OS GF40 heeft een tik

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 8 aug 2019.

  1. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Piloten

    Vliegt iemand ook met deze motor hier op dit forum.
    Heb namelijk geconstateerd met kleppen controleren dat er een tik in zit.
    Zowel de inlaat als uitlaat klep de aansturing daarvan.
    Op moment dat de klep vol open staat hoor ik een klik bij de nokkenas.
    Dit dus zowel op de in- en uitlaat klep.


    Zou graag willen weten of dit bij andere gebruikers ook het geval is.
    Kan hem terug sturen voor controle maar wilde toch eerst zeker weten hoe het zit bij andere.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is normaal, bijna alle motoren doen dat. Het word veroorzaakt doordat de top van de nok onder de volger doorgaat. Bij het openduwen van de klep, moet de nok tegen de klepveer induwen, en drijft de krukas de nokkenas aan. Zodra de top van de nok onder de volger door is, probeert de klepveer de nokkenas "verder te duwen", en het klikje wat je hoort is meestal de tandspeling tussen nokkenas en krukas.
    Bij een soepel draaiende viertakt kun je dit soms zien als je de plug er uit haalt, en je draait tot een klep net weer begint te sluiten (je hoort dan net het klikje) en als je dan de prop loslaat, zie je dat de klepveer het hele drijfwerk een paar graden verder duwt.

    Is volledig onschuldig, je hoeft er niks aan te doen, het heeft niks met klepspeling of slijtage te maken. Al mijn benzineviertakten hebben dit in meer of mindere mate.
    Bij draaiende motor dempt de oliefilm dit volledig weg, het gebeurt alleen bij met de hand ronddraaien.

    MAAR: met specifiek die motor moet je een beetje oppassen met continue hoge toerentallen draaien, want hij heeft een terugslagklepje wat voor positieve carterventilatie zou moeten zorgen, en dat klepje KAN bij hoge toerentallen een beetje gaan zweven, waardoor de smering naar de kleppentrein in gevaar komt, met name als je ook nog aan de lage kant van het olie/brandstofmengsel zit. Er zijn gevallen bekend van deze motor, dat continue vol gas versnelde slijtage liet zien aan de tuimelaars, bij continue volgas draaien en het minimum olieaandeel in de brandstof.
     

Deel Deze Pagina