os lagers

hallo mensen
ik heb vorige week een nieuwe os91 rz in mn mp gezet , en die loopt errug mooi :]
maar uit ervaring weet ik dat de standaard lagers niet heel lang meegaan . dus daar wou ik even op voorbereid zijn en ze even in huis halen voor het zover is .
ik vroeg me dus ook af , weet iemand waar ik die hybride keramische lagers kan kopen ? want die zitten ook in mn andere heli , en die gaan al 70 liter mee zonder problemen .
by the way , als je je nog het draadje 'motortuning' herinnerd , dan zou ik je dat willen afraden , vanwege dat verhaal heb ik nu een hele nieuwe motor moeten kopen .
mvg ferry

en die loopt errug mooi

Ferry

Je haalt het zelf al aan. Je motor loopt perfect op de standaard lagers.

Waarom zou je dan in godsnaam een goeie motor willen uit elkaar halen om er andere lagers in te proppen. Om extra runningtime te krijgen?

Vlieg zelf al jaren ( meer dan 5 en heel frequent) met een OS 91 FX op de originele lagers en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden ( en ik kan er prat op in gaan dat ik er ook al een 50 liter heb doorgedraaid)

Stevo

Hij wil dus nog niet de bestaande lagers eruit halen, hij wil alleen de vervangende lagers al op voorraad hebben voor als ze kapot zijn.

Verder kan ik mij indenken dat de belasting voor lagers in een vliegtuig lager is dan in een heli..

Hij wil dus nog niet de bestaande lagers eruit halen

Hezik,

Bedankt voor de reactie, had weer iets te vlug conclusies getrokken, zit in mijn karakter:hammer::roll:

Verder ken ik niets van de belasting bij helimotors maar ik kan me voorstellen dat ze in normale omstandigheden minder koeling krijgen dan vliegtuigmotoren.

Stevo

ron , dank je voor de linkies
stevo , wat hezik zegd . ik heb met alle motoren die ik gehad heb , max 30 liter gedaan voordat de lagers sleet vertonen.
is het dan bij een vliegtuig 'gewoon ' dat je er zo lang mee doet ?

Ik heb nu een OS SZH met volkeramisch lager, tot nu toe vind ik het ideaal. Geen onderhoud, geen zorgen. Alleen jammer dat de SZH nog redelijk wat trillingen geeft tov andere motoren.

Mijn ervaringen zijn toch anders.
Ik heb zowel keramische als normale lagers geprobeerd.
Beiden kappen er mee naar ongeveer één jaar bij mij.

Ik gebruik daarom nu alleen nog maar de normale lagers en heb 3 sets self in stock hiervoor.
De extra voorraad heb ik ook omdat het niet altijd in één keer goed gaat bij het vervangen :Fade-color

Lagers van een Heli Motor worden heel anders en veel zwaarder belast als bij een vliegtuigmotor . ;)

Bij een vliegtuig motor zit er een prop op die als hij goed in balans is een gelijke minimale druk op alle kogeltjes geeft in het lager .

Bij de Heli heb je door de noodzakelijke overbrenging een wisselende hoge druk op enkele kogeltjes in het lager en je draait vaak met een konstant hoger toerental .

Mvg Johan

Ik heb nu een OS SZH met volkeramisch lager, tot nu toe vind ik het ideaal. Geen onderhoud, geen zorgen. Alleen jammer dat de SZH nog redelijk wat trillingen geeft tov andere motoren.

Welke volkeramische heb jij erin zitten dan? Ik heb nu hybride lagers

laurens , ik had de volkeramische in die getunede motor . hoe heb je die erin gekregen dan ? toch niet in de oven ?
ik had die motor naar die fijne tuner uit duitsland gebracht , hij heeft dat lager er in gemonteerd . hij heeft daarbij aan mn krukas lopen slijpen om hem eromheen te krijgen . met als gevolg dat die passing niet meer strak was en een gewoon lager niet past zoals het hoort .
mvg ferry

laurens , ik had de volkeramische in die getunede motor . hoe heb je die erin gekregen dan ? toch niet in de oven ?
ik had die motor naar die fijne tuner uit duitsland gebracht , hij heeft dat lager er in gemonteerd . hij heeft daarbij aan mn krukas lopen slijpen om hem eromheen te krijgen . met als gevolg dat die passing niet meer strak was en een gewoon lager niet past zoals het hoort .
mvg ferry

Een fijne tuner jou fijne tuner:confused: zo maar even in een krukas gaan slijpen lijkt me not done. Je moet de lagers aanpassen aan de krukas en niet omgekeerd maar hey ik heb dan ook maar een hoger diploma electro Mechanica:D

Stevo

Ik heb de motor overgekocht van Cees Verplanke, ik weet dus niet waar het lager precies vandaan komt.

he stevo , met full keramische lagers , hoe wil je die dan bewerken ? normaal los je ze en monteer je ze met temperatuurverschillen , maar dat werkt niet op keramiek .

he stevo , met full keramische lagers , hoe wil je die dan bewerken ? normaal los je ze en monteer je ze met temperatuurverschillen , maar dat werkt niet op keramiek .

In feite moet een lager enkel op passing om een as schuiven, daar moet geen verhitting voor nodig zijn anders is het lager gewoon te klein. Enkel om lagers met de buitenschaal ergens in te monteren moet je eventueel in het geval van een motor het carter warmstoken.

Ik vind het toch maar eng om in een krukas te gaan slijpen. Heeft verder niets met keramische lagers te maken. Ik blijf erbij dat je het JUISTE lager zoekt voor een toepassing en niet zo maar eventjes gaat gaan slijpen in een krukas. Zo heb ik het nooit geleerd.

Vergeet ook niet dat al dat geslijp de sterkte van je as niet tengoede komt. Die enginieurs van OS hebben ook wel hun huiswerk gedaan wat de dikte van een as betreft en volgen ongetwijfeld ook de normen en waarden die gelden. Om de diameter dan te verminderen om een lager passend te maken door te slijpen lijkt me gewoon een slecht idee.

Wat ik versta onder tuning is gewoon de prestaties van een motor verbeteren, daar lijkt het plaatsen van een keramisch lager niet echt onder te vallen.

stevo

Laatst bewerkt:
er wordt ook bijna niets aan gedaan qua dikte hoor , gewoon een paar honderdste .
heeft ook niets met tuning te maken , alleen dan dat bij mij de shop die tuned , ook die lagers monteerd indien gewenst .
maar os en huiswerk geloof ik niet zo , er valt erg veel aan een krukas te doen om power , pickup en vooral trillingen te verhinderen .
een fabrikant kan kiezen om er niet alles uit te halen wat erin zit , maar qua trillingen mogen ze in mijn ogen wel wat consequenter te werk gaan . heb zelf al een aantal os'en nieuw gehad , en er zit veeel verschil in , je kan maarzo een 'slechte' hebben .

Het lossen en bevestigen met temperatuurverschillen, werkt ook met keramische lagers. Tenzij je motor zelf ook van keramisch materiaal gemaakt is..

iemand die aan je krukas wil gaan slijpen om een lager te bevestigen, zou ik ook niet zo snel vertrouwen. Zeker daar je dan met 'normale lagers' niet meer wegkomt.

Ik zou dan een leverancier zoeken die lagers levert die wel passen..

jongens , die motor incl lagert , ligt hier in een doos . mn nieuwe motor heeft t vandaag weer prima gedaan , ben helemaal happy , en de hybride lagers zijn besteld !
ik had dus mn motor die in de doos ligt , afgelopen voorjaar naar een ,mof gestuurd , want , die tunede motoren die heeeel mooi gingen lopen , veeeel meer power hadden , en geen trillingen [aldus een duits forum] bleek dus een gebed zonder einde te worden , en vandaar heb ik een nieuwe motor gekocht , omdat ik er helemaal klaar mee was .
ik verdedig niet zn werkwijze , maar heb wel gezien dat meer tuners zo te werk gaan .

Back