Os gt22 vonkt niet

Hallo.
Ik heb mijn os fs120 vervangen voor een os gt22 benzine motor.
Nu heb ik het probleem dat deze niet vonkt.
Onstekings module is nieuw.
Spark plug is nieuw maar nog geen vonk.
Kan het zijn dat mijn batt pack niet genoeg leverd voor de ontstekings module??

hoe controleer je dat?
een bougie moet ook een + en - hebben..
de + komt uit de ontsteking, de - is het blok.
de bougie moet met de schroefdraad het blok raken, anders kan hij niet vonken.

Volgens mij is die ontsteking vergelijkbaar met de RCeXL, dus massa via de kabel, niet via het blok...

Er staat mij vaag wat van bij, dat die ontsteking niet vonkt als je hem met de hand ronddraait, als beveiliging tegen het terugslaan (als je vergeet dat de ontsteking aanstaat bijvoorbeeld, en je wilt brandstof aanzuigen). Hij heeft minstens twee omwentelingen binnen een bepaalde tijd nodig voor hij de vonk vrijgeeft.
Zet er maar eens een startmotor op terwijl de bougie er naast hangt (indien nodig, bougie tegen het blok houden, maar volgens mij is dat niet per sé nodig)

Groet, Bert

magneet kan verkeerd om zitten tov de hallsensor . Hall sensor loshalen en omgekeerde langs de magneet bewegen . als hij nu vonkt . hall sensor uit de houder halen en omdraaien . bij geen vonk op de stekker in de witte en zwarte draad een speld in de stekker steken en kortstondig tegen elkaar tikken .wel met losse bougie in de bougie dop. is er nu nog geen vonk dan is de ontstekingsunit stuk .
IK neem aan dat je wel zo snugger bent geweest om er een 4 cellen nmh op te zetten en niet meer en deze spanning ook gemeten hebt ?

Ontsteking geeft al vonk zodra de magneet het veld verstoort bij de hallsensor .

Zou ik niet zo zeker van zijn, die ontsteking is specifiek voor OS geprogrammeerd... Lijkt me stug dat de magneet verkeerd om zit, is allemaal op de fabriek geplaatst...
Nogmaals, volgens mij is het ding beveiligd tegen vonken op één enkele triggering, en MOET je de startmotor gebruiken.

Even zoeken op de OS site:

http://manuals.hobbico.com/osm/gt22-manual.pdf zegt: "the specially designed ignition module IG-02 is equipped with a microcomputer and specially designed NOT to operate below 120 RPM"....

OS zegt dat je hem wel met de hand kunt starten, maar raadt het niet aan. Op RCGroups melden verschillende mensen dat handstarten niet makkelijk gaat.
Hoe dan ook, als je hem gewoon langzaam ronddraait, vonkt hij dus NIET. Staat gewoon in de manual!

Overigens is die ontsteking geschikt voor 2S LiPo....

Groet, Bert

Net met een start motor geprobeerd maar nog steeds geen vonk..
Is de ontsteking niet vervangbaar voor een andere?
Van een ander merk.

Je kunt er een RCeXL op zetten, maar dan moet je de plaatsing van de sensor aanpassen OF alternatief de magnet op een andere hoek zetten, want de timing van de OS unit (die overigens ook gewoon door RCeXL gemaakt wordt) is héél anders.
Maar als het een nieuwe motor is, is het natuurlijk een garantiegeval....

Het lijkt me alleen uitermate stug, dat een nieuwe ontstekingsunit het niet doet.... zeker weten dat alles goed aangesloten zit? dat de sensor met de goede kant richting de magneet zit? Eventuele killswitch die uit staat of niet goed is?

Je schrijft "de ontsteking is nieuw", waaruit ik afleid dat de motor dat niet is. Kan het zijn, dat niet de ontsteking, maar de Hallsensor kapot was en je die niet vervangen hebt? (hall sensor kun je testen, door een ontvangeraccu rechtsstreeks op de sensor aan te sluiten, en dan een LED plus weerstand (waarde niet kritisch, tussen 500 en 1000 Ohm is goed) tussen de signaaldraad en de min te zetten. De LED moet dan uit gaan als de magnet passeert, en branden als de magnet niet onder de sensor is).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Sensor is niet van de motor afgeweest.
Is er een mogelijkheid om de sensor te testen?
Als ik op de cdi luister hoor ik wel een soort knetter geluid.
Ik snap niet waarom deze niet vonkt.
Of hij vonkt heel licht zodat ik het niet zie.

De manier om die sensor te testen staat in mijn vorige post.... (had ik er in ge-edit terwijl jij ook schreef)

Maar als je geluid (meestal een sort droge tik) uit de ontstekings unit hoort... dan heb je (of iemand anders) hem dus al om zeep geholpen: dan heeft hij een keer op spanning gestaan zonder bougie er in, en dan is de inwendige isolatie doorgeslagen...

Jammer....

Je kunt garantie proberen, of je koopt via HobbyKing een vervangings ontsteking (plaats zo even een linkje) maar dan moet je wel de nieuwe sensor, onder een andere hoek plaatsen, en dat zul je naar Eigen inzicht moeten doen.

Groet, Bert

Dus als ik het goed begrijp moet ik de timing weer zien te zoeken als ik de kit gebruik?
Ik zie nu ook dat ik een andere ontsekingsmodule heb namelijk de gt55 ipv.
De gt22 weet niet of dit iets uitmaakt?

Durf écht niet te zeggen of die units veel verschillen. Logica dicteert dat als er verschillende aanduidingen op staan, dat ze dan minstens qua timing etc wat meer specifiek zouden moeten zijn aangepast op de motor. Maar daarom zou hij nog wel moeten vonken, ook al is het wellicht niet op het juiste moment.

Inderdaad moet je de timing weer opnieuw "zoeken" als je een after market ontsteking er op zet, maar dat is niet heel erg moeilijk: gewoon bij met de hand ronddraaien (die HK-ontsteking vonkt namelijk wél bij gewoon ronddraaien) de vonk op 28 graden voor top zetten, en de unit doet de rest als hij loopt.

Groet, Bert

Oké
Dat met op graden zetten doe je doormiddel met de hal sensor?
Dit doe je met de sleuf gaten die in de hal sensor zitten?
Kan de hk cdi wel de max aantal toeren verwerken van de 22cc motor?

Vandaag nieuwe ontsteking geplaatst van hk en ja we hebben een vonk.
Heb nu allen het probleem dat de motor niet start krijgt volgens mij geen benzine.
Er zit een walbro carb op.
Of moet ik de motor eerst goed primen omdat deze nog niet gelopen heeft?
Wie o wie weer het.

Ja... Een benzinemotor wil graag redelijk "nat" zijn om te starten.

Je hebt vonk, en je hebt vonk "op tijd".... heb je gecontroleerd of de vonk op tijd is? Met de sensor op de originele plek (waar hij met de originele ontsteking zat) geeft de RCeXL een véél te late vonk, en een te late vonk doet helemaal niks....

Ik weet niet hoe jij hem geprobeerd hebt te starten, ik hou de vinger op de luchtinlaat bij het ronddraaien (vergeet niet de ontsteking uit te schakelen) tot ik kou (nattigheid) aan de vingertop voel, dan de ontsteking aan, en dan zou hij toch tekenen van leven moeten geven als je hem een paar meppen verkoopt.... Maar alleen, als de ontsteking dus op tijd staat!

Groet, Bert

Als het goe is moet de ontsteking goed staan ik heb de oude gemarkeerd gehad met een stift lijn en de nieuwe exact zo terug gezet.
Als ik ga kijken hoe de stand van de zuiger tov de sensor is dan staan de magneet bij hoogste stand zuiger een paar millimeter voor bij de sensor.
Je kan de carb niet door blazen met een slangetje in de mond neem ik aan.
Omdat er een membraan inzit.

Nu ben ik, bij gebrek aan hands-on ervaring met die OS ontsteking aan het gokken, maar bij mijn weten kun je NIET de sensorpositie overnemen, omdat de OS ontsteking op een heel andere manier de timing uitrekent. Tenminste, dat is wat ik van de gebruikers op het RC Groups forum begrepen heb....
Maar een gradenboogje is zo gemaakt, en dan moet je 28 graden voor top een vonk hebben. Hooguit 26 of 30 graden, maar niet meer, en ook niet minder. 20 graden levert een verre van optimaal lopende motor op, 40 graden een motor die in elkaar loopt. Op een propmeenemer van 30 mm diameter, is 10 graden minder dan 1 mm.

Je moet dus écht meten, NIET "gokken" dat hij wel "ongeveer net zo stond als de vorige"....

In de richting van tank naar carb kun je de boel doorblazen, maar met je mond blaas je lucht, en daar loopt hij niet op... :D Dat heeft weinig zin. Zet je te veel druk (luchtspuitje o.i.d.), kun je mogelijk het pompmembraan of de drukregelaar beschadigen.
Gewoon de vinger op de inlaat (ontsteking uit) prop rustig doordraaien en dan moet je zo de brandstof door de slang zien komen. Zodra de slang de nipple van de carb bereikt, zou één slag extra doordraaien (met de vinger nog op het gat uiteraard) voldoende moeten zijn. Ontsteking aan, en meppen maar....

Groet, Bert

Back