te verwijderen. Daar moet de motor(volledig gedemonteerd) een nacht voor in de hete glycol.
    Als je zuigerveer vast zit, heeft je motor meestal vrijwel geen enkele voelbare compressie en zit er meestal geen fut in, wil het ding absoluut beroerd of helemaal niet stationair lopen...

    Maar een zuigerveer kan zeer zeker ook met synthetische olie vast gaan zitten, met name na lange tijd ongebruikt en zonder conservering.

    Gewoon knippen met een hele lompe huishoudschaar... Liever doe ik dat met zo'n klein krom nagelschaartje, maar die was ik kwijt...

    Een theedoek (gladde doek, T-shirt) dubbel vouwen, en zonder plooien of rimpels op een vlak, glad en hard oppervlak leggen. Stuk materiaal (latoenkoper, of opengeknipt frisdrankblikje) er vlak op leggen, en dan de cylindervoering er HARD op drukken. Mag je Gerust met een blok hout er tussen een tik met de hamer op geven.
    Dan krijg je een mooie afdruk van het pakkingvlak, en die knip je met een klein beetje zorgvuldigheid uit alsof je weer op de kleuterschool met papier en plaksel bezig bent...

    Ik zeg aan boord wel eens voor de gein, dat de kleuterschool in bepaalde opzichten de allerbelangrijkste beroepsopleiding is: al dat knippen, plakken, inkleuren.... Die vaardigheid heb je je hele werkzame leven nodig...
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yeeep! Prima bouwbeschrijving! Top!
     

Deel Deze Pagina